پایگاه خبری قم نيوز 30 فروردين 1396 ساعت 12:00 http://qomnews.ir/vdcaaeny.49n0o15kk4.html -------------------------------------------------- رئیس هیأت امنای جامعه‌الزهرا(س): عنوان : رشته‌های حوزوی متناسب با نیازهای جامعه نیست / حوزه در راستای آموزش خانواده محور حرکت کند -------------------------------------------------- قم نیوز: رئیس هیأت امنای جامعه‌الزهرا(س) گفت: رشته‌های حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای جامعه نیست به همین علت باید رشته‌های جدیدی را متناسب با هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد کرده و با رویکردهای جدید برای رفع مشکلات گام برداریم. متن : به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام سید حسن ربانی پیش از ظهر امروز در سیزدهمین اجلاس سراسری حوزه های علمیه خواهران که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان اینکه حوزه های علمیه باید با اهتمام مضاعف در راستای کاهش آسیب های اجتماعی حرکت کنند، اظهار کرد: علما به عنوان مرزبانان دینی باید از اعتقادات، اخلاق، ایمان و فرهنگ دینی مردم حراست کنند به همین علت حوزه های علمیه برای کاهش آسیب های اجتماعی ماموریت ها و رسالت های جدی دارند. وی با تاکید بر اینکه آموزه های دینی امانتی است که در اختیار علما قرار گرفته است، اضافه کرد: نباید به دلیل کوتاهی های ما جمعی از پیروان اهل بیت(ع) از مسیر درست جدا شوند یا دارای آلودگی هایی شوند که اهل بیت(ع) آنها نپذیرند. رئیس هیأت امنای جامعه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: شرایط به صورتی است که گاهی نابسامانی ها و مفاسد اجتماعی می تواند در میان طلاب، حوزه و خانواده های روحانیون نفوذ داشته باشد به همین علت طلاب و فرزندان آنها نیز در معرض تهدید هستند به همین علت در مرحله نخست باید از حوزه های علمیه شروع کنیم تا در مرحله دیگر بتوانیم در بدنه جامعه تاثیرگذار باشیم. وی با اشاره به اینکه طلاب باید از وضعیت کنونی کشور تصور مطلوبی داشته باشند، عنوان کرد: برخی طلاب نسبت به وضعیت حقیقی جامعه بی توجه هستند به همین علت همانند گذشته عمل و برنامه ریزی می کنند. ربانی بی توجهی به افزایش ناهنجاری ها را عامل افزایش مشکلات دانست و تصریح کرد: باید نسبت به جریان ها آگاهی مطلوبی داشته باشیم تا در برنامه ریزی خود با مشکل روبرو نباشیم؛ اساتید از ارکان مهم حوزه های علمیه و بسیاری از آنها عارف و عالم هستند اما این افراد باید نسبت به شرایط روز جامعه نیز آگاهی لازم را داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه در جذب حوزه های علمیه در کنار استعداد و هوش باید نسبت به اخلاق و فرهنگ افراد نیز توجه داشته باشیم، اظهار کرد: حوزه به ویژه بخش خواهران باید از آموزش فردی پرهیز و در راستای آموزش خانواده محور حرکت خود را دنبال کند؛ آموزش فرد با محوریت تاثیرگذاری در خانواده باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد. عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه مدیران حوزه های علمیه خواهران باید نگاه جامعی نسبت به آسیب های اجتماعی داشته باشند، اضافه کرد: طلاب باید رفتار و گفتار بزرگان دینی را بررسی کرده و در راستای الگوبرداری از آنها اهتمام جدی داشته باشند. وی از تربیت شخصیت های دینی برجسته توسط علمای دینی تاریخ یاد کرد و ادامه داد: علت تربیت این شخصیت ها باید مورد بررسی قرار گیرد؛ یکی از علت ها این است که مدیران و اسوه های آنها تاثیرگذار بوده و از جایگاه والایی در عرصه های اخلاقی، فرهنگی و علمی برخوردار بوده اند. ربانی با تاکید بر اینکه خانواده ها به دنبال اسوه های مطلوب برای فرزندان خود هستند، گفت: باید نیروهای مورد نیاز را در مجموعه حوزه های علمیه تربیت کرده تا بتوانیم در صورت نیاز از طلاب در بدنه خانواده ها استفاده کنیم. وی یادآور شد: رشته های حوزه های علمیه متناسب با نیازهای جامعه نیست به همین علت باید رشته های جدیدی را متناسب با هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی ایجاد کرده و با رویکردهای جدید برای رفع مشکلات گام برداریم. ربانی با اشاره به اینکه زنان نیمی از جمعیت حوزه های علمیه را به خود اختصاص داده اند، اظهار کرد: این افراد باید نسبت به یاری رساندن به زنان جامعه اهتمام جدی داشته باشند و بدانند که جوانان به ویژه دختران بی پناه هستند و بسیاری از آنها تقصیر کمتری دارند چرا که خانواده ها دامن مهر و عطوفت خود را روی آنها باز نکرده اند. وی با تاکید بر اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی برای مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: امیدواریم حوزه های علمیه خواهران بتوانند در مسیر مورد نظر خود به نتایج مورد نظر برسند. انتهای پیام / 136