چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 45410
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

حقوق‌های نجومی وجدان جامعه را جریحه‌دار کرده است/ برخی پشت میزنشین‌ها بیکار نامرئی هستند

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: مسئله حقوق‌های نجومی وجدان جامعه را جریحه‌دار کرده است و مردم منتظرند این مسئله به جایی برسد، ولی هنوز اقدامی نشده است.
حقوق‌های نجومی وجدان جامعه را جریحه‌دار کرده است/ برخی پشت میزنشین‌ها بیکار نامرئی هستند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت:  کسی که دنیا را برای آخرت ترک می‌کند و کسی که آخرت را برای دنیا ترک می‌کند، انسان خوبی نیست، بنابراین فرد باید هر دو جنبه را رعایت کند.

وی خاطرنشان کرد: اسلام دین اعتدال است، به این معنا نیست که فرد تارک دنیا باشد، نگاه به دنیا و آخرت مستقل نیست، بلکه متفاوت است دنیا ابزاری است که فرد را به آخرت می‌رساند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مسلمان واقعی کسی است که به دنیا و آخرت نگاه می‌کند، گفت: این فرد باید به دنیا به عنوان ابزار و به آخرت به عنوان هدف نگاه کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر فرد دنیا را مستقل مشاهده کند، هدف جمع‌آوری ثروت می‌شود، اگر به عنوان ابزار مشاهده کند، باید فکر کند کجا اموال مصرف می‌شود و مصارف خیر را آماده می‌کند چنین فردی دنبال حلال و حرام است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اضافه کرد:‌ کسی که مستقل فکر می‌کند کاری به حلال و حرام ندارد، اگر خودمان و ملت به این حدیث عمل کنیم، برای اصلاح جامعه کافی است.

وی با بیان اینکه برخی افراد هستند که تنبلی کرده و کار نمی‌کنند، گفت: بر اساس این حدیث افراد دنیاپرست کنار می‌روند و تنها کسانی می‌مانند که دنیا را برای رسیدن به آخرت می‌خواهند، باید در نظر داشت دنیا پل، مزرعه و مرکب است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: هر کسی به اندازه توان باید در جامعه کار کند، کسانی که سربار جامعه می‌شوند، افراد مناسبی نیستند، جوانان بدانند کار عار نیست، البته مسؤولان نیز باید کار تولید کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بسیاری از پشت میزنشین‌ها بیکار هستند، عده‌ای بیکارهای نامرئی در جامعه هستند که فکر می‌کنند کار دارند.

وی با بیان اینکه هر فرد باید هر کاری که برای جامعه مفید است انجام دهد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر هدایت افکار جامعه و مبارزه با افکار و مفاسد از وظایف طلاب است، باید در نظر داشت کار معنوی مهم‌تر است، اینکه فرد طلبه درس و تبلیغ نمی‌رود و تنها از شهریه استفاده می‌کند، درست نیست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد:‌ اینکه برخی جوانان می‌توانند کاری انجام دهند ولی خودداری می کنند و وابسته به پدر و مادر خود هستند، امری ‌ناپسند است.

این مرجع تقلید یادآور شد:‌ هر روز تعداد زیادی نامه می‌آید که تبدیل به پرونده‌های چند ساله می‌شود و در جلسه استفتاء به آن رسیدگی می‌شود.

وی پراکنده‌کاری را یکی از مشکلات جامعه ذکر کرد و افزود: نهادها به صورت جداگانه کار می‌کنند، یکی از مثال‌ها حقوق‌های نجومی است. دولت، دستگاه‌های اطلاعاتی و دادگستری جداگانه کار کرده و این در حالی است که مسئله حقوق‌های نجومی وجدان جامعه را جریحه‌دار کرده و مردم منتظر هستند به جایی برسد، ولی هنوز به جایی نرسیده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: نمایندگانی باید از دستگاه‌های مختلف جمع شوند و مسئله را حل کنند، ولی هنوز به جایی نرسیده و ضروری است نمایندگان نهادها در جلساتی مشترک مشکل را حل کنند.

وی یادآور شد:‌ در زمینه مسئله سوء‌استفاده‌های مالی کلان باید نهادهای اطلاعاتی، دولت و دستگاه‌های قضایی نماینده بفرستند و در جلسه‌ای تعیین تکلیف کنند و اطلاعات آنها را در اختیار بگذارند تا پرونده کامل شود و در مسئله قاچاق نیز باید این مسئله صدق کند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdzo0o.yt0kf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما