کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پزشک معالج دوقلوهای به هم چسبیده در قم:

حال عمومی دوقلوهای به هم چسبیده مساعد است

خبرگزاری فارس , 13 تير 1394 ساعت 21:39

قم نیوز: پزشک معالج دوقلوهای به هم چسبیده گفت: حال عمومی دوقلوهای به هم چسبیده از ناحیه سر که روز دوشنبه هشتم تیر ماه در قم به دنیا آمدند مساعد است.


به گزارش قم نیوز، امیرمسعود برقعی امروز با اشاره به تولد دوقلوهای افغانستانی در قم افزود: این دوقلوها که از ناحیه سر به هم چسبیده‌اند در بیمارستان الزهرای قم به دنیا آمدند.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت این دوقلوها پایدار شده و از دستگاه اکسیژن جدا شده‌اند.

این پزشک فوق تخصص نوزادان در خصوص بروز چنین تولدهایی اظهار داشت: نمی‌توان گفت که این پدیده به عوامل ژنتیکی وابسته است اما این پدیده می‌تواند بر اثر عدم تقسیم مناسب سلول‌ها در رحم مادر به وجود بیاید.

برقعی در ارتباط با وضعیت فعلی این دوقلوها گفت: این نوزادان، در ابتدای تولد افت اکسیژن داشتند که الان این مشکل رفع شده و تغذیه با شیر برای آنها شروع شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان جداسازی این نوزادان وجود دارد بیان کرد: این موضوع نیازمند بررسی‌های کافی است و باید صبر کرد تا این دوقلوها کمی بزر‌گ‌تر شوند و وزن‌گیری مناسبی پیدا کنند تا بتوان مراحل بعدی را برای آنها انجام داد.

پزشک متخصص این دوقلوها افزود: به علت اینکه انجام سونوگرافی در این وضعیت از این دو قلوها امکان ندارد نمی‌توان ناحیه‌ به هم چسبیدگی را به طور دقیق مشخص کرد.

برقعی انجام عکسبرداری MRI از قسمت سر را برای تشخیص وضعیت نوزادان ضروری دانست و اظهار داشت: با شناسایی قسمت‌های متصل می‌توانیم بهترین تصمیم را برای نجات جان این نوزادان بگیریم.

وی یادآور شد: اگر چسبندگی این دوقلوها از قسمت استخوان باشد و بافت‌های مغز آنها درگیر نباشد می‌توان تا حد زیادی امید داشت که بتوان آنها را با موفقیت از هم جدا کرد.

این فوق تخصص نوزادان تصریح کرد: در صورتی که چسبندگی در قسمت بافت مغزی باشد عمل جدا سازی تقریبا غیر ممکن است و این نوزادان باید به همین شکل به زندگی خود ادامه دهند.

برقعی با اشاره به سن مادر این نوزادان گفت: مادر این دوقلوها در سن ۳۳ سالگی این نوزادان را به دنیا آورده است.

وی در خصوص امکان پیشگیری از بروز چنین پدیده‌هایی گفت: بروز این پدیده‌ها بسیار نادر است که در تقسیمات اولیه سلولی اتفاق می‌افتد.

پزشک متخصص این دوقلوها افزود: با انجام سونوگرافی‌های دقیق در طول مدت بارداری و مورد مراقبت بودن مادر می‌توان از بروز چنین پدیده‌های نادری جلوگیری کرد.

برقعی در ارتباط با امکان زنده ماندن این نوزادان اظهار داشت: با توجه به پایدار شدن وضعیت این نوزادان و مساعد بودن وضعیت فعلی آنها احتمال زنده ماندن این نوزادان بالا است.

انتهای پیام/۱۳۲


کد مطلب: 31241

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/31241/حال-عمومی-دوقلوهای-هم-چسبیده-مساعد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir