پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : 12628
آیت الله مصباح یزدی:

اگر شکرگزار نعمت ولایت نباشیم باید از انسانیت استعفا بدهیم

قم نيوز : قم نیوز:آیت الله مصباح یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد گفت: خدا را شکر می گویم از اینکه در محفلی هستم که موضوع آن، شکرگزاری از یکی بزرگتری نعمتهای اجتماعی است که خداوند متعال در این عصر برای مردم ما بلکه برای جهانیان عطا فرموده است.
اگر شکرگزار نعمت ولایت نباشیم باید از انسانیت استعفا بدهیم
به گزارش قم نیوز،رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این همایش که به همت مؤسسه ولاء منتظر برگزار شد تاکید کرد: مهم ترین ارزش انسانی که هر قوم و نژادی به آن معتقد هستند و مطابق فطرت انسان است شکرگزاری است و در کتاب های کلامی ما در اول مباحث کلامی مسأله ای مطرح می کنند که تحقیق درباره وجود خدا چه لزومی دارد؟ اصلا تحقیق درباره وجود خدا واجب است یا نه؟ در جواب اگر بگوییم خدا گفته، وجود خدا که هنوز ثابت نشده است و اگر بگوییم عقل گفته است؛ عقل چطور چیزی را ثابت می کند که موضوعش ثابت نشده است.

وی افزود: علما دو دلیل عقلی برای وجوب تحقیق درباره وجود خدا ذکر کرده اند یکی لزوم شکر منعم و دیگری لزوم تحفظ از خطر محتمل است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: لازم است انسان درباره ضرر قابل توجهی که احتمال دارد تحقیق کند و ببیند که چنین ضرری احتمال دارد یا نه؟ با این حال احتمال وجود خداوند ضعیف نیست چرا که صد و بیست و چهار هزار پیامبر این را مطرح کرده اند و در راهش جانفشانی کرده اند و اگر کسی خدا را نشناسد و مخالفت کند عصیان کرده است و مستوجب عقاب است؛ پس برای اینکه انسان از چنین ضرری محفوظ بماند باید برود و تحقیق بکند. دلیل دیگر هم لزوم تشکر منعم است؛ هر عاقلی می فهمد که نعمت هایی بیشماری که ما استفاده می کنیم خود خلق نکرده ایم و فطرت انسانی اقتضا می کند که انسان برود ولی نعمت خود را بشناسد و از او قدردانی بکند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: علمای کلام با این دو دلیل عقلی تحقیق در باره وجود خدا را واجت می دانند. و دلائل نیز عقلی هستند چرا که قبل از اثبات وجود خدا شرعی وجود ندارد تا وجوب شرعی داشته باشد. منظور این است که شکر منعم آن قدر همگانی و بدیهی است که بی نیاز از اثبات است آن وقت ما نعمت هایی داشته باشیم که در حال حاضر بی نظیر باشد و در طول تاریخ کم نظیر باشد و از نعمت های عامی باشد که شامل میلیون ها انسان شود و ما را از خطرهای فراوانی حفظ کرده و برکات زیادی برای ما و برای نسل آینده مان تأمین کرده است؛ آن وقت دنبال این نباشیم که صاحب این نعمت را بشناسیم و از او قدردانی نکنیم و شکرش را به جا نیاوریم دراین صورت مقتضای انسانیت را به جا آوردیم حالا دستورات اسلامی به کنار آیا فطرت انسانی اجازه میدهد که صاحب این نعمت هارا نشناسیم و از او قدردانی نکنیم؟

وی ضمن تأکید بر شکرگزاری از نعمت ولایت خاطرنشان ساخت: اگر شکرگزار نعمت ولایت نباشیم باید از انسانیت استعفا بدهیم؛ یعنی انسان نمی تواند با فطرت انسانی اش این نعمت عظیم را ببیند و چشمش را ببندد و توجه نکند که چه کسانی در این نعمت مؤثر بودند و چگونه باید از آنها قدردانی بکند؛ من خدا را شکر می کنم که در اواخر عمر خدا این توفیق را عنایت فرمود که در جوار مسجد مقدس جمکران دقایقی در مورد ادای این وظیفه صحبت بکنم.

آیت الله مصباح یزدی گفت: ما وقتی می توانیم یک نعمت را بشناسیم و ارزش آن را دانسته و قدردانی کنیم که فکر کنیم اگر این نعمت نمی بود وضع ما چه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: انسان ابتدائا به وجود نعمت ها کم توجهی می کند؛ خود وجود انسان یک نعمتی است تک تک اعضای و اندام های بدن نعمتی است این هوایی که تنفس می کنیم نور خورشیدی که می تابد و آبی که در جوی ها روان است این ها کم نعمتی نیست ما چقدر به این نعمت ها توجه داریم و به آنها فکر می کنیم؛ ما وقتی متوجه این نعمت ها می شویم که نقص کبودی در آنها پیدا شود مثلا چشممان ضعیف شود و یا درد کند تا به نعمت بینایی پی ببریم.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: ما فراموشکار و بی توجه هستیم و در غفلت به سر می بریم و باید یک شوک در ما ایجاد شود تا به هوش بیاییم تا ببیینیم کجا هستیم و چه داریم؛ البته بعضی چیزها هست که نمی شود عدمش را فرض کرد مثلا فرض کنیم خورشید نباشد این قابل تصور نیست چرا که خورشید هست و نورافشانی می کند و عدم خورشید آنطور که باید برای ما متصور نیست و عدم خورشید را مثل خورشید پشت ابر فرض می کنیم.

آیت الله مصباح یزدی گفت: ما اگر بخواهیم قدر نعمت ولایت را بدانیم یا باید دوران قبل از نظام را به خاطر بیاوریم و آن وقت مقایسه بکنیم با شرایط زمان انقلاب و ببینیم چه تفاوت هایی به وجود آمده است تا بفهمیم خدا چه نعمتی به ما داده است و یا کشور خود را با کشور دیگری که شرایط مشابه ما را دارند ولی از نعمت ولایت بی بهره هستند مقایسه کنیم و فرق آنها را بدانیم اینها زمینه می شود تا بدانیم خدا چه نعمتی به ما داده است البته این بستگی دارد به اینکه چقدر تلاش بکنیم و بینش صحیحی داشته باشیم و از هوای نفس و حقد و حسد و کینه و تبلیغات منفی به دور باشیم.

وی تاکید کرد: به گمان من اگر یک آدم متوسطی یک مقداری با این طریق منصفانه فکر کرده و مقدماتی را که لازم است تصور نماید؛ یکی از این دو راه یا زمان قبل از انقلاب را به یاد خود بیاورد و با حال مقایسه کند یا ایران را با یک کشور دیگری مثل یک کشور اسلامی که سال ها با استعمار جنگیده است، مقایسه کند. به ارزش ولایت پی می برد.

انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcivqaz.t1arr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما