کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برخی به دنبال ترویج معنویت سکولار هستند

خبرگزاری فارس , 30 تير 1398 ساعت 17:45

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی با هدف سوءاستفاده از معنویت، معنویت سکولار را ترویج می‌کنند، گفت: علمی که امروزه در دانشگاه‌ها مطرح است زاییده حواس است درحالی‌که علم در پی آن است که نظم موجود در جهان را کشف و پدیده‌ها را بر اساس آن تعریف کند.


به گزارش قم نیوز مهدی گلشنی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین که در مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: غربی‌ها با وجود اینکه سکولار شدیدی را دنبال می‌کنند اما برخی تحولات مثبت نیز داشته‌اند که کمتر در محیط ما منعکس شده است، اکنون موضوع دین و سلامت در غرب به سن 40 تا 50 سالگی خود رسیده اما در ایران اسلامی طی یکی دو دهه اخیر دنبال شده است.

وی با بیان اینکه برخی با هدف سوءاستفاده از معنویت، معنویت سکولار را ترویج می‌کنند، اضافه کرد: علمی که امروزه در دانشگاه‌ها مطرح است زاییده حواس است درحالی‌که علم در پی آن است که نظم موجود در جهان را کشف و پدیده‌ها را بر اساس آن تعریف کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایکه دین به دنبال پاسخ‌گویی به یک موجود متعال برای تحول حیات اوست، عنوان کرد: برخی نیز در ایران اسلامی همانند غرب صحبت از معنویت سکولار می‌کنند و به دنبال سواستفاده از معنویت هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از بزرگ‌ترین علما و اندیشمندان خداباور بودند اما بیشتر آن‌ها سکولار بودند و اعتقاد داشتند در قرن بیستم دین هیچ جایگاهی نخواهد داشت درحالی‌که عواملی از جمله آثار منفی علم مدرن و منافع فردی و اجتماعی دین موجب ابقای دین شد چراکه علم مدرن ابزارهایی می‌ساخت که بشر را از بین می‌برد و دین به زندگی بشر توجه داشت.

گلشنی با بیان اینکه بر اساس اعتقاد برخی اندیشمندان دین موجب شادی و افزایش تعاملات اجتماعی می‌شود، تصریح کرد: دین امکان مقابله با تنش‌های مختلف را فراهم می‌سازد و برای شخص یک جهان‌بینی خوش‌بینانه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ادیان و اعتقادات دینی به دغدغه‌های انسان پاسخ می‌دهند، مطرح کرد: امروزه توجه به اثر دین در حوزه سلامت از حاشیه به متن رسیده است و بیشتر کتاب‌هایی که در غرب به چاپ می‌شود به موضوع‌های دین، معنویت و سلامت اختصاص دارد.

گلشنی یادآور شد: تجربه‌ها و آزمایش‌های مختلف نشان داده که دین و معنویت در ارتقا و حفظ سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار است و در این راستا تاکنون مطالعات بسیاری صورت گرفته و توجه افراد به دین بیشتر از گذشته شده است.

 

تمدن نوین اسلامی احیاگر حق و عدالت است

همچنین، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه انسان به دنبال تکیه گاهی است که همه نیازهای او را تامین کند، اظهار کرد: ذات مقدس حق تنها تکیه‌گاهی است که خود به هیچ چیز نیازی ندارد و می‌تواند همه نیازهای انسان را رفع کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طاهری با بیان اینکه توسعه وجود و ذات انسان موجب بی‌نیازی او می‌شود، اضافه کرد: اگر کار در اختیار انسان‌های متعهد و متدبری قرار گیرد که بر اساس تدبیر و جامعه‌نگری و با عمل صالح برای جامعه و بشر برنامه‌ریزی کنند و شایسته‌ها در جایگاه خود قرار گیرند عدالت محقق و تمدن نوین اسلامی برپا خواهد شد.

وی از تمدن نوین اسلامی به‌عنوان تمدن برتر نام برد و گفت: این تمدن می‌تواند احیاگر حق و عدالت در سطح جهانی باشد و زمینه رسیدن بشر به بلوغ و تکامل را فراهم آورد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 80141

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/80141/برخی-دنبال-ترویج-معنویت-سکولار-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir