کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو شوراي راهبري اقتصاد مقاومتي حوزه علميه قم مطرح كرد

جايگاه عدالت در مكتب اقتصادي اسلام

خبرگزاری فارس , 2 اسفند 1395 ساعت 10:00

قم نیوز: عضو شوراي راهبري اقتصاد مقاومتي حوزه علميه قم گفت: اعتقاد به عدالت در مكتب اقتصادي اسلام وجود دارد و به گونه‌اي منابع و امكانات اقتصادي در فقه توزيع شده كه عدالت تأمين مي‌شود.


به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی معصومی‌نیا، با اشاره به ارزش‌های اسلامی در زمینه اقتصاد اظهار کرد: جامعه اسلامی جامعه‌ای است که عدالت در آن تجلی پیدا کرده و منابع اقتصادی با کیفیت خاصی در آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: حقوق اقتصادی از موارد دیگر است یعنی مجموعه مقررات در زمینه‌های تولید، تجارت، توزیع و مصرف را شامل می‌شود.

مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه مکتب اقتصادی دارای بایدها و نبایدها بوده و با حقوق اقتصادی تفاوت دارد گفت: مکتب اقتصادی قرآن بیان می‌کند هدف از مبعوث شدن پیامبران و نزول کتب این است که مردم در جامعه عدالت را اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقررات و فقه مبتنی بر ضوابطی است که در مکتب اقتصادی وجود دارد زیرا اعتقاد به عدالت در مکتب اقتصادی اسلام وجود دارد و به گونه‌ای منابع و امکانات اقتصادی در فقه توزیع شده که عدالت تأمین می‌شود.

معصومی‌نیا با بیان اینکه نظام اقتصادی اسلام مبتنی بر توحید است گفت: خداوند انسان را خلق کرد و او را جانشین قرار داد ولی اختیار انسان و وضع مقررات به دست خدا است. در عرصه اقتصاد انسان باید خدا را در نظر بگیرد در این بخش تفاوت اقتصاد اسلامی با اقتصادهای دیگر مشخص می‌شود.

وی عنوان کرد: انسان در محدوده‌ای حق تصرف در اموال و امکانات اقتصادی را دارد در اقتصاد اسلامی اساس قضیه توحید ربوبی و توحید در رزاقیت است توحید زیربنای اقتصاد اسلامی محسوب می‌شود.

عضو شورای راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم یادآور شد: توحید در مالکیت یعنی اینکه انسان در ملک و محدوده‌ای که خدا اجازه داده می‌تواند تصرف کند توحید در ربوبیت و رزاقیت خدا به این معنا است که خداوند رزاق است انسان باید تلاش کند به رزقی که خدا قرار داده دسترسی پیدا کند.

وی تصریح کرد: نهادهایی که در نظام اقتصادی اسلام می‌خواهیم با کمک آنها مکتب اقتصادی را عملی کنیم باید مبتنی بر مبانی بینشی اسلام باشد.

معصومی‌نیا خاطرنشان کرد: دستورات اسلام بیان می‌کند انسان باید حقوق کار و تلاش خود را دریافت کندف نباید پول کسی را بخورد و به ناحق در مال دیگران تصرف کند.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 46406

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46406/جايگاه-عدالت-مكتب-اقتصادي-اسلام

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir