کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت‌الاسلام پناهیان:

روایتگران نباید شعاری به بیان رویدادهای جنگ بپردازند

خبرگزاری فارس , 15 آبان 1392 ساعت 15:08

قم نیوز: استاد حوزه و دانشگاه خطاب به روایتگران گفت: باید طوری از عمل خوبان و مجاهدان فی سبیل‌الله حرف بزنید که شعاری نباشد و مخاطب فکر نکند، آنها آدم‌های معمولی نبودند.


به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در همایش روایت‌گری سیره شهدا با اشاره به اهمیت دفاع مقدس اظهار کرد: امروز دفاع مقدس حرمت پیدا کرده و مردم در مراسم شهدا حضور پیدا می‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی 99 درصد شهدا این بود که در وصیت‌نامه‌های خود جواب شماتت‌ها و شبهه‌ها را بدهند.
 
استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی اصلی شهدا اشاره کرد و عنوان داشت: شهدا در وصیت‌نامه‌هایشان از خودشان دفاع می‌کردند و این موضوع را مطرح می‌کردند که با چشم باز به جبهه رفته‌اند و امام خمینی(ره) برحق است.
 
وی تصریح  کرد: سخنرانی راحت‌تر از روایتگری است، من خودم را روایت‌گر خوب برای دفاع مقدس نمی‌دانم.
 
پناهیان با اشاره به معنای روایتگری گفت: روایتگری به معنای توصیف عمل خوبان است و بهترین عمل جهاد و بالاترین فیض شهادت بوده و اهمیت روایتگری بالاتر از کلاس اخلاق است.
 
وی به نکات کلیدی در روایتگری اشاره کرد و افزود: باید طوری از عمل خوبان و مجاهدان فی سبیل‌الله حرف بزنید که شعاری نباشد و مخاطب فکر نکند، شهدا انسان‌های معمولی نبودند.
 
استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: روند تکاملی شهدا را بیان کنید و به صورت دفعی، لحظه‌ای که ارتقا پیدا کردند روایت نکنید تا طبیعی باشد و تاثیر این عمل زمانی پذیرفته می‌شود که مخاطب فرآیند و بستر شکل‌گیری عمل را بفهمد.
 
وی با اشاره به چند نکته که روایت‌گران باید به آن توجه داشته باشند گفت: روایتگران باید حوادث را طبیعی جلوه دهند و باید توجه داشته باشند که تعریف حوادث به مقدماتی نیاز دارد و در این زمینه نباید غیر هنرمندانه به توصیف وقایع پرداخت.
 
پناهیان تاکید کرد: باید در ابتدا بستر تبیین آن عمل فراهم شود و سپس موانع و مراحل رسیدن به مرحله شهادت مطرح شود.
 
وی با خطاب قرار دادن راویان گفت: باید شخصیت‌پردازی را یاد بگیرید تا مخاطب به طور کامل در جریان امور قرار گیرد.
 
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بیان جزئیات یکی از ترفندهای تبلیغاتی است که سبب افزایش باور فرد مخاطب می‌شود و حتی خداوند برخی اوقات در قرآن جزئیاتی بیان می‌کند تا مخاطب فهم و پذیرش ماجرا را پیدا کند.
 
وی ادامه داد:‌ باید توجه داشت ذکر زمینه و بستری که عمل در آن رخ  داده سبب می‌شود باور پذیری بالا رود و طبیعی جلوه کند.
 
پناهیان ضمن بیان پیشنهاداتی در زمینه روایتگری یادآور شد: روایتگری را با توصیه‌ها، نتیجه‌گیری و موعظه کردن خراب نکنید، زیرا روایتگری توصیف خوبان است و خود به خود در مخاطب اثر خود را می‌گذارد.
 
وی با بیان اینکه تصمیم گیری پذیرش واقعیت‌ها را بر عهده مخاطب بگذارید تاکید کرد: نباید اصرار روی تاثیرگذاری و پذیرفتن مخاطب داشته باشید و به طور صریح توصیه کنید، بلکه باید این فرصت را به مخاطب برای درک و فهم عمیق بدهید.
 
استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: برای اینکه باورپذیری عمل، بالا رود لازم است بسترهای شکل‌گیری عمل بیان شود و برخی از جزئیات و فرآیند رشد افراد توضیح داده شود.
 
وی خاطرنشان کرد: مفاهیمی که قصد مطرح کردن آن را دارید، در قالب داستان و قصه باشد و حس مبالغه‌گویی در سخن شما به مخاطب منتقل نشود.
 
پناهیان عنوان داشت: اصرار بر پذیرفتن مخاطب یکی از آسیب‌های تبلیغ اسلام است که باید از این آفت دوری کرد.
 
وی تصریح کرد:‌ روایتگر باید توجه داشته باشد که روایتگری جریان مستمری است که نقل می‌کند و شامل مجموعه‌ای از خاطرات به هم پیوسته است که نقل می‌شود.
 
استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: ‌مهم این است که حقیقت مرکزی دفاع مقدس به عنوان عمل مجاهدان فی سبیل الله بیان شود.
 
انتهای پیام/125


کد مطلب: 16441

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/16441/روایتگران-نباید-شعاری-بیان-رویدادهای-جنگ-بپردازند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir