کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همایش «یاسین در آئینه معرفت» برگزار شد

پايگاه اطلاع رسانی قم نگار , 18 دی 1394 ساعت 20:25

قم نگار: دومین همایش یاسین در آئینه معرفت در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی برگزار شد.


به گزارش قم نگار، در این همایش که جمع کثیری از طلاب و فضلای جامعه المصطفی العالمیه و دیگر طلاب و اساتید حوزه، حضور داشتند، ابتدا مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: شخصیتها و بزرگان حوزه که به این مکان مقدس مشرف می‌شدند دائما از محامد و شخصیت والای علامه طباطبایی سخن می گویند و الحمدلله تفسیر المیزان و علامه، روز به‌روز در جامعه شناخته شده‌تر می‌شود.

وی اظهار کرد: روزی حلقه درس ایشان محدود بود، اما امروز شاگردان علامه هرکدام به شجره طیبه ای تبدیل شدهاند که افتخار جهان تشیع هستند و ایشان تفسیری از خود به یادگار گذاشت که به تعبیر بزرگان و شاگردان ایشان تا قیامت باقی است.

وی افزود: آیت‌الله نوری همدانی می‌گفتند مانند المیزان از صدر اسلام تاکنون نوشته نشده است و چنین شخصیتی در این مکان می‌زیسته است و انفاس قدسی ایشان همچنان ساطع است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی تصریح کرد: هر یک آیه قرآن نردبانی برای صعود انسان است و می‌تواند او را به عرش برساند چه برسد تمام قرآن و یا قلب قرآن که سوره یاسین است واجد این صفات و ویژگی است.
رموز یاسین کیمیا است

در ادامه این همایش حجت الاسلام سید نصرت علی جعفری، رئیس اتحادیه تشکل ‎های دینی و قرآنی هندوستان گفت: فهم درک معرفت سوره یاسین و درک رموز آن که کمتر از کیمیا نیست زمانی ممکن است که انسان با قلب پاک و با دوری از وسواس شیطانی سراغ آن برود.

وی ادامه داد: در این صورت است که انسان به سیر و سلوک الی الله می‌رسد و گره از همه مشکلاتش باز می‌شود.

حجت الاسلام جعفری بیان کرد: هر ایه از سوره یاسین را اگر کیمیا بدانیم کم گفته ایم البته توجه و قلب پاک لازم دارد در این صورت هم دنیای انسان و هم آخرت او را تامین خواهد شد.

پیام آیت الله وحید خراسانی
همچنین آیت‎الله العظمی وحید خراسانی در پیامی به همایش یاسین در معرفت قرآنی تاکید فرمودند: بدانید توفیق عظیمی نصیب شما شده است که با این سوره مانوس هستید؛ اولا ارتباط با حضرت زهرا(س) است و هر کس با مرکز دایره وجود در ارتباط باشد با همه وجود در ارتباط است ولی ما هنوز پی نبردهیم که در مرکز دایره چه کسی حضور دارد.

ایشان افزودند: چیزی که عقل هر حکیمی را مبهوت می کند این است که پیامبر و علی و حسنین که سید بهشت هستند وقتی چنین کسانی زیر عبا قرار می گیرند یعنی اجتماع این ۵ نور پاک در زیر کسا شکل می گیرد ام‌سلمه هم تقاضای حضور می خواهد اما خواستش اجابت نمی‌شود که این انحصاری برای این ۵ نفر است و برای این ۵ نور پاک که آیه تطهیر نازل شده است.

این مفسر قرآن ادامه داده است: این ۵ نور پاک و با عظمت وقتی معرفی می ‎شوند گفته می ‎شود فاطمه است و پدر فاطمه و پیامبر به عنوان اولین شخص عالم به عنوان پدر و امام علی به عنوان شوهر او و حسنین به عنوان فرزندان او و پسران زهرا معرفی می شوند یعنی ایشان مرکز دایره است و هر کس با مرکز این دایره در ارتباط باشد با همه آن مرتبط شده است.

معظم له تاکید فرمودند: عظمت سوره یاسین برای همگان آشکار نیست و مرم از عظمت آن غافل هستند و ما به فصل خدا به مدت چهار سال است که به تفسیر این سوره پرداخته ایم و تنها توانسته ایم تا آیه ۶ را تفسیر کنیم؛ این سوره سوره خود پیامبر است که گفته می شود نام آن حضرت است و بعد قسم به قرآن و نبوت ایشان یاد کرده است از این رو این سوره قلب قرآن است.

قابل ذکر است این همایش با همکاری دارالقرآن علامه طباطبایی، موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) و جامعة المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد.

در این همایش دکتر رضایی اصفهانی رئیس دانشکده علوم قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه، حجت الاسلام عبداللهیان مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)، حجت الاسلام و المسلمین قرآئتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، احمد مسجدجامعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و حضرت آیت الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید، به ایراد سخن پرداختند و در پایان نیز از یازده نفر خادمین سوره یاسین از استانهای مختلف کشور مورد تقدیر قرار گرفتند و تقدیرشوندگان جوایز و الواح تقدیرشان را از دستان معظم له دریافت داشتند.

اسامی تقدیرشوندگان به این شرح است:

۱- حجت الاسلام سید رضا صفوی به سبب توین تفسیر آموزشی و علمی و روان درباره حقایق سوره مبارکه یاسین
۲- حجت الاسلام سیدمهدی حسینی مجاهد به سبب تلاش وافر در گسترش و رواج تلاوت سوره یاسین در مشهد مقدس
۳- حجت الاسلام آقای دکتر محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیوقرآن به سبب ترویج معارف و فضائل سوره مبارکه یاسین در رسانه ملی
۴- آقای دکتر محمداحسان کاظم نیا به سبب تلاش فراوان و کوشش خالصانه جهت تدوین و ترویج تفسیر تصویری سوره مبارکه یاسین و تبلیغات گسترده در سطح شهر تهران
۵- حجت الاسلام سید مراد رضوی به سبب تبلیغ فضائل و معارف سوره مبارکه یاسین در کشور هندوستان
۶- استاد ابوالفضل هدایتی به سبب تدوین آثار ادبی و هنری در باره سوره مبارکه یاسین
۷- مهندس علی منجمی نژاد به سبب برگزاری جشنواره های هنری سوره مبارکه یاسین
۸- آقای محمدرضا دارابی به سبب تاسیس نخستین مرکز تبلیغ فضائل سوره مبارکه یاسین در تهران و لواسانات
۹- سرکار خانم نعیمه قره خانی به سبب تبلیغ و ترویج فضیلت و عظمت سوره مبارکه یاسین و تشکیل کلاسهای قرآنی در استان زنجان
۱۰ - سرکار خانم بهاره شعبانی به سبب ترویج عظمت سوره مبارکه یاسین و توسعه خانواده یاسین و تشکیل کلاسهای قرآنی در استان مرکزی
۱۱ – جناب آقای محمدهاشم ظریفیان یگانه به سبب فعالیت موثر در ترویج فرهنگ یاسین در فضای مجازی

انتهای پیام/۱۳۲


کد مطلب: 36000

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/36000/همایش-یاسین-آئینه-معرفت-برگزار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir