کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله جوادی آملی:

در اسلام هیچ اختلافی بین مکتب‌های انبیاء الهی وجود ندارد

خبرگزاری مهر , 17 اسفند 1390 ساعت 17:35

قم نیوز: آیت الله جوادی آملی گفت: تفاوت میان مکاتب انبیای الهی در شریعت و منهاج است ولی در اسلام هیچ اختلافی بین مکتب‌های انبیاء الهی وجود ندارد.


به گزارش قم نیوز، آیت الله عبدلله جوادی آملی در دیدار با دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب، جامعه المصطفی(ع) العالمیه و دانشگاه پادربورن آلمان بیان کرد: شما میهمان جمهوری اسلامی هستید که حاوی دو محور اساسی است که شامل اسلام یعنی حکم خدا و جمهوری به معنای جامعه بشری است.

وی گفت: جمهوری در جهان انواعی دارد که شامل جمهوری خلق، مردمی، عربی و عجمی می‌شود و در این نوع جمهوری‌ها، ظرف و مظروف یکی است و تکرار کلمه است و مفهومی ندارد ولی وقتی گفتیم "جمهوری اسلامی" پیام پرمحتوایی به همراه دارد به این معنی که اسلام پیوند خلق و خالق را تبیین می‌کند و به جمهور، توده و مردم کرامت می‌بخشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن دو پیام اصلی دارد افزود: پیام رسمی اسلام همان اسلام است که مشرق، مغرب، شمال، جنوب، گذشته، آینده و هر زمین و زمان را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه عنصر محوری دیگر قرآن، شریعت و منهاج است که مصرف داخلی دارد افزود: این دو عنصر محوری در بیان همه انبیا بوده است.

جوادی بیان کرد: تفاوت میان مکاتب انبیای الهی در شریعت و منهاج است ولی در اسلام هیچ اختلافی بین مکتب‌های انبیاء الهی وجود ندارد و آن عناصر محوری اسلام شامل این است که این نظم محیر العقول جهان، ناظمی دارد به نام خدا و خدا حقیقتی است نامتناهی و حقیقت نامتناهی جا برای غیر نمی‌گذارد، لذا فرض دو خدا محال است.

وی گفت: حرف دیگر مشترک بین انبیاء این است که انسان با مرگ نمی‌پوسد بلکه از پوست به در می‌آید و این سخن والا مکتب همه انبیا است که انسان مرگ را می‌چشد نه مرگ انسان را.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: ما از مبدأ ازلی پدید آمدیم و یک راهی بین آغاز و انجام به نام "صراط" وجود دارد و در این بین یک راهنمای دین شناس لازم است تا ما را راهبری کند و آن پیامبر است و این حرف همه انبیا است و همچنین این مطلب در حوزه اسلام است.

وی گفت: در این جهت بین خلیل و کلیم و مسیح و حبیب فرقی نیست. اما اینکه در هر زمان و زمین چگونه خدا را عبادت کنیم، متفاوت است.

جوادی ادامه داد: خلیفه باید حرف مستخلف عنه را بزند، اگر انسان خلیفة الله شد، باید حرف او را، مکتب او را و دین او را بفهمد و به آن عمل کند.

وی بیان کرد: شرف و کرامت انسان به جانشینی اوست؛ اگر کسی در وزارتخانه‌ای قائم مقام وزیر بود و از کرامت این قائم مقامی برخوردار شد ولی حرف خود را زد نه حرف وزیر را، چنین شخصی غاصب است. بنابراین اسلام یعنی خلافت الهی و عمل به دستور خدا و در این مطلب فرقی بین مکاتب گوناگون انبیاء ابراهیمی نیست و همین مایه کرامت خواهد بود، پس جمهوری اسلامی یعنی توده مردم به برکت اسلام کریمند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان گفت: به عنوان تذکر به برادران مسیحی می‌گویم که که اگر اکنون مسیحیت رهبری مانند امام خمینی (ره) ‌داشت که بین مسیحیت آمریکایی و مسیحیت ناب عیسوی فرق می‌گذاشت، شما کاملا حضرت عیسی را درک و مسیحیت را به جهان معرفی می‌کردید.

انتهای پیام/۱۱۰


کد مطلب: 5405

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/5405/اسلام-هیچ-اختلافی-بین-مکتب-های-انبیاء-الهی-وجود-ندارد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir