کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با توقف پروژه‌های عمرانی شهر کریمه اهل بیت (س)؛

در راه حماسه اقتصادی سال 92، گره ایجاد نکنیم

14 فروردين 1392 ساعت 0:04

قم نیوز: مقام معظم رهبری (حفظه الله) در حالی سال 1382 را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نام نهادند که به درستی مشکلات کشور را در زمینه‌های مختلف شناسایی و راهکار مناسب را برای آن تجویز کرده‌اند. در این میان، وظیفه دستگاه‌های اداری و نهادهای عمومی این است که با کنار گذاشتن اختلاف نظرها و همدلی، در راه تحقق حماسه سیاسی گام بردارند و از این طریق، حماسه اقتصادی را نیز محقق سازند.


سرویس اقتصادی قم نیوز: هر سال رهبر معظم انقلاب (حفظ الله) در پیام نوروزی خود، بر مبنای اشرافی که بر مسائل و مشکلات کشور دارند، جهت گیری لازم را برای کشور مشخص می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، سال 1392 را با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری از یکسو و مشکلات اقتصادی موجود کشور، سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام نهاده‌اند. حال باید دید با توجه به نام‌گذاری سال 1392، چه نکاتی در زمینه سیاست و اقتصاد در قم مطرح است که باید به آن توجه ویژه کرد.

یکی از نکاتی که در حل مشکلات اقتصادی مطرح است، وجود ناهماهنگی‌ها و رقابت‌های سیاسی در بین دستگاه‌های اداری و سازمان‌های عمومی است. بسیاری از صاحب نظران و مسوولین مملکتی درباره مشکلات اقتصادی کنونی کشور گفته‌اند که اگر چه تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی غرب علیه کشور، تاثیراتی داشته است اما ناهماهنگی و رقابت سیاسی، نقش مهم تری در مشکلات اقتصادی ایفا کرده است.

در واقع با خلق حماسه همدلی و همراهی در عرصه سیاست، راه برای خلق حماسه اقتصادی نیز هموار می‌شود. این نکته در سال 1391 نیز مد نظر مسوولین و مدیران ارشد در استان قم بوده است. استاندار محترم قم، جناب آقای پیریایی از ابتدای حضور در سکان مدیریت سیاسی استان قم، بر همدلی و همراهی دستگاه‌های اداری تاکید کرده‌اند و در هر فرصتی نیز لزوم همدلی و همراهی بین دستگاه‌ها و قوای مختلف را گوشزد کرده‌اند.

شهردار محترم قم، جناب آقای دلبری نیز به همین سیاق، بارها از ضرورت همراهی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در حل مشکلات شهری به ویژه مشکلات پروژه‌های کلان قم سخن گفته‌اند.

در واقع نقش همدلی و همراهی بازیگران عرصه سیاست و اقتصاد در کلانشهر قم به حدی است که بدون چنین همراهی‌ای مشکلات عدیده‌ای پیش می آید و خدمت رسانی به مجاوران و زائران کریمه اهل بیت(س) دچار مشکل می‌شود.

در آخرین روزهای سال 1391، مدیر یکی از دستگاه‌های نظارتی استان قم، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، از توقف تعدادی از پروژه‌های عمرانی استان قم سخن گفت. فاز دوم پروژه مونوریل قم و پروژه فرودگاه قم، از جمله این پروژه‌ها بودند که زدن کلنگ اولی و ادامه پروژه دوم، برای اقتصاد قم، نقش حیاتی دارد.

فاز دوم پروژه مونوریل قم باعث اتصال پردیسان، بزرگ‌ترین قطب جمعیتی استان قم به مرکز شهر با هزینه‌ای ارزان و سرعتی بالا می‌شود که مناقصه آن هم برگزار شده است اما نزدیک به 6 ماه از برگزار شدن آن می گذرد و این دستگاه نظارتی، به دلایلی که از آن سخن نمی‌گوید، از ابلاغ و شروع پر سرعت این فاز، جلوگیری کرده است.

تاخیر در ابلاغ و شروع فاز دوم این پروژه ملی علاوه بر به تاخیر انداختن تکمیل رینگ حمل و نقل شهر قم و ادامه دار کردن مشکلات مردم پردیسان، به گفته شهردار محترم قم، ضرر اقتصادی سنگینی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان را به بیت المال تحمیل کرده است که جای این پرسش وجود دارد که آیا یک دستگاه نظارتی حق زدن چنین ضرری را به مجموعه مردم استان قم دارد یا خیر؟

فرودگاه قم اما حدیثی دیگر دارد. به نظر می رسد با اینکه مجوزهای لازم برای ساخت این فرودگاه اخذ شده است، اما از یک سو دستگاه نظارتی فوق الذکر در جریان آنها نیست و از سوی دیگر انگیزه سوداگری بخش خصوصی سازنده این فرودگاه باعث شده است تا به جای کامل کردن باند فرودگاه و دستگاه های ناوبری، به تکمیل مجموعه سیاحتی و گردشگری و 52 هتل خود بیاندیشد و با انجام برخی اقدامات غیر اصولی در مسیر تملک زمین‌های دولتی، باعث اعتراض این نهاد نظارتی شود.

به نظر می رسد این نهاد نظارتی، فاز دوم مونوریل قم و فرودگاه قم را به شکلی نادرست در کنار هم قرار داده است. اینجاست که باید به این دستگاه نظارتی، فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) را گوشزد کرد تا با درک مقتضیات کشور، در راه عمران و آبادی قم سنگ اندازی نکنند و جلوی تحقق حماسه اقتصادی را نگیرند.

در واقع از ابتدای سال جدید، هر گونه سنگ اندازی و ایجاد توقف در مسیر پروژه‌های بزرگ عمرانی شهر مقدس قم، از سوی هر کسی که باشد، قرار گرفتن در مقابل رهبر معظم انقلاب است و از نظر شرع و قانون، نادرست است.

امیدواریم این دستگاه محترم نظارتی در سال جدید، با در پیش گرفتن رویه‌ای متناسب با فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری(حفظه الله) راه را برای تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در استان قم هموار سازد.

انتهای پیام /105/


کد مطلب: 13113

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/13113/راه-حماسه-اقتصادی-سال-92-گره-ایجاد-نکنیم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir