کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیأت علمی دانشگاه:

دستاوردهای انقلاب به صورت باورپذیر ارائه شود

خبرگزاری فارس , 6 بهمن 1397 ساعت 12:00

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: دست اندرکاران نباید فراموش کنند که تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی باید به صورت باورپذیر ارائه شود تا هم جواب ناامیدکنندگان ملت ایران داده شود و هم انگیزه جدیدی برای ادامه راه به جامعه تزریق کند.


به گزارش قم نیوز علی اصغر حبیبیان دانشگاه درباره ضرورت پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تبیین دستاوردهای این انقلاب شکوهمند، بهترین روش شناخت این دستاوردها را در اتخاذ «روش مقایسه ای» و «آسیب شناسی تفاضلی» دانست و تصریح کرد: 22 بهمن 97 باید مانند خود  22 بهمن 57، متفاوت، پُرشور و تأثیرگذار برگزار شود.

وی افزود: هر حرکت انقلابی برای خود اهدافی تعیین می کند که البته در راه رسیدن به آن اهداف، با  فراز و نشیب و به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دست اندازها و چالش هایی رو به روست.

وی که سابقه ریاست دانشگاه شهید محلاتی قم را در کارنامه دارد ادامه داد: تبیین دستاوردهای انقلاب است که مشخص می کند کارنامه فعالیت ها چه بوده و آن انقلاب تا چه مرحله ای پیش رفته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره ضرورت تبیین این دستاوردها گفت: افزایش انگیزه برای تداوم مسیر حرکتی، نگرش به راه طی شده برای تکمیل اهداف و نقاط قوت و همچنین شناسایی نواقص و موانع و رفع آن ها در کنار اتخاذ تدابیری برای بالندگی  و نو به نو شدن، از جمله مهم ترین ضرورت های تبیین دستاوردهای هر انقلاب و از جمله انقلاب اسلامی است.


تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها

وی در تکمیل این مبحث اظهار کرد: تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها در این بود که انقلاب اسلامی علاوه بر اهداف انسانی و ظاهری، به دنبال اهداف الهی و معنوی هم بود که عنوان «اسلامی» بیانگر همین نکته است؛ پس به همین دلیل است که انقلاب اسلامی ما، اصول خدشه ناپذیر دینی مانند قاعده ظلم ستیزی و نفی ظلم پذیری و یا قاعده ای مانند قاعده نفی سبیل را بر اساس متون دینی شناخت و آن را در قانون اساسی خود نیز قرار داد.

کارشناس برجسته مسائل سیاسی و امنیت ملی همچنین «استقلال» را سرمنشأ همه اهداف انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: استقلال یا همان عدم وابستگی، اکسیری است که در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باید بروز و ظهور داشته باشد تا انقلاب اسلامی بتواند با تمسّک به این حبل متین، به سوی همه اهداف عالی خود حرکت کند و در مسیر آن اهداف باقی بماند.


تبیین دستاوردها با روش مقایسه ای و آسیب شناسی تفاضلی

حبیبیان در ادامه، چالش شناسی و آسیب شناسی را، روشی مهم برای دستاوردشناسی خواند و گفت: در این روش و بر اساس آمار، مقایسه ای منطقی بین شرایط قبل از انقلاب و بعد از انقلاب انجام می گیرد؛ به طور مثال درباره شناخت و تبیین دستاوردهای  انقلاب اسلامی، مدت مشابه در دوره پیش از انقلاب مبنا قرار می گیرد تا آمار سنجیده شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: اکنون که در چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم؛ می توانیم این چهل سال را با چهل سال پیش از انقلاب و در دوره پهلوی یا حتی 57 سال شاهنشاهی رضاشاه و محمدرضا شاه مقایسه کنیم تا ببینیم در کجا ایستاده ایم؛ البته بررسی برنامه های توسعه ای 5 ساله نوشته شده در ایام پس از جنگ تحمیلی و همچنین برنامه های اخیر 25 ساله و 50 ساله ای که حضرت آقا برای انقلاب اسلامی تبیین فرموده اند نیز می تواند در این مقایسه و آسیب شناسی تفاضلی به ما کمک کند تا قله ها را بهتر بشناسیم و مسیر را بر اساس اهداف بلند و متعالی، بازیابی و بازخوانی کنیم.


ضرورت به جریان افتادن «نهضت غبارروبی» در کشور

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی، مانند تابلوهایی هستند که گاهی در مسیر زمان، غبارآلود و زنگارآلود می شوند؛ بر ضرورت زنگارزدایی از این تابلوها تأکید کرد و این مهم را به روشنگری و تبیین مسائل برای نسل جدید گره زد.

وی افزود: بنده بر این باورم که کشور ما امروزه به یک «نهضت غبارروبی» نیاز دارد تا راه را گُم نکنیم و همان گونه که مزار مطهر شهدا را غبارروبی می کنیم؛ با غبارروبی از دستاوردهای انقلاب اسلامی هم، ضمن ایجاد نشاط و شور نوین در بین مردم و بویژه جوانان، زمینه را برای آسیب شناسی و چالش شناسی هم مهیا کنیم.

حبیبیان همچنین استراتژی بزرگ و راهبرد کلان دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی را تضعیف اردوگاه انقلاب از مسیر افزایش تحریم ها، تداوم فشار و تلاش برای ایجاد شکاف در بین مردم، فعال نگهداشتن تروریسم داخلی و خارجی، نفوذ در حاکمیت سیاسی و البته جنگ نرم فرهنگی، رسانه ای و سایبری دانست و گفت: همه مردم و مسؤولان باید بسیج شوند و دست در دست هم، هوشیاری و بیداری خود را برای مقابله با این نقشه های دشمن حفظ کنند.

وی با بیان این که 40 سالگی، سنّ کمال است و نه پیری افزود: دست اندرکاران نباید فراموش کنند که تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی باید به صورت باورپذیر ارائه شود تا هم جواب ناامیدکنندگان ملت ایران داده شود و هم انگیزه جدیدی برای ادامه راه به جامعه تزریق کند.

این استاد دانشگاه در عین حال با اشاره به لزوم شناخت گذشته، حال و آینده و همچنین شناخت مکرر اهداف و آسیب های اصلی انقلاب، سخن خود را با این روایت ماندگار مولا امیرالمؤمنین (ع) به پایان برد که «رَحِمَ اللهُ امریء عَلِمَ مِن أین و فی أین و إلی أین؛ خداوند رحمت کند بنده ای را که بفهمد از کجا آمده؛ در چه جایگاهی است و به چه مقصدی روانه است».

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 73829

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/73829/دستاوردهای-انقلاب-صورت-باورپذیر-ارائه-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir