کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خبر داد

برنامه شهرداری قم برای تفکیک 15 درصد زباله شهر در مبدا

عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت پسماند

خبرگزاری فارس , 2 مرداد 1396 ساعت 21:09

قم نیوز: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: روزانه 730 تن پسماند در شهر قم تولید می‌شود، اکنون تنها چهار درصد از پسماند شهر در مبدا تفکیک می‌شود و هدفمان رسیدن به 15 درصد در این زمینه است.


به گزارش قم نیوز، سید عبدالله میر ابراهیمی ظهر امروز در جلسه کمیته بهداشت و محیط زیست کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم که در سالن جلسات این شورا برگزار شد، با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در خصوص مدیریت پسماند اظهار کرد: در این خصوص نیاز به اطلاع رسانی جامع داریم و باید همراه با تامین زیرساخت‌ها کار فرهنگی را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: صدا و سیما برای پخش برنامه‌های اطلاع رسانی در خصوص مدیریت پسماند وجه مطالبه می‌کند، نقش صدا و سیما در فرهنگ سازی مسائل مختلف اهمیت زیادی دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: دستگاه قضایی از ظرفیت‌های قانون مدیریت پسماند استفاده نمی‌کند، در این بخش نیاز به عنایت بیشتر دستگاه قضایی داریم، دادگستری استان قم کارت ضابطین قضایی را به کارشناسان پسماند داده است.

میر ابراهیمی با اشاره به عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در خصوص بحث مدیریت پسماند اظهار کرد: هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی و تشکل‌های صنفی در تدوین شیوه‌نامه‌ها و اجرای قوانین و مقررات در زمینه مدیریت پسماند را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: حدود 9 درصد از پسماندها نایلون‌ها و ظروف یک بار مصرف است که بازگشت به طبیعت این پسماندها سخت است، سرعت افزایش پسماندهای نایلونی زیاد است و نیاز به اصلاح الگوی مصرف در سطح کشور و استان قم در این زمینه داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: اجرای طرح تفکیک زباله‌ها از مبدا نیاز به حمایت دولت دارد و اجرای این طرح برای شهرداری‌ها اقتصادی نیست.

میر ابراهیمی با اشاره به چشم انداز شهر قم در آینده اظهار کرد: براساس برنامه قم 1400 سیاست‌های اجرایی ارتقای کیفیت امور تنظیف شهری و مدیریت و کنترل تولید پسماند برای شهر قم مشخص شده است.

وی ادامه داد: روزانه 220 سرویس برای انتقال پسماندهای شهر قم به سایت خارج از شهر انجام می‌شود، در این راستا سه ایستگاه انتقال پسماند برای شهر قم در نظر گرفته شده است تا پسماندها توسط ماشین‌های کوچک به این ایستگاه‌ها انتقال پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: به دنبال خرید هفت سیمی تریلر برای انتقال پسماندهای شهر قم هستیم، همچنین مدیریت مشترکین پرزباله را در دستور کار داریم و در این راستا اجرای برنامه‌های آموزشی را برای این مشترکین در برنامه ما قرار دارد.

میر ابراهیمی با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های مشارکت خدمات شهری در قم اظهار کرد: به دنبال ایجاد هشت ایستگاه ثابت مشارکت خدمات شهری در مناطق هشتگانه هستیم، همچنین خرید و تجهیز 20 واحد کانکس ایستگاه موقت مشارکت خدمات شهری را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: روزانه 730 تن پسماند در شهر قم تولید می‌شود، اکنون تنها چهار درصد از پسماند شهر در مبدا تفکیک می‌شود و هدفمان رسیدن به 15 درصد در این زمینه است، پیش بینی شده است که از پسماند آلی در شهر قم انرژی تولید یا آن را به کود کمپوست تبدیل کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در پایان خاطرنشان کرد: سایت البرز برای دفن زباله در فاصله 13 کیلومتری از شهر قم و در جاده کوه سفید است، سطح آب‌های زیرزمینی در آن منطقه بیش از 90 متر است، آمار بارندگی سالیانه در سایت البرز بیش از 160 میلی متر است، در فصل تابستان 74 درصد پسماند شهر قم فسادپذیر است.

انتهای پیام/137


کد مطلب: 51316

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/51316/برنامه-شهرداری-قم-تفکیک-15-درصد-زباله-شهر-مبدا

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir