چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : 45283
منبع : خبرنامه دانشجویان ایران

«کودتای شبانه علیه مردم» ادامه دارد؟

قم نيوز : قم نیوز: این روزها در تکاپوی حذف «شفافیت» از وضعیت اداری و ملی و نظارت «مردم» بر آنها هستند، مسئله حقوق های نجومی، املاک نجومی، اختلاس های عظیم اخیر و همه و همه، به عنوان اصلی‌ترین مصادیق فساد است که که در افکار عمومی نقش بسته و مطالبه عمومی، مقابله با اشکال گوناگون این فسادها، خصوصاً فساد اقتصادی ساختاری است که طی چند سال اخیر در کشور مشهود بوده است.
«کودتای شبانه علیه مردم» ادامه دارد؟
به گزارش قم نیوز، طی دو روز گذشته بیش از هشت هزار نفر که اکثر آنها از جامعه دانشگاهی هستند از کمپین شفافیت حقوقهای مدیران و منع حذف عبارت «و عموم مردم» در مصوبه مجلس حمایت کردند.

دوشنبه هفته جاری بود که احمد توکلی در پیامی  از مردم و جامعه دانشگاهی برای پیوستن به کمپین حمایت از شفافیت حقوقهای مدیران و منع حذف عبارت «و عموم مردم» در مصوبه مجلس دعوت کرد.

توکلی در این پیام خود ضمن تشریح اتفاق روی داده در مصوبه مجلس عدم شفافیت نظام ادرای و مالی را یکی از دلایل ضربه به بدنه اجتماعی عنوان کرد.

ماجرا چیست؟/ جنبش دانشجویی وارد صحنه می شود

ماجرا به آنجایی بر میگردد که اول دی ماه سال جاری بود که جنبش عدالتخواه دانشجویی پرده از حذف کلمه «و عموم مردم» در یکی از مصوبات کمسیون تلفیق برنامه ششم توسعه برداشت.(اینجــا) این تشکل دانشجویی در اطلاعیه ای اعلام کرد:  "در حالیکه پیش از این بنا بر تصویب تبصره پنج ماده ماده 38 بخش ششم قانون برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق: «دولت مکلف می شود ظرف چهارماه نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و پرداخت های مشمولین این ماده اقدام نموده و امکان تجمیع کیه پرداخت ها به مدیران دستگاه های مشمول این ماده را فراهم نماید به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هریک از مدیران مذکور مشخص بوده و امکان دسترسی به آن برای «نهادهای نظارتی و عموم مردم» فراهم شود» اما در اقدامی عجیب بدون اطلاع اعضای کمیسیون تلفیق واژه «عموم مردم» از این تبصره حذف شده است و تبصره با شکل جدید قرار است در صحن علنی به شور گذاشته شود."

حساسیت این موضوع آنجایی است که، در صورت تصویب مصوبه اصلی کمیسیون تلفیق مجلس در صحن علنی، مردم هم در کنار نهادهای نظارتی می توانند از وضعیت حقوق و مزایای مدیران به صورت مستمر و دقیق مطلع شوند و این بدین معناست که نظارت در این بخش از حالت متمرکز (محدود به نهادهای نظارتی) به حالت عمومی و مردمی تغییر یابد. اما دست اندرکاران این «دستکاری»، «عموم مردم» را نامحرم اطلاع از «هزینه کرد» و «مجموع دریافتی های مدیران» تلقی کرده و نظارت بر آن ها را صرفا به نهادهای نظارتی سپرده اند!

امیر سردارآبادی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفتگویی با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، درباره حذف بخشی از قانون برنامه ششم توسعه ضمن «کودتای شبانه علیه مردم» دانستن این موضوع، گفت: "وقتی برنامه به صحن علنی آمد به یک باره از حذف واژه مردم از این تبصره بود که اولا تعجب و خلاف ایین نامه‌های داخلی مجلس بود که مصوبه ای که در کمیسیون رای اورده است با حذف کلمه ای به صحن علنی بیاورند. پشت پرده این نوع نگاه حذف به مراتب از خود حذف مهم تر است. البته رییس کمیسیون تلفیق توضیحاتی دادند که انشالله همان گونه که  عرض کردند باشد نه اعمال نفوذ افرادی خاص در مجلس باشد"

سردارآبادی با تاکید بر کافی نبودن نظارت نهادهای متمرکز با هدف کاهش فساد و لزوم حضور نظارت مردمی‌در این حوزه، ابراز عقیده کرد: "تعارضی به وجود نمی‌اید قرار نیست که نظارت عمومی‌جایگزین نظارت متمرکز نهادها باشد اما مسله این است که اگر این نهادهای نظارتی به وظایف خود عمل می‌کردند آیا امروز باید شاهد پدیده هایی چون حقوق‌های نجومی‌و املاک نجومی‌می‌بودیم. پس نظارت عمومی ‌مکمل نظارت نهادهای نظارتی هستند. و اگر شفاف سازی‌های  رسانه ای و حساسیت افکار عمومی‌ در یکسال گذشته نبود آیا مسئولان دولتی و حکومتی در همین حد ناچیزی که مشاهده کرده ایم خود را ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی‌می‌دیدند؟ اگر چه در نهایت نه تنها اقدام اقناع کننده و مسئولانه ای نه از سوی مجلس و نه از سوی دولت در این باره صورت نگرفت و دولت حتی به تطهیر صاحبان دریافتی‌ها و حقوق‌های نجومی‌پرداخت و آن را ذخایر انقلاب نامید".

همین مسئله حتی باعث شد احمد توکلی در نامه ای به نمایندگان مجلس ضمن تقدیر از اصل این لایحه برنامه ششم توسعه، به ماجرای حذف «و عموم مردم» هشدار داد.

علی مطهری: موافق اعلام حقوق مدیران کشور برای مردم نیستم

این مسئله طی دو هفته اخیر ادامه داست تا اینکه علی مطهری روز دوشنبه در مصاحبه ای با بیان این مطلب که "با این که حقوق همه مدیران کشور در این سامانه به مردم اعلام شود، موافق نیستم"، حساسیت ها را در «عمدی»  بودن حذف نظارت مردم را بیشتر کرد.

علی خضریان در نامه ای به علی مطهری ضمن انتقاد از اظهارات وی و تناقضات موضع گیری های وی، مینویسد: "سوال اینجاست که چرا جناب مطهری در نظام جمهوری اسلامی در خصوص مسائل مربوط به قاتلان و تروریست‌ها درخواست شفافیت می‌کند، اما در مسئله‌ی ویژه‌خواری و حقوق‌های چند صد میلیونی تصمیم می‌گیرد زبان در کام فرو برد؟"

هشدار 120 تشکل دانشجویی

اما همزمان نیز 120 تشکل دانشجویی با انتشار نامه ای مشترک خطاب به نمایندگان مجلس ضمن تشکر از تصویب ماده 35 برنامه ششم توسعه مبنی بر اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران، نسبت به تبعات خطرناک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تحرکات برخی از نمایندگان مجلس برای ایجاد هر گونه تغییری در متن این ماده هشدار دادند و اعلام کردند: تشکل های دانشجویی با توجه به اهمیت حیاتی این مصوبه در مقابله با مفاسد اقتصادی و همینطور حراست از اعتماد مردم به نظام اسلامی، هرگونه تلاش برای تغییر این ماده را به عنوان دومین تعدی جریان مخالف شفافیت و حامی مدیران نجومی بگیر به مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران می داند و نسبت به آن، به طور جدی اعتراض خواهد کرد.(اینجــا)

ماجرایی که ادامه دارد

به هر حال آنچه که مشخص است افرادی هستند که این روزها در تکاپوی حذف «شفافیت» از وضعیت اداری و ملی  و نظارت «مردم» بر آنها هستند، مسئله حقوق های نجومی، املاک نجومی، اختلاس های عظیم اخیر و همه و همه، به عنوان اصلی‌ترین مصادیق فساد است که که در افکار عمومی نقش بسته و مطالبه عمومی، مقابله با اشکال گوناگون این فسادها، خصوصاً فساد اقتصادی ساختاری است که طی چند سال اخیر در کشور مشهود بوده است.

حال باید دید این حساسیت مردم و تشکل های دانشجویی و تشکیل این کمپین می تواند «نظارت مردم» را به دستگاه های اداری و مالی در روزهایی که دستگاه های نظارتی اصل کار خود را فراموش کرده اند برگرداند؟

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcbf5ba.rhbswpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما