کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«بادام کوهی» سرمایه اقتصادی نهفته در مراتع قم

خبرگزاری فارس , 20 خرداد 1399 ساعت 13:15

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی قم با بیان اینکه گونه بادام کوهی اصلی‌ترین گونه گیاهی استان قم از نظر درآمدزایی و خواص دارویی است، گفت: گونه بادام کوهی در مناطق علی آباد نیزار، محمودآباد، چشمه علی، دستجرد وجود دارد.


به گزارش قم نیوز مرتضی داوودی با اشاره به اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی خاصیت دارویی و خوراکی دارند، بیان کرد: با وجود خواص و فواید گونه‌های گیاهی می‌توان در زمینه تولید و بهره‌برداری از آنان نه در حالت‌های سنتی، بلکه در مقیاس‌های وسیع‌تر برای مصارف‌ داخلی و صادرات استفاده از این گونه‌ها را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: گونه‌های گیاهی از جمله بادام کوهی، کتیرا، موسیر، کرفس کوهی، آنغوزه، باریجه، تره کوهی، کنگر، درمنه، آویشن و قارچ که خاصیت دارویی دارند، توسط مردم در استان‌های مختلف از جمله گیلان، ایلام و اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم از آن کسب درآمد می‌کنند اما متاسفانه مردم و روستاییان در استان قم از این ظرفیت غافل‌ شدند.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی قم تصریح کرد: آگاهی دادن به مردم برای استفاده از ظرفیت‌های بهره‌برداری و کسب درآمد از گونه‌های گیاهی بر عهده اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم است و می‌توانیم با برگزاری کلاس‌های آموزشی در نقاط مختلف روستایی و شهری مردم را از این ظرفیت آگاه کنیم.

وی ادامه داد: روستاییان و کشاورزان بیشتر به دلیل شغل و ارتباط آن‌ها با گونه‌های گیاهی، از خواص و فواید آن آگاهی دارند اما اکثرا به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند و از گونه‌های گیاهی بیشتر برای مصارف شخصی خود بهره‌برداری می‌کنند و به دنبال کسب درآمد و اشتغال‌زایی در این مسیر قرار نخواهند گرفت و این مسئولیت ما را در راستای آگاهی بخشی به آنان سنگین‌تر خواهد کرد.

داوودی با بیان اینکه گونه بادام کوهی اصلی‌ترین گونه گیاهی استان قم از نظر درآمدزایی و خواص دارویی است، اظهار کرد: گونه بادام کوهی در مناطق علی آباد نیزار، محمودآباد، چشمه علی، دستجرد وجود دارد.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی قم گفت: تا کنون بیش از 9 هزار هکتار اراضی پوشیده از گونه گیاهی بادامک یا بادام کوهی را شناسایی کرده و در تلاش هستیم این اراضی را به عنوان ذخیره‌گاه معرفی کرده تا امکان دخل و تصرف در آن‌ها وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برای توانمندسازی جوامع محلی توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در مناطق روستایی برگزار می‌شود و به مردم آن مناطق آموزش می‌دهد که آنان از مراتع و پوشش‌های گیاهی فقط برای چرای دام استفاده نکنند و از مزایای دیگر آن نیز آگاه شوند زیرا بسیاری از مراتع علاوه بر تولید علوفه برای دام کاربردهای ویژه‌تری دارد.

داوودی تصریح کرد: گون یکی از مهم‌ترین و فراوان‌ترین گونه‌های گیاهی استان قم است و از خواص دارویی آن می‌توان به استخراج صمغ کتیرا اشاره کرد اما متاسفانه تا کنون شاهد بهره‌برداری مردم قم از این گونه نبودیم.

وی در پایان گفت: بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی یک کار تخصصی است و با برگزاری چندین کلاس توجیهی علم چندانی در این زمینه حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/111


کد مطلب: 89181

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/89181/بادام-کوهی-سرمایه-اقتصادی-نهفته-مراتع-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir