کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در بیانیه مشترک مراکز حوزوی تاکید شد

غفلت گفتمانی و مفاهیم لغزنده مهمترین نقد به سند ۲۰۳۰

خبرگزاری فارس , 28 تير 1396 ساعت 14:00

قم نیوز: مراکز حوزوی با صدور بیانیه‌ای مهمترین نقد به سند ملی ۲۰۳۰ را علاوه بر نقاط و مفاهیم لغزنده، غفلت گفتمانی و انفعال نهادی و محوریت بخشی به سندی غیربومی و اصالت دادن به نسخه‌های غیر ملی و بیرونی و عدم اهتمام کافی و جدی به سند فاخر تحول آموزش و پرورش دانستند.


به گزارش قم نیوز، در بیانیه مشترک صادر شده از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران آمده است: انقلاب اسلامی گفتمانی نو براساس مبانی اسلام ناب در جهان به میان آورد و گفتمان‌های رقیب و مشخصا گفتمان دنیاگرا و یکجانبه نگر و غیر الهی تمدن غربی را به چالش کشید و آفاق احیای تمدن اسلامی را بروی جهان گشود. نظام معیشتی و علمی و فرهنگی در فناوری غرب معاصر بر نظام معرفتی غیر الهی استوار گشته است و این رویکرد و نگاه در شالوده نظامات و سازمان‌های بین المللی و اسناد برآمده از آن وجود دارد و البته این نکته راهبردی، نافی پاره‌ای از نقاط مثبت و اصول و شاخص‌های مشترک نیست. بر این اساس سیاست تعامل و مراودات سنجیده و هوشمندانه نظام اسلامی با سازمان‌های بین المللی سیاست درست وپذیرفته شده ای است، اما انفعال در برابر آنها و غفلت از روح گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی اسلامی و ایرانی، موضعی ناپسند و نکوهیده است، این انفعال به‌ویژه در حوزه فرهنگ و معرفت و محوریت بخشی به نظام معرفتی و سبک‌های فرهنگی غربی و اسناد بین المللی مبتنی بر رویکردهای غیر الهی هرگز قابل قبول نیست، زیرا این رویکرد به ارکان استقلال کشور و هویت اسلامی و تمدنی ملت عزیز خلل وارد می‌سازد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مهم‌ترین نقد به سند ملی 2030 علاوه بر نقاط و مفاهیم لغزنده، غفلت گفتمانی و انفعال نهادی و محوریت بخشی به سندی غیربومی و اصالت دادن به نسخه‌های غیر ملی و بیرونی و عدم اهتمام کافی و جدی به سند فاخر تحول آموزش و پرورش است، نقد‌هایی که با حق تحفظ اعلام شده قابل پاسخ نیست، ضمن آن که نباید از این نکته اساسی غافل بود که اساس عقب ماندگی‌ها و گسترش فقر، فساد، جنگ و خشونت در جهان، به نظام سلطه و همین کشور‌ها و نظام‌های استکباری بازمی‌گردد که تهیه کنندگان و تصویب کنندگان این اسناد هستند.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: اکنون که با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رهنمودهای مراجع عظام تقلید و نقدهای عالمانه صاحب نظران حوزه و دانشگاه، اشکالات اساسی و فرعی سلسله اسناد فراملی و ملی مرتبط با 2030 روشن شده و با فرمان رهبری معظم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی ملغی و ابطال شده است؛ ضمن سپاس از رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و مراجع عظام و همه صاحب نظران و مسؤولان محترمی که در شورای عالی انقلاب و قوای سه گانه اعلام نظر و همراهی کرده‌اند، چند نکته را یادآور می‌شویم:

1. ضمن تأکید بر لغو کامل سند ملی 2030 و کنار نهادن همه برنامه‌های ذیل آن و لزوم نقد وبررسی و تبیین عالمانه ابعاد سند 2030 توسعه پایدار سازمان ملل و بیانیه اینچئون و سند ملی 2030، انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه نسبت به اجراء سند تحول آموزش و پرورش که حاوی همه محاسن و قوت‌های موجود در اسناد بین المللی و خالی از ضعف‌های اساسی آن است و تدوین نقشه راه و برنامه عملی جامع و تأمین اعتبارات لازم برای اجراء آن اهتمام ورزند.

2. لازم است دستگاه‌های مسؤول ضمن هوشمندی و حساسیت بیشتر در معاهده‌ها و موافقتنامه‌ها و اسناد بین المللی به‌ویژه در حوزه فرهنگ، از موضع گفتمان و ادبیات انقلاب اسلامی مواجهه کنند و با عنایت به رویکرد تمدنی و استقلال همه جانبه کشور در آن‌ها مداقه کرده و با طی مراحل قانونی و سازوکار‌های مناسب برای امضاء و اصلاح آنها در نهاد‌های مسئول به‌ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم آورند.

3. پایه ریزی و تولید اسناد بین المللی مبتنی برگفتمان انقلاب اسلامی و تولید سنجه‌ها در این راستا، ضرورت دیگری است که باید برای آن اقدام به برنامه ریزی و جبهه سازی و شبکه آفرینی منطقه‌ای و بین المللی کرد و این امر می‌تواند حلقه مکمل انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی و زنجیره پیروزی‌های مقاومت اسلامی باشد و جریان اسلام ناب را وارد مرحله تمدن سازی نماید.

4. در موارد حق تحفظ و امضاء اسناد بین المللی باید به اعلام کلی حق تحفظ بسنده نکرده، بلکه با نهایت مراقبت بندهای مغایر با تعالیم اسلامی و اسناد بالادستی کشور اعلام گشته و با تبیین دیدگاه‌های متعالی اسلام به نقد نظامات سلطه و مطالبه هوشمندانه و انقلابی آن‌ها پرداخته شود.

5) حوزه‌های علمیه و مراکز و نهادهای حوزه‌ای ضمن تاکید بر پاسداشت ارزش‌های متعالی اسلام و انقلاب و اعتراض به هرگونه موضع ناسازگار با آن، آمادگی خود را برای همکاری و تقویت عقبه معرفتی و علمی اسناد و برنامه‌ها در همه محورهای برشمرده شده اعلام می‌کند و دولت و مسؤولان محترم را به وفاداری روزافزون به مبانی ارزش‌های اسلامی و ارتباط وثیق با حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید و پیروی از اصل مترقی ولایت فقیه و نصایح و دستورات راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی فرا می‌خواند.

عزت و عظمت اسلام و انقلاب و مسلمانان و جبهه مقاومت و توفیقات روز‌افزون ملت شریف ایران و امت اسلامی و همه خدمتگزاران اسلام و انقلاب بو‌یژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دفع شر مستکبران عالم را از خداوند مسألت داریم.


انتهای پیام / 136


کد مطلب: 51079

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/51079/غفلت-گفتمانی-مفاهیم-لغزنده-مهمترین-نقد-سند-۲۰۳۰

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir