کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزايش مشاركت مردم در احياي بافت‌هاي فرسوده با ايجاد دفاتر تسهيل‌گري

پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم , 5 تير 1395 ساعت 14:30

قم نیوز: مديرعامل سازمان زيباسازي، بهسازي و نوسازي اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) شهرداري قم با تأكيد بر لزوم مشاركت مردم در احياي بافت‌هاي فرسوده و معضل دار از راه‌اندازي دفاتر تسهيل گري در اين مناطق خبرداد.


به گزارش قم نیوز، عليرضا خاكي  با اشاره به راه‌اندازي دفتر تسهيل گري در خانه تاريخي لاجوردي، اظهار كرد: تجربه مختلف در بافت‌هاي فرسوده گوناگون نشان داده است كه نگاه صرفاً كالبدي اصولاً به نتيجه‌اي نمي‌رسد، اينكه قسمتي از بافت فرسوده با بودجه‌اي خريداري شده، تخريب و بازسازي شود و به فروش برود٬ روش مناسب براي احيا نيست.

مديرعامل سازمان زيباسازي، بهسازي و نوسازي اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بيان اينكه شهر قم ۱۰۷۴ هكتار بافت فرسوده مصوب دارد، افزود: اين شيوه از نوسازي هم كار زمان بري است و هم هزينه بسياري را ايجاد مي‌كند.

وي تأكيد كرد: به همين دليل از سال گذشته ايجاد رويكرد مشاركتي و توليد محرك‌هاي توسعه در بافت تاريخي جزو برنامه سازمان قرار گرفته است و به دنبال اين هستيم راه كارهايي بينديشيم كه مردم وارد عرصه نوسازي شوند.

خاكي با بيان اينكه جهت افزايش مشاركت مردم در احياي بافت‌هاي فرسوده بايد مردم در اجرا و تهيه طرح حضور فعال داشته باشند، افزود: به همين منظور پيشنهاد ايجاد دفاتر تسهيل گري در محله‌هاي هدف احياي بافت‌هاي فرسوده داده شد كه هم در زمان تهيه طرح و هم در زمان اجرا با همراهي مردم كار پيش رود.

مديرعامل سازمان زيباسازي، بهسازي و نوسازي اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اينكه با استقرار دفاتر تسهيل گري مردم در مسئله يابي مي‌توانند نقش داشته باشند، تصريح كرد: اينكه مسئله يك بافت چه چيزي است كه مردم انگيزه نوسازي آن را ندارند، مثل دسترسي ناقص، توان مالي پايين، مشكل آب‌هاي سطحي و از اين دست مسائل را مي‌توان به كمك مردم دريافت.

وي بيان كرد: شناسايي دقيق بافت فرسوده با يك ماه حضور طراح در منطقه و ورود شهرداري به صورت ضربتي ممكن نيست و سرمايه و آگاهي اصلي در دست مردم است و به همين دليل ايجاد دفاتر تسهيل گري در همه كلان شهرها از جمله قم در دستور كار قرار گرفته است و در آن نمايندگان راه و شهرسازي و شهرداري حضور دارند.

خاكي افزود: اينكه چه اقدامي براي محل از ساخت بوستان و فضاي سبز تا خيابان ضرورت بيشتري دارد٬ به وسيله مردم تعيين مي‌شود و هر چه در راستاي هماهنگي با مردم حركت كنيم تحقق‌پذيري اين برنامه‌ها بيشتر انجام خواهد شد.

مديرعامل سازمان زيباسازي، بهسازي و نوسازي اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بيان اينكه دفتر تسهيل گري خانه لاجوردي توسط اداره كل راه و شهرسازي استقرار يافته و شهرداري در اين رابطه همكاري نزديكي كرده است، گفت: به دنبال اين هستيم كه دفاتر تسهيل گري را در بافت فرسوده و سكونتگاه‌هاي غيررسمي ايجاد كنيم و اميدواريم كه تا پايان سال يك دفتر در بافت فرسوده و يك دفتر در سكونتگاه غيررسمي ايجاد كنيم.

انتهای پیام/135


کد مطلب: 39707

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/39707/افزايش-مشاركت-مردم-احياي-بافت-هاي-فرسوده-ايجاد-دفاتر-تسهيل-گري

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir