کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وجود ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم

پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم , 28 تير 1396 ساعت 14:57

قم نیوز: مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)از تدوین طرحی برای بهسازی و احیای محورهای تاریخی در شهر قم خبر داد.


 به گزارش قم نیوز، علیرضا خاکی با اشاره به گذشت یک سال و نیم از تأسیس دوباره سازمان بهسازی اطراف حرم، اظهار کرد: این سازمان به منظور احیا و بهسازی فضاهای اطراف حرم شکل گرفته بود که مدتی با یک سازمان دیگر در شهرداری قم ادغام شده و دوباره تفکیک شد.

وی افزود: موضوع این سازمان بسیار بومی و اجتماعی است و به همین دلیل در مأموریت‌های این سازمان تلاش کردیم از مشاوران بومی استفاده کنیم  . تجربه نشان داده این موضوعات را وقتی با مشاوران خارج از استان کار می‌کنیم هم بسیار زمان‌بر می شود و هم در نهایت اتفاقی که باید نمی‌افتد.

وی گفت: ابتدا تلاش کردیم مشاوران بومی را شناسایی کرده و آتلیه‌ای در سازمان احداث کردیم که طرح‌ها را در همین آتلیه تهیه می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)ادامه داد: مسائل بومی را باید متخصص های بومی یا کسانی که در آن شهر به خصوص زندگی کرده‌اند باید هدایت کنند و به همین دلیل آمادگی همفکری را در محلات قدیمی شهر قم داریم.

خاکی با اشاره به اجرای طرح‌هایی مانند فاز 4 عمار یاسر و بلوار شهید روحانی در بافت فرسوده، گفت: حدود هفت درصد در سطح محدوده بافت فرسوده در شهرداری قم مداخله داشتیم که اینها هدف ترافیکی داشتند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)با اشاره به تغییر رویکرد از سوی وزارت مسکن و شهرسازی در زمینه مسائل بافت فرسوده، تصریح کرد: رویکرد جدید به این موضوعات اجتماعی‌تر محلی تر و پایدارتر شده است.

خاکی با اشاره به تعریف بافت فرسوده، افزود: در تعریف مشخصات بافت فرسوده شورای عالی شهرسازی به سه عامل نفوذ ناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی اشاره می‌کند. هر جایی که این سه ویژگی را داشته باشد بافت فرسوده است.

وی با اشاره به اینکه در تعریف جدید مسائل اجتماعی و پیشنیه محلات هم به این تعارف اضافه شده‌اند، گفت: در شهر قم هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که عمدتا پیرامون حرم مطهر قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)با اشاره به وجود سه روش مداخله در بافت تاریخی و فرسوده، اظهار داشت: بهسازی، نوسازی و بازسازی این سه روش هستند که بازسازی تقریبا دیگر مورد تائید وزارت راه و شهرسازی نیست؛ چرا که منجر به نابودی محلات می‌شود.

خاکی با بیان اینکه نوسازی با تخریب برخی دانه‌ها و احیای برخی کاربری ها صورت می‌گیرد ادامه داد: بهسازی با کمترین مداخله صورت می‌گیرد که بیشتر بسترسازی و بهسازی محیطی است، این روش مداخله هزینه کمتری دارد و اجتماعی‌تر است.

وی با اشاره به طرح سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم برای احیای برخی از محورهای تاریخی شهر قم، افزود: در بافت تاریخی شهر قم روش بهسازی را ملاک قرار دادیم که هم به بافت ورود داشته باشیم و هم بر اساس بازخوردهایی که می‌گیریم نقشه راه بعدی را ترسیم کنیم که این رویکرد نیاز به مطالعات اجتماعی هم دارد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)گفت: در شروع در محدوده اطراف حرم مطهر دانه‌ها و محورهای ارزشمند را شناسایی و ارزشیابی کردیم که حدود چهار کیلومتر مسیر و ۸۰ دانه ارزشمند شناسایی شد.

خاکی با اشاره به اینکه شهرداری توان تملک تمام دانه‌های ارزشمند تاریخی را ندارد، اظهار کرد: رویکرد اصلی این است که باید مشوق‌های اقتصادی برای ورود شهروندان به این مقوله ایجاد شود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 51082

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/51082/وجود-۱۸۰۰-هکتار-بافت-فرسوده-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir