?>?> کلانشهر قم تنها ۲ سینما داردگرانی بلیط معضل سینماها نیست | قم نیوز
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : 26749

کلانشهر قم تنها ۲ سینما دارد/گرانی بلیط معضل سینماها نیست

قم نيوز : قم نیوز: در حالی که تا چند سال پیش ۵سالن سینما در شهر مقدس قم فعالیت داشت، اکنون با تعطیلی ۳سالن تنها ۲سالن سینما در شهر قم فعال است.
کلانشهر قم تنها ۲ سینما دارد/گرانی بلیط معضل سینماها نیست
به گزارش قم نیوز، با تعطیلی سالنهای نمایش شهر مقدس قم تعداد سالن های نمایش این شهر به۲ سالن کاهش یافته است و هم اکنون تنها سالن های تربیت و پردیس سینمایی وتوس مشغول به فعالیت هستند.

استقلال، تربیت، شهرآفتاب، نور و وتوس ۵سینمای کلانشهر قم هستند، که حالا هر کدام سرنوشتی متفاوت پیدا کرده اند.

سینما استقلال از که از سال ۶۲فعالیت خود را آغاز کرده بود در اواسط دهه ۸۰تعطیل شد. سینمای نور نیز که در دهه بعضا ۷۰روزهای باشکوهی را داشت ، از سال گذشته تعیطیل شده است وسینما شهر آفتاب نیز مدت فعالیتش به یک دهه هم نرسید ور حال حاضر حتی تلفن های اختصاص یافته به این سالن نیز قطع شده است!

سینما استقلال، تعطیلی پس از ۲۰سال


یکی از سالن های نمایش شهر قم نزدیک به ۱۰سال است که تعطیل است.سینما استقلال در خیابان نواب صفوی ، به لحاظ دسترسی وموقعیت مکانی در یکی از خیابان های پرجمعیت قم قرار گرفته است . اما این سالن قدیمی قریب به ۱۰سال است که هیچ فلیمی را نمایش نداده است.

سینما استقلال از سال ۸۵قرار شد برای تعمیرات ، تعطیل شود و از آن زمان ، همچنان درهایش به روی مخاطبان بسته مانده است.

تعطیلی تنها سینمای منطقه محروم نیروگاه قم


مجتمع فرهنگی نور واقع در منطقه نیروگاه قم دارای یک سالن نمایش تئاتر ویک سالن سینمااست. اما در حال حاضر هر دو سالن در حالت نیمه تعطیل قرار دارند.

سینما نور که در سالهای ابتدای تاسیس خود، توانست مخاطبان زیادی را جذب سالن های سینما بکند، اما حالا به حالت تعطیل در آمده است.

مشکل مخاطب یکی از اصلیترین، دلایل این سینما به شمار می رود به طوری که به جز در ایام اکران فیلمهای پر مخاطبی چون اخراجی ها، تعداد تماشارگران این سینما به از ۱۵نفر تجاوز نمی کرد.

در حال حاضر هم سالن تئاتر این مجتمع هم که پیش از این ، محل اجرای نمایش های پر بیننده ای چون بانوی بی نشان ، ومسافران کوفه بوده است در حالت نیمه تعطیل قرار دارد.

سینما شهر آفتاب؛ سالنی در حاشیه


سینما شهر آفتاب، اخرین سینمای تعطیل شده شهر قم نام دارد: سینمایی در حاشیه شهر.

شهر آفتاب در حد فاصل بلوار شهید بهشتی و میدان هفتاد دو تن(وردی اصلی شهر قم) قرار دارد.موقعیت مکانی نامناسب این سینما و سختی دسترسی به آن عملا این سینما را از فهرست سینماهای شهر خارج کرده است.

محل احداث این سینما بیش از آنکه برای مردم سهل الوصول بوده باشد، در تیر رس دید مسافران عبوری از شهر قم قرار دارد.

این سینما تا یکسال پیش هم فعال بود، اما اکنون سرنوشتی مشابه استقلال و نور پیدا کرده است.

تربیت و وتوس؛ دو سینمای فعال قم


سینما تربیت متغلق به اداره کل آموزش و در خیابان دور شهر (فاطمی) واقع است و به لحاظ مکانی در مرکز شهر واقع شده است، ودر حال حاضر دو فیلم را در ۴سانس متناوب در روز نمایش میدهد.

کلاشینکف و رد کارپت دو فیلمی هستند که در حال حاضر دراین سینما به نمایش در می آیند. اما صندلی های این سالن نیز خالی از تماشاگر است.

وتوس؛ سینمایی مدرن با صندلی‌هایی خالی


وتوس تنها پردیس سینمایی قم است این پردیس سینمایی در بلوار غدیر قرارقم قرار دارد و هم اکنون دو فیلم کلاشینف و امروز را بر روی پرده اکران دارد.

اما میزان اقبال مخاطبان به مدرن ترین سینمای قم هم رضایت بخش نیست.و با یک نگاه سر انگشتی به میزان تماشاگران این سینما میتوان به مسئله پی برد، که وتوس نیز همچون سایر سالن های نمایش کشور وضعیت مناسبی ندارد.

معضل مخاطب؛ یک مشکل ملی


معضل نبود مخاطب در سینماهای قم ، شاید در یک نگاه کلان تر به یک موضوع ملی ختم شود.مشکلی که نه تنها در سینماهای شهرستانها بلکه در،سینماهای پایتخت نیز باآن روبرو هستند.

نگاهی به میزان فروش برخی فیلم‌های فاخر در چند سال اخیر نشان داده اند که این فیلمها می توانند ، مردم را به سینماها بکشانند، و به فروش خوبی دست یابند و علاوه بر تامین هزینه های تولید ، به سود قابل توجهی هم دست پیدا کنند.

اقبال مخاطبان قمی از فیلم‌هایی ‌چون ملک سلیمان، اخراجی ها ی۱و۲ ، قلاده های طلاو... گواهی براین مدعاست. درزمان اکران این فیلمها، سینمهای قم نیز رونق نسبی را به خود دیدند. و سالن های نمایش شهر شلوغ شدند.

گرانی بلیط، معضل سینماها نیست

در حال حاضر بلیط پردیس سینمایی وتوس به مبلغ ۵۰۰۰تومان به فروش می رود، که این مبلغ در روزهای سه شنبه به نصف کاهش پیدا می کند، اما مشکل مخاطب همچنان باقی است.

مبلغ بلیط سینما تربیت نیز در روزهای عادی ۲۵۰۰تومان است و در روز های سه شنبه به مبلغ ۱۲۵۰تومان عرضه می شود، اما قدیمی ترین سالن فعال حاضرشهر قم نیز، به مانند سایر سینماهای کشورتعداد صندلی های خالی اش بسیار بیشتر از بلیط های به فروش رفته است.

به نظر می رسد، مشکل مخاطب در سینماهای قم ، همچون سایر سینماهای کشور بیش از آنکه به امکانات ساختاری سینماها برگردد به خود فیلمهایی برمی گردد که در آنها اکران می شوند؛ مقایسه میزان تماشاگران دوسینمای تربیت( به عنوان یک سالن قدیمی) و سینما وتوس (به عنوان یک سالن مجهز) اینگونه مشخص می شود که ، هر دو سینما مشکل به نوعی با مشکل مخاطب مواجه هستند.

در حالی که در زمان اکران برخی فیلمهای مخاطب محور و فاخر ، هر دوسینما مملو از جمعیت شده اند.

شاید اکنون‌، این سینما گران هستندکه مهمترین نقش را رونق سینماهای کشور دارند. و باید منتظر ماندو دید که ایا کارگردانان ایران، با تولید آثار مخاطب و محور و معطوف به مشکلات مردم به سینماهای کشور و شهر قم رونق خواهند دادیا اینکه وتوس و تربیت را به سرنوشت استقلال و نور دچار می شوند؟

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchwqni.23n-kdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما