دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 46536
منبع : خبرگزاری فارس

شهر قم آماده میزبانی از مسافرین نوروزی می‌شود/پیش‌بینی‌های مدیریت شهری برای اسکان زائرین

قم نيوز : قم نیوز: همزمان با ایام تعطیل به ویژه تعطیلات سال نو خیل عظیم مسافران و زائران به شهر قم سفر کرده و نیاز است با توجه به کمبودهای موجود در این شهر پیش‌بینی‌های لازم برای خدمت رسانی بهتر به زائرین صورت گیرد.
شهر قم آماده میزبانی از مسافرین نوروزی می‌شود/پیش‌بینی‌های مدیریت شهری برای اسکان زائرین
به گزارش قم نیوز، همزمان با تعطیلات مختلف طول سال به ویژه نوروز خیل عظیم زائران و مسافران با سفر به شهرهای مختلف از فرصت استفاده کرده و امکانی برای تفریح و گردش برای خود ایجاد می‌کنند.

شهر قم نیز هم به سبب قرارگیری در مرکز کشور و شاهراه مواصلاتی 17 استان و هم ظرفیت‌های معنوی و مذهبی همچون بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در این ایام میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر است.

حضور این حجم جمعیت در چند روز در یک شهر نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات ویژه‌ای است که به همین دلیل می‌طلبد مدیران پیش‌بینی‌های لازم را از ماه‌ها قبل داشته تا در زمان تراکم سفر در شهر شاهد مشکلات کمتری هم برای مسافران هم برای شهروندان باشیم.

در بین تمام شهرهای کشور، شهر قم هر ساله به عنوان یکی از پرمسافرترین شهرهای کشور در نوروز مطرح بوده و بعضاً بیشترین ورودی به این شهر در این ایام ثبت می‌شود این در حالی است که امکانات اقامتی و گردشگری آن بسیار کمتر از دیگر شهرهای پرمسافر کشور است و می‌توان یکی از آسیب‌های سفر به شهر قم را اقامت و اسکان در آن دانست، مساله‌ای که بسیاری از مردم تجربه آن را داشته و در زمان حضور در این شهر به جای استفاده از اماکن اقامتی و هتل‌ها به نصب چادر و اسکان موقت روی می‌آورند.

در سال‌های اخیر اسکان موقت مردم و مسافرین در پارک‌ها، محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و معابر هسته مرکزی شهر جلوه و منظر نامناسبی را برای این شهر ایجاد کرده بود و همین امر اعتراضات و انتقادات متعدد مردمی را به دنبال داشت به نحوی که امکان استفاده شهروندان از خدمات شهری سلب می‌شد و این فرصت تنها در اختیار زائرین و مسافرین بود.

به همین سبب طی یک سال اخیر مدیران شهر از نوروز گذشته طرحی را مبنی بر اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای نصب چادر در محدوده داخل شهر اجرایی کردند که تا حدودی نیز موفق بوده و رضایتمندی مردم را به دنبال داشت.

مشکل دیگر در زمان پیک حضور مسافران در شهر قم نقص در اطلاع‌رسانی است که همین امر و به دنبال آن سردرگمی مسافران برای دستیابی به مقاصد و اهداف سفر، موجب ایجاد ترافیک و کندی عبور و مرور در شهر به ویژه در ورودی‌ها می‌شود.

در همین راستا برای رفع این مشکلات شهرداری قم از اواخر سال گذشته اقدام به پیش‌بینی فضاهایی برای اسکان اضطراری زائرین و مسافرین نوروزی کرد. در طرح اولیه این پروژه قبل از نوروز 95 امکانات تعدادی از بوستان‌های محدوده شهر تجهیز شد تا ضمن جلوگیری از نصب چادر در داخل شهر مردم به سمت این بوستان‌ها هدایت شوند و از خدمات گرد‌آمده در این بوستان‌ها استفاده کنند.

هرچند در اوایل اجرای طرح بخشی از محدودیت‌ها به دلیل کمبود نیروهای نظارتی و اجرایی با غفلت مواجه شد اما شاهد وضعیت بسیار مطلوبی در محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) و هسته مرکزی شهر از نظر تراکم مسافر و نصب چادر بودیم.

اگرچه در صورتی که امکانات مناسبی در فضاهای اقامتی و بوستان‌های محدوده شهر برای زائرین برای اسکان فراهم شود و آن‌ها بتوانند در این فضاها نیازهای ضروری خود را برطرف کنند، آن‌ها نیز از حضور و اسکان در این مناطق استقبال خواهند کرد.

امسال نیز شهرداری قم از همان ابتدای سال درگیر آماده سازی فضاهایی برای اسکان موقت زائرین شد. براساس پروژه‌ای که به صورت مشترک با بهره‌گیری از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان قم و شهرداری تعریف شد، تبدیل بوستان‌های غدیر و فدک به کمپینگ و استراحت‌گاه زائر در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا اعتبارات لازم اختصاص گرفت و پیمانکاران پروژه‌ها مشغول به فعالیت‌ شدند و زائرین و مسافرین نوروزی امسال می‌توانند از این امکان ویژه‌ بهره‌مند شوند.

سیدامیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم در این خصوص با اشاره به تمرکز اصلی شهرداری برای اسکان زائران در بوستان فدک گفت: در این بوستان امکانات و تسهیلات خوبی با هزینه زیادی آماده شده که زائرین از تمام ورودی‌ها باید به سمت بوستان فدک هدایت شوند تا بتوانیم خدمات رسانی بهتری به مردم داشته باشیم.

وی جلوگیری از نصب چادر در بلوار زائر و هسته مرکزی شهر را امری ضروری عنوان و تصریح کرد: در این راستا باید از ظرفیت پیمانکاران بهره بردار پارکینگ‌های بلوار زائر و هسته مرکزی شهر استفاده کرده و آن‌ها باید موظف شده که از چادرخواب در این محدوده جلوگیری کنند.

سامع با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای صدور مجوز چادرخواب در بوستان‌های شهر نداریم گفت: در خصوص بوستان‌ بنیادی نیز همین مساله مطرح است و هزینه زیادی در بوستان فدک صورت گرفته تا مردم در آن اسکان اضطراری داشته و از خدمات مختلف بهره مند شوند.

امسال براساس اعلام مدیران شهری هشت بوستان برای اسکان اضطراری زائرین مشخص شده که عمدتاً در محدوده ورودی‌های شهر قرار داشته و امکانات و تسهیلات بهتری نسبت به دیگر بوستان‌های حاشیه شهر دارند. همچنین در این بوستان‌های هدف قبل از آغاز تعطیلات نوروز تسهیلات ویژه اسکان فراهم خواهد شد و از نظر ایمنی و امنیت نیز تمهیدات لازم پیش‌بینی می‌شود.

فضاهای مشخص شده برای اسکان زائرین در ایام نوروز در شهر قم شامل بوستان مهدی و هاشمی در منطقه یک، بوستان امام رضا در منطقه دو، بوستان فدک و لاله در منطقه سه، بوستان علوی در منطقه چهار، بوستان نیایش در منطقه پنج و بخشی از بوستان غدیر در منطقه هشت است.

البته بوستان‌هایی همچون لاله و علوی به عنوان پشتیبان برای بوستان‌های دیگر شهر در مواقعی که تراکم مسافر بیش از حد است، انتخاب شده است.

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه بوستان‌ها به طوری انتخاب شده‌اند که توزیع اختصاصی خود را دارند گفت: هر کدام از این بوستان‌ها در محدوده یک ورودی شهر قرار گرفته‌اند و زائران رفاه بیشتری در استفاده از آن‌ها خواهند داشت.

وی کمپینگ فدک را مرکز اصلی اسکان زائرین در شهر قم دانست و اظهار کرد: بوستان‌ لاله را برای پشتیبانی بوستان فدک مشخص شده و در بخشی از بوستان غدیر نیز که امکانات بهتری دارد اسکان صورت خواهد گرفت.

جوادیان بازدید مستمر از فضاهای اسکان معین شده برای نوروز و تقویت امکانات و تسهیلات آن‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: بازدیدهای ایمنی، زیباسازی، فرهنگی و امکانات اقامه نماز در حال انجام است تا در نوروز بتوانیم خدمات مطلوبی به مردم ارائه کنیم.

وی اصلاح ورودی و رفع مشکلات روشنایی بوستان فدک را یادآور شد و بیان کرد: با توجه به هزینه‌ زیادی که صورت گرفته سعی داریم عمده مسافرین را به سمت این بوستان هدایت کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم عمده ورودی مسافر به شهر قم را از میدان 72 تن دانست و گفت: نواقص اطلاع رسانی در ورودی 72 تن که سال گذشته وجود داشت امسال باید رفع شود تا مردم سردرگم پیدا کردن فضایی برای اسکان یا دستیابی به مقاصد خود نباشند.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای اسکان مردم در مواقع تشدید برودت هوا و بارندگی گفت: سوله‌های بحران شهرداری برای مواقع بارانی آماده اسکان زائرین خواهد بود.

جوادیان خاطرنشان کرد: مراکزی مشخص شده تا در صورت تشدید سرما یا بارش باران در ایام نوروز بتوانیم مسافران را اسکان دهیم.

به هر حال به نظر می‌رسد همراهی شهرداری، استانداری و مجموعه مسوولان ستاد تسهیلات زائرین استان باید بیشتر شده تا امسال شاهد بهبود خدمات و ارائه امکانات به زائرین و مسافرین نوروزی باشیم و آن‌ها در فرصت حضور در شهر مقدس قم از بهترین امکانات و تسهیلات بهره‌مند باشند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcd9k0o.yt09s6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما