کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گرافیک در دوران اخیر به سمت ابتذال حرکت کرده است

خبرگزاری تسنیم , 19 ارديبهشت 1393 ساعت 18:28

قم نیوز:گرافیست مطرح کشور گفت: در دوره‌های اخیر گرافیک، مسیر‌های انحرافی را پیموده و به سمت ابتذال حرکت کرده و به مادیات پرداخته ولی ماهیت اصلی آن،‌‌ همان بازتاب حقایق معنویت در زندگی مادی است.


به گزارش قم نیوز به نقل از ستاد خبری دومین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیئت، مسعود نجابتی در اختتامیه دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هئیت که در سالن همایش مدرسه معصومیه قم برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: تقریبا تمامی اعضای هیئت داوری بر این مسئله اعتقاد داشتند که آثار ارسالی به دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت از رشد کیفیتی خوبی نسبت به سال گذشته برخوردار بودند.

نجابتی تصریح کرد: در کنار فراخوان آثار سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هئیت، گردهمایی هنرمندان مذهبی در نقطه‌ای از کشور و برقراری ارتباط با اساتید در ارتقاء کیفیت آثارشان بسیار موثر است که خوشبختانه این امر به همت جامعه ایمانی مشعر در قم محقق شد.

وی افزود: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و تبادل تجربیات و ایجاد ارتباط بیشتر بین طراحان می‌تواند منجر به تقویت انسجام هنرمندان مذهبی و هیئتی شود که در این دوره شاهد برگزاری کارگاه‌های تخصصی از جمله نقد آثار برگزیده، نقد آثار و طرح تصویرنگاری و نگاه داشت نگاره‌های اصیل شیعی و کارگاه ایده یابی در پوسترهای اعلان هیئت بودیم که این امر موجب افزایش انگیزه‌ها برای ادامه کار هنرمندان مذهبی می‌شود.

مولّف کتاب خط در گرافیک، گفت: اکثر هنرمندانی که در عرصه‌های طراحی پوستر و گرافیک مذهبی کار می‌کنند به دلایلی تحصیل کرده این رشته نیستند و به صورت تجربی کار می‌کنند و برگزاری چنین جشنواره‌های می‌تواند در رشد و ارتقاء کیفیت آثار به شدت موثر باشد و تاثیرات خود را در طول سالهای بعد خواهد گذاشت و انگیزه‌ها را در این زمینه بیشتر می‌کند.

نجابتی با تاکید بر ایجاد سایت‌های مختلف مرجع در فضای مجازی برای نمایش آثار طراحان مذهبی ابراز کرد: سایت‌های مختلفی در سال‌های اخیر در فضای مجازی راه اندازی شده و ما نیز به نوبه خود سایت شیعه آرت را تاسیس کردیم که در این سایت آثار ارسالی پس از داوری در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد و در آینده نیز بخش تالار گفتگو و آموزش مجازی را به منظور تبادل نظرات و تجربیات فعال می شود.

عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بیان کرد: در نهضت مردمی پوستر‌های مذهبی، پوستر‌های انقلاب و اجتماعی طراحی‌های خوبی را شاهدیم و اتفاقات خوبی در کشور در حال رخ دادن است.

وی همچنین در تعریف گرافیک دینی تصریح کرد: محصولات گرافیکی که در خدمت دین قرار گرفته و به طور دقیق‌تر، کلیه مفاهیمی که در عرصه دین تاکید شده و به طور مستقیم و غیر مستقیم ارزشی شمرده می‌شود، گرافیک دینی است.

طراح گرافیک مسجد جمکران در خصوص ارتباط هنر گرافیک با مفاهیم دینی نیز عنوان کرد: هنر و بطور خاص هنرهای کاربردی از دیرباز در خدمت مفاهیم و اندیشه‌های والای دینی و مذهبی قرار داشته و چه در ایران و چه در جهان نمونه‌های زیادی می‌توان در آثار هنرمندان و شاهکارهای هنری پیدا کرد.

نجابتی گفت: هرچند که در دوره‌های اخیر گرافیک، مسیر‌های انحرافی را پیموده و به سمت ابتذال حرکت کرده و به مادیات پرداخته ولی ماهیت اصلی آن،‌‌ همان بازتاب حقایق معنویت در زندگی مادی است.

استاد دانشگاه، تاکید کرد: البته نباید فراموش شود گرافیک از آنجا که هنری کاربردی است و در خدمت مخاطب و سفارش دهنده است می‌تواند ابزاری مناسب در جهت نشر مفاهیم و زیبایی‌های موجود در متون و احادیث و روایات پیشوایان دینی و ائمه اطهار (ع) که دنیای امروز به شدت به آن نیاز دارد باشد.

انتهای پیام/ 126


کد مطلب: 22995

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/22995/گرافیک-دوران-اخیر-سمت-ابتذال-حرکت-کرده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir