دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : 71207
منبع : خبرگزاری ايرنا

نبض حیات صنایع دستی قم کند می‌زند/ رنج هنرمندان قمی از بی‌حمایتی

قم نيوز : صنایع دستی استان قم با توجه به قدمت و جایگاهی که دارد به دلیل نبود بازاری برای فروش و حمایت نشدن هنرمندان به تدریج رو به افول رفته است.
نبض حیات صنایع دستی قم کند می‌زند/ رنج هنرمندان قمی از بی‌حمایتی
نبض حیات صنایع دستی قم کند می‌زند/ رنج هنرمندان قمی از بی‌حمایتی
به گزارش قم نیوز قم از شهرهای مذهبی و در مرکز کشور قرار گرفته است و در طول سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) به قم سفر می‌کنند و این شهر در زمره شهرهای گردشگر پذیر کشور و نقطه عطفی در بین گردشگران جهان اسلام قرار دارد.

صنایع دستی این استان با قدمتی چندین هزار ساله که با دست توانای هنرمندان قمی ساخته و تولید می‌شود حرفی برای گفتن دارد.

۳۰۰ رشته صنایع دستی در استان قم فعال است در حالی که هنوز با توجه به رشد ورود گردشگران داخلی و خارجی به این شهر از بازار خوبی برخوردار نیستند در شرایطی که کشور با تحریم روبرو است حمایت و پیدا کردن بازاری برای فروش محصولات صنایع دستی می‌تواند در رونق اشتغال و اقتصاد پایدار قم نقش مهمی را ایفا کند.

صنایع دستی استان قم در کنار مکان‌های زیارتی و سوغات آن اگر حمایت شود می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل و با توجه به موقعیت زیارتی و جایگاه معنوی این شهر یک بازار پر رونقی برای قم باشد و هنر دستان هنرمند این دیار برای گردشگران داخلی و خارجی ورودی به قم معرفی خواهد شد.

مهم‌ترین صنایع دستی استان قم را می‌توان، خرممهره سازی، سنگ تراشی، خراطی چوب، درودگری، سرامیک سازی و سفال، گیوه دوزی، چلنگری و بافته‌های سنتی و علاوه بر آن کاشی کاری و قالی بافی را نام برد.

آرزوی هنرمندان قم برای وجود یک بازارچه دائمی

یکی از هنرمندان صنایع دستی قمی که به قالی بافی دست باف فعالیت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بازار کهنه تنها محل فروش قالی‌های دست باف ما بوده که به دلیل بی مهری به این بازار و شلوغی آن دیگر از رونق افتاده است و روی خوشی به هنرمندان صنایع دستی نشان نمی‌دهد؛ هنر قالی بافی از هنرهای قدیمی استان قم است که به دلیل رقابت قالی‌های ماشینی و صنعتی با آن از فروش خوبی برخوردار نیست.

سید علی کریمی افزود: هنرمندان استان قم در آرزوی وجود یک بازارچه دائمی است تا محصولات دست بافت خود را بتوانند بفروشند در حالی که استان قم از شهرهای زیارتی و گردشگری مهم کشور است جای تأسف دارد که یک بازارچه مناسبی در کنار حرم مطهر برای معرفی صنایع دستی ندارد.

نبود تبلیغ برای هنرچند هزار ساله خرمهره

یکی دیگر از هنرمندان قمی که به تولید و ساخت خرمهره به مدت ۱۵ سال فعالیت دارد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در شهری که در تمام فصول سال از وجود گردشگر بهره‌مند است تأسف انگیز است که صنایع دستی این شهر مغفول و برای آن هیچ تبلیغی نشده است هنرمندان رشته خرمهره خیلی از آنها بی انگیزه شده‌اند چرا که بازار مناسبی برای فروش ندارند.

قم یکی از فعال‌ترین استان‌های کشور در حوزه صنایع دستی است که در هنرهایی مانند منبت و زیورآلات سنتی جایگاه ویژه‌ دارد

محسن عباسی افزود: خیلی از هنرمندان هم به جز بحث نبود حمایت و بازار مناسب برای فروش بیمه نیستند و امنیت شغلی هم ندارند مسئولان صنایع دستی باید به فکر ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و دادن تسهیلات مناسب به هنرمندان باشند در غیر اینصورت صنایع دستی استان قم به تدریج رو به فراموشی خواهد رفت.

نبود بازار فروش چالش اصلی صنایع دستی استان قم

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز به خبرنگار مهر گفت: با توجه به برند گردشگر پذیر بودن استان قم نمایشگاه‌های منطقه‌ای سالانه، بازارچه‌های فصلی و موقت و همچنین حمایت از فروشگاه‌های صنایع دستی و اعطای گواهینامه اعتماد به آن‌ها انجام می‌شود ولی با وجود همه این تلاش‌ها هنوز جای خالی بازار تخصصی و دائمی صنایع دستی در قم خالی است.

مهدی نصر اصفهانی گفت: برای رونق صنایع دستی و حمایت از فعالان عرصه صنایع دستی، هنرمندان استان قم به نمایشگاه‌های خارجی اعزام و در نمایشگاه‌های هفته فرهنگی در خارج از کشور حضور خواهند داشت علاوه بر آن از فعالان حوزه تجارت الکترونیک و تشکیل کارگروه و انجمن صادارت صنایع دستی از دیگر حمایت‌های صنایع دستی از هنرمندان قمی است.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰ رشته صنایع دستی در استان قم اظهار داشت: در استان قم ۵۰ رشته صنایع دستی فعالیت دارد و بیش از ۴ هزار هنرمند هم در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت دارند جدای از آمار هنرمندان شهرستانی باید گفت استان قم یکی از فعال‌ترین استان‌های کشور در حوزه صنایع دستی است که در هنرهایی مانند منبت و زیورآلات سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

نبود تأمین اعتبار لازم برای بهره گیری از خدمات بیمه هنرمندان

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: تا سال ۹۳ تنها یک هزار و ۲۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان قم برای بیمه شدن و استفاده از خدمات تأمین اجتماعی معرفی شدند ولی از سال ۹۳ به بعد به دلیل مشکلات مالی و نبود اعتبار به ظرفیت بیمه شدگان هنوز افزوده نشده است و بسیاری از این هنرمندان بیمه نیستند.

نصر اصفهانی افزود: بیشترین بازار فروش صنایع دستی استان قم به هنر تولید مبلمان منبت و تولید انگشتر اختصاص دارد ولی با توجه به نبود بازارچه مناسب دائمی تخصصی صنایع دستی هنوز صنایع دستی این استان از رونق خوبی برخوردار نیستند هرچند رشته زیورآلات سنتی یا همان انگشترسازی به دلیل حضور در مراکز تجاری فعال نزدیک حرم از رونق فروش خوبی برخوردار هستند.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcgux9u.ak9qz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما