پنجشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۸
کد مطلب : 76021
منبع : خبرگزاری فارس
در گفت وگو با یک نخبه جوان مطرح شد

نخبگان پیشگامان عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب

قم نيوز : یکی از نخبگان جوان قمی معتقد است بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری تدوین و تشریح شد، شامل مهم و بسیار تامل برانگیزی است که باید همه اقشار جامعه به آن توجه کنند.
نخبگان پیشگامان عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب
نخبگان پیشگامان عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب
به گزارش قم نیوز بیانیه گام دوم انقلاب نقطه عطفی در آغاز دهه پنجم به شمار می رود و مقام معظم رهبری در هفت بند نقشه راه را نشان داده و این بیانیه به عنوان یک چراغ هدایت در ادامه راه انقلاب روشنگری خواهد کرد.

نقش نخبگان جامعه در این عرصه و همچنین بالندگی و پویایی جامعه از مسائل بسیار مهم و ارزشمندی است که نباید فراموش شود و بدانیم که نخبگان می توانند با افکار و ایده های خود در بخش های مختلف در راستای توجه و اهتمام به رسالت ارزشمند نخبه پروری بکوشند.

در گفت وگو مهدی عنایت زاده یکی از نخبگان قم به بررسی نقش نخبگان در تحقق بیانیه گام دوم پرداخته و انتظارات مردم از نخبگان پرداختیم.

 
* لطفا خودتان را معرفی و رشته تحصیلی و اقدامات علمی که انجام می دهید را بیان کنید.

مهدی عنایت زاده هستم و در 25 اسفند سال 1370 به دنیا آمده ام. طلبه سطح چهارم حوزه علمیه قم (دانشجوی دکترای علوم قرآنی) و فوق لیسانس علوم سیاسی (دانشجوی ممتاز در تمامی دوره ها و تمامی مقاطع) عضو بنیاد ملی نخبگان و از مبلغان سازمان ارتباطات اسلامی (تبلیغ بین الملل) هستم.

از نظر علمی در اغلب ساعات شبانه روز مشغول فعالیت های پژوهشی و تدریس در دانشگاه بوده و بیشتر به موضوع علوم سیاسی و پژوهش های معارف سیاسی قرآن و حدیث و آثار اندیشمندان مسلمان و غربی پرداخته و می پردازم.

 
* تعریف شما از نخبه چیست و یک نخبه چه ویژگی هایی دارد؟

از آنجایی که از نامش پیداست، نخبه به معنای فردی برگزیده به لحاظ فکری و عملیاتی است. یعنی گاهی برخی از نخبگان به لحاظ فکری، جامعه را تامین می کنند و گاهی نیز برخی به لحاظ اختراعات علمی، نیاز جامعه را پاسخ می دهند. در مجموع نخبه به فردی گفته می شود که سه ویژگی اساسی را داشته باشد؛ توان پاسخگویی مفید به نیازهای جامعه را داشته باشد، تعهد نسبت به ارزش های جامعه مثبت را در درون خود نهادینه کرده و در نهایت در بین اعضای جامعه و افرادی که با آنها در ارتباط است (اعم از گروه های علمی و خانواده و ...) انتشار و توسعه دهد.

به این نکته اساسی توجه کنیم که مفهوم نخبه، به خودی خود یک بار معنای مثبت یا منفی ندارد. آن کسی که به این ویژگی، متّصف شده، معنای ارزشی و ضد ارزش به آن می بخشد. بنابراین هر نخبه ای به معنای فردی که قابلیت بهره برداری مثبت دارد نیست و آن چیزی که قابلیت الگوگیری را به او می دهد مسیر حرکت و عملکرد اوست.

از این مهم هم نباید غفلت شود که نخبه یعنی عصاره جامعه، پس هر مقدار جامعه رشد کند، نخبگان هم رشد می کنند و هر چه بیشتر نخبگان رشد فکری و رفتاری داشته باشند، جامعه نیز رشد و پویایی پیدا می کند. یک رابطه متقابل و همسویه بین نخبگان و عموم جامعه وجود دارد. البته مسؤولیت نخبگان بیشتر است چون باید کنترل جامعه را در دست گیرند.


* به نظر شما مردم چه انتظاری از نخبگان دارند و نخبگان باید چه اقدامی انجام دهند؟

اگر هدف اصلی نخبگان را که همان کنترل جامعه و مفید بودن در عرصه تولید فکر صحیح و فناوری و اختراعات مفید و تازه و دفاع از ارزش های جامعه مثبت اسلامی بدانیم هم انتظار مردم از نخبگان مشخص می شود و هم حیطه فعالیت های نخبگانی. اینکه عرض کردم اختراعات مفید و تازه سوال ایجاد می شود که مگر اختراعات غیر تازه هم داریم؟! پاسخ، مثبت است. یکی از آسیب هایی که امروزه دامن گیر بنیاد ملی نخبگان شده، انتخاب ها و گزینش های عادی و تکراری است که هم به لحاظ تولید محتوا و هم به دلیل تولید کالا و ابزار از این مساله دور نیست.

 
* بنیاد نخبگان چه اقدامی در راستای معرفی شما انجام داده و یا اینکه چه انتظاری از بنیاد دارید؟

بنیاد نخبگان در برخی از جلسات علمی و دولتی از ما دعوت به سخنرانی کرده است اما اینکه مکان خاصی را برای ارائه نظرات و به کارگیری آن در نظر گرفته باشند، تا کنون با آن مواجه نشده ام.

 
*بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری منتشر شد، نقش نخبگان در این زمینه چیست؟

نخبگان نقش اساسی و اصلی در این زمینه را دارند و باید بگوییم که پیشگامان هستند و باید با هوشیاری و درای،ت به بند بند بیانیه توجه داشته و بکوشند تا در جامعه عملی شود.

 
*توصیه یک نخبه جوان به هم نسلی ها؟

اول توصیه اساسی و حیاتی من به تمام جوانان اعم از نخبگان و غیر نخبگان، توجه به معنویت صادق، اهمیت دادن به مطالعات دقیق مستمر و طولانی -از مبانی دینی و غربی- است. خطری که در عصر حاضر با آن مواجه هستیم، کمبود اطلاعات نیست بلکه ضعف در تحلیل درست و درک صحیح از مبانی و مسائل روز است که با مطالعاتی که آن چند ویژگی را داشته باشد، ما را به آن سطح مترقی که بتوان تحلیل درست به جامعه تزریق کنیم، می دهد.

نکته اساسی دیگر، سربازی عاشقانه برای رهبری انقلاب است که تضعیف ایشان، یکی از بزرگترین گناهان نابخشودنی در درگاه الهی است.

در همین راستا باید یکایک ما کادرسازی دقیقی برای دعوت از حضرت ولی عصر (عج) انجام دهیم چون زمینه سازی ظهور به عهده ما است و با آرمان های اصیل اسلامی و رهبریت این بزرگمرد، امکان دارد و در عصری که با آن مواجه هستیم، این عمل (کادرسازی) خود را بیشتر جلوه می کند.

نکته ای که امروزه بسیار با آن مواجه هستیم، تلاش دشمن برای ناامید کردن جوانان در جنبه های علمی است. در همینجا عرض کنم که غالب فضای آینده در دست جوانان امروز ما است. در این راه هیچ ناامیدی به خود راه ندهیم. اگر تلاش درست و دقیق داشته باشیم، این نظام اسلامی عزیز، در اغلب موارد به دنبال خوش فکران جامعه خود می رود و آنها را پیدا می کند. باید صبور باشیم و راه درست خود را ادامه دهیم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcfyxde.w6dv0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما