کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان و کاهش سفرهای درون‌شهری

خبرگزاری فارس , 23 اسفند 1395 ساعت 9:00

قم نیوز: شهرداری قم چندی پیش با مجوز شورای اسلامی شهر اقدام به احداث جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان در شهر کرده که این کار علاوه بر افزایش رفاه و آسایش عمومی، کاهش سفرهای درون‌شهری برای دسترسی به خدمات را در پی خواهد داشت.


به گزارش قم نیوز، امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات مدیران شهرها مهار آلودگی هوا و مقابله با افزایش حجم خودروها در سطح شهر و تردد بی‌مورد آن‌ها است. سفرهای درون‌شهری موجب افزایش مصرف سوخت و به دنبال آن ورود آلاینده‌های زیست محیطی به جو و آلودگی هوا است.

به همین‌ دلیل مدیران شهرها با احصاء مشکلات و معضلات موجود در این زمینه در صدد این هستند که سفرهای درون‌شهری را تا حد امکان کاهش داده و بستری برای جلوگیری از ورود آلاینده‌های زیست محیطی به جو فراهم کنند.

توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از سیستم‌های نوین حمل و نقل، به کارگیری تجهیزات با سوخت پاک و... از جمله راهکارهایی است که مدیران شهرهای پیشرفته دنیا به کار گرفته‌اند تا بتوانند بخشی از خطرات آلودگی هوا را کاهش دهند.

یکی از بخش‌های مهم و عوامل مؤثر در کاهش آلودگی هوا استفاده از سوخت پاک است. بسیاری از خودروهای موجود در شهرها از استانداردهای لازم سوخت‌رسانی برخوردار نبوده و به سبب وجود آلاینده‌های زیست محیطی در آن‌ها مشکلات آلودگی‌ هوا را افزون می‌کنند. سیستم سوخت‌رسانی نیز دچار مشکلاتی است که یکی از آن‌ها نقص دستگاه‌های پمپ‌ بنزین و عمر بالای آن‌ها است.

در همین راستا به تازگی در برخی از شهرهای کشور، مدیران شهری تصمیم به توسعه تجهیزات نوین در ایستگاه‌های سوخت گرفته‌اند. اصفهان نخستین شهری بود که در کشور با استفاده از این تجهیزات، ضمن کاهش سفرهای درون شهری، گامی در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی دستگاه‌های سوخت رسان برداشت.

ایستگاه‌های کوچک سوخت‌رسان امکان جدیدی در کشور ما است که در مکان‌های بلااستفاده و بکر شهری احداث شده و دسترسی به جایگاه‌های سوخت در نقاط مختلف شهر را گسترش می‌دهد.

مدیریت شهری قم نیز پس از تجربه موفق این پروژه در اصفهان تصمیم به احداث جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان در این شهر گرفت و پس از مصوبه شورای شهر اقدامات اولیه برای احداث این جایگاه‌ها آغاز شد.

محمدرضا معرفت قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه گذاری ضمن تشریح قرارداد شهرداری برای احداث 20 جایگاه‌ کوچک سوخت‌رسان در شهر قم گفت: توافق با سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفته و مقرر شده که این جایگاه در دو مرحله در مدت سه ماه احداث شود.

وی با بیان اینکه مجوز اولیه این قرارداد از سوی شورای اسلامی شهر قم اخذ شده بود گفت: تصمیمات لازم در خصوص این پروژه در شهرداری گرفته شده و شورا نیز این قرارداد را تصویب کرده است که در حال حاضر شاهد بهره‌برداری از تعدادی از این جایگاه‌ها هستیم.

قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه‌گذاری با بیان اینکه جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهد کرد گفت: با گسترش این جایگاه‌ها دیگر شاهد صف برای سوخت‌گیری نخواهیم بود و وقت شهروندان در جایگاه‌های سوخت تلف نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه‌های کوچک سوخت مجهز به سیستم بازیافت بخارات بنزین هستند بیان کرد: این جایگاه‌ها هم از هدررفت بنزین جلوگیری کرده و هم صرفه اقتصادی برای شهروندان خواهد داشت و آلودگی‌های خطرناک ناشی از سوختن بخارات بنزین برطرف می‌شود.

شهردار قم نیز در خصوص اجرای این جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان اظهار کرد: با توجه به اقدامات شهرداری در احداث جایگاه‌های سوخت‌رسان برخی از پمپ‌ بنزین‌های شهر به اعتراضاتی داشتند و ما توجیهات خود را برای آن‌ها مطرح کردیم.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد با بیان اینکه احداث جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان در راستای کاهش آلودگی هوا، مسائل زیست محیطی و آسایش و رفاه شهروندان صورت گرفته است افزود: این جایگاه‌ها در اصفهان با استقبال چشمگیر شهروندان روبه رو شد و شهروندان رضایت زیادی از این کار داشتند.

وی با اشاره به پیش‌بینی شهرداری برای احداث 30 جایگاه سوخت‌رسان کوچک در شهر قم گفت: نصب این جایگاه‌ها با کیفیت بالا و سرعت زیادی انجام می‌شود و می‌تواند خدمات خوبی به شهروندان ارائه کند.

در نگاه دیگر احداث جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان اقدامی در راستای توسعه بسترهای سرمایه‌گذاری در شهر قم است که نشان از عزم ویژه‌ شهرداری در این راستا دارد.

این پروژه با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی اجرایی شده و می‌تواند امکانی ویژه‌ برای شهر قم برای ایجاد بسترهای ارائه خدمات بهتر به مردم فراهم کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این خصوص با اشاره به بررسی احداث 20 پمپ بنزین کوچک در سطح شهر در شورای شهر بیان کرد: براساس این مصوبه قرار بوده که سرمایه گذار 10 مورد از این جایگاه‌های سوخت‌رسان را به بهره برداری رسانده و در اختیار مردم قرار دهد.

ولی‌الله بیاتی با بیان اینکه تاکید شورای شهر بر توزیع متوازن این جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان در سطح شهر بوده است خاطرنشان کرد: شهرداری با اخذ این مصوبه پیگیر مراحل قانونی و اجرایی پروژه بوده است و تاکید ما بر این بوده که این خدمت در سطح شهر توزیع شود.

وی جزئیات این قرارداد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در این پروژه زمین از شهرداری و احداث از سرمایه گذار بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه سرمایه گذار 11 سال بهره برداری از جایگاه‌ها را بر عهده خواهد داشت تصریح کرد: پس از اتمام این مهلت سرمایه‌گذار جایگاه‌ها را در اختیار شهرداری قرار داده و بهره‌برداری از آن بر عهده شهرداری خواهد بود.

وی صرفه جویی در مصرف سوخت، حفاظت محیط زیست و تأمین رفاه مردم را از جمله مزایای اجرای این پروژه دانست و تصریح کرد: این پروژه قطعاً رضایتمندی مردم را به دنبال داشته و در مرحله اول افتتاح نیز شاهد شرایط خوبی در روند بهره‌برداری بوده‌ایم.

در حال حاضر براساس مهلتی که شورای شهر قم داده بود بخشی از این ایستگاه‌ها به بهره‌برداری رسیده و در همین مرحله اول شاهد استقبال گسترده مردم از آن‌ها بوده‌ایم.

جانمایی این ایستگاه‌ها به گونه‌ای بوده که کمبود جایگاه‌های سوخت در هسته مرکزی شهر تا بخش عمده‌ای برطرف شده و خصوصاً در آستانه سال جدید مسافرین نوروزی می‌توانند از این امکان در محدوده هسته مرکزی شهر و حرم مطهر حضرت معصومه(س) بهره‌مند شوند.

خیابان خاکفرج، میدان حضرت روح‌الله، بلوار غدیر، بلوار جمهوری، یادگار امام، میدان صنعت، ستاد فرماندهی نیروی انتظامی و پردیسان از جمله مکان‌هایی است که احداث جایگاه‌های سوخت‌رسان در آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مجموعاً 25 ایستگاه در شهر قم در مرحله اول نصب خواهد شد که می‌تواند ظرفیتی ویژه‌ را به شهر قم اضافه کرده و بسیاری از کمبودها در بخش سوخت‌رسانی را برطرف کند.

همچنین اجرای این ایستگاه‌ها با توجه به بعد مسافتی که در گذشته برای دسترسی به جایگاه‌های سوخت وجود داشته است نقش اساسی در کاهش سفرهای درون‌شهری و تسهیل دسترسی مردم داشته است.

علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم به برخی موارد مطرح شده در خصوص آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از ایجاد ایستگاه‌های کوچک سوخت‌رسان در شهر اشاره کرد و گفت: بعید می‌دانیم براساس مطالعات و طراحی صورت گرفته و تجربه‌ای که در گذشته وجود داشته است اجرای این ایستگاه‌ها مشکلی ایجاد کند.

وی مشکلاتی که در شهر قم در دسترسی به جایگاه‌های سوخت وجود دارد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در شهر قم به خاطر توزیع نامناسب ایستگاه‌ها سوخت گاهی شهروندان برای سوخت‌گیری باید مسافت‌های زیادی را از محل سکونت خود طی کنند که این طرح برای رفاه بیشتر شهروندان و کاهش مسافت‌ها اجرایی شده است.

قاری قرآن خاطرنشان کرد: این طرح هم‌اکنون توسط حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری در حال تکمیل است و سرمایه‌گذار در حال زمینه‌سازی برای فعالیت بوده که امیدواریم رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 46691

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46691/جایگاه-های-کوچک-سوخت-رسان-کاهش-سفرهای-درون-شهری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir