قم نيوز : قم نیوز: حضرت آ‌یت الله مکارم با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی برخی استانداران برای مردم، از دولت خواست که برای این افراد دوره های آموزشی اسلام شناسی و ایران شناسی برگزار کند.
برخی استانداران ایران را با پاریس اشتباه گرفته‌اند/ بی‌توجهی به خواست مردم محبوبیت دولت را کاهش می‌دهد
به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: حضرت می فرماید زمانی بر مردم می آید که انسان مخیر بین ناتوانی و گناه می شود، در آن زمان ناتوانی را بپذیرید.

وی افزود: ممکن است دو برادر باشند یکی به پست برسد و تجارت مخصوص داشته باشد؛ اما برادر دیگر زندگی ساده ای دارد، آن فرد که به منصبی رسیده به برادر خود می گوید که انسان ناتوانی هستی و بیین که در مدت کوتاه به چه مقامی رسیدم، اما این رسیدن به مقام به قیمت اجناس تقلبی، قاچاق، رشوه خواری، دزدی و بردن حقوق مردم بوده است؛ متاسفانه مشاهده شده به فردی که از مرز حق عدول نکند بی دست و پا می گویند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: گاهی فردی نماینده مجلس یا شورای شهر می‌شود و از راه‌های نامشروع و نادرست زندگی خود را تأمین می کند، و به افرادی که زندگی ساده ای دارند و مقید به آداب هستند می گوید عاجز و ناتوان هستید، این رویکرد نشان می دهد برخی به بهای فروختن دین، انصاف و وجدان صاحب اموال بسیار می شوند. به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) به افراد ناتوان می فرماید، اگر به چنین زمانی رسیدید انگ عجز را بپذیرید؛ اما به سمت گناه نروید.

وی ادامه داد: پیامبر از هزار و 400 سال پیش وضعیت ما را مشاهده کرده بودند که برخی بدون تقید به موازین شرع به کجاها می رسند، برخی هم که مقید هستند زندگی معمولی و ساده ای دارند که آن ها را متهم به عدم مدیریت و عجز می کنند؛ جنگل ها را نابود و از طریق آن پول ذخیره می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به ساخت و سازهای بی قانون در شهرهای شمالی به هشدار دادستانی در این زمینه اشاره کرد و ابراز داشت: متاسفانه ساخت و سازهای بی رویه در شهرهای شمالی و کنار سواحلی دریایی بسیار افزایش یافته است و کسی به این وضعیت رسیدگی نمی کند و کسی به این خواسته ها توجه نمی کند، و کاخ های آنچنانی در کنار دریا می سازند. متأسفانه این ساخت و سازها با مجوز رسمی انجام می گیرد، چه کسی مجوز فعالیت به این افراد می دهد؟ نشان می دهد برخی زد و بند می کنند و سهمی قرار می دهند و با گناه به زندگانی مرفهی می رسند؛ اما مشاهده می کنیم شخصی 30 سال کارمند است؛ ولی باز هم زندگی ساده ای دارد؛ اما متاسفانه برخی در اندک زمانی به ثروت آنچنانی می رسند.

وی عنوان کرد: گاهی به فردی که از نظر مالی و از تمکن خوبی برخوردار نیست، برخی به آن فرد اتهام ناتوانی می زنند؛ البته کسی که به وظیفه عمل کند ناتوان نیست، حلال و حرام را نباید قاطی کرد و به رباخواری و رانت خواری دست زد، این ثروت ها را برای چه کسی جمع می کنند؟ اگر بخواهند آلاف و الوفی جمع کنند برای خود و بچه هایش هم زیاد می آید، گاهی جنون جمع آوری ثروت سراغ انسان می رود، در حالی که باید به زندگی ساده آبرومند خدا پسندانه و پربرکت قانع باشیم، زندگی اینگونه افراد حجم دارد؛ اما برکت ندارد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی برخی استانداران برای مردم، از دولت خواست که برای این افراد دوره های آموزش اسلام شناسی و ایران شناسی برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید کسانی را که به عنوان استاندار انتخاب می کند؛ پیش از انتصاب برای این افراد دوره های آموزشی ایران شناسی و اسلام شناسی برگزار کند؛  تا بدانند مردم هر استان چه مذهبی دارند و بر چه مسائلی حساس هستند و خط قرمزهای این مناطق چیست، این مسائل را به کسانی که استاندار می شوند باید آموزش داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی  گفت: در زمینه اسلام شناسی هم باید به استانداران آموزش داد که جمهوری اسلامی دو کلمه است و اسلامی بودن بسیار مهم و معنا دار به شمار می رود، باید این ها را بدانند تا وقتی به مناطق می روند با مردم درگیر نشوند.

وی افزود: متاسفانه مشاهده شده است که چند استاندار با مردم درگیر شدند، از جمله در خراسان جنوبی، استاندار با مردم درگیر شده است؛ چون اسلام شناسی و ایران شناسی او درست نبوده و  نشان می دهند که دوره های آموزشی را به خوبی فرانگرفته است، در شیراز و  سیستان و بلوچستان این درگیرها اتفاق افتاده و تعادل بین شیعه و سنی را برهم زده است، این کارها برای چیست برای آرای انتخاباتی این بت بزرگ است؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: عده ای از ائمه جمعه از سیستان و بلوچستان نزد ما آمدند و گفتند شیعیان در حال رفتن هستند و قلع و قمع می شوند، گذشته از همه چیز اگر تعادل بین شیعه و سنی را برهم زدید خطر تجزیه پیش می آید، متأسفانه روی این مسائل فکر نمی کنند، باید قبلا کلاسی برای آن ها بگذارند تا با منطقه ای که می روند آشنا باشند.

وی ادامه داد: استاندار باید در ابتدا بررسی کند که مردم خراسان جنوبی و سایر شهرها چگونه فرهنگی دارند و چه حساسیت ها و خط قرمزهایی در این شهرها وجود دارد، با آشنایی کامل به این مناطق بروند تا این درگیری ها پیش نیایید، متأسفانه در بسیاری شهرها این درگیریها رخ داده است و برخی خیال می کند که اینجا هم پاریس است و باید فرهنگ پاریس در این شهرها پیاده شود، گویا برخی مدتی در پاریس بوده اند و با آن فرهنگ آشنا شده اند و حالا خیال می کند که  این شهری هم که رفته اند پاریس است تا متناسب با آن فرهنگ برخورد کنند؟

این مرجع تقلید ابراز داشت:  در ایران مردم مذهبی هستند و نسبت به آداب و رسوم خود احترام می گذارند و حساسیت دارند، مردم می گویند که این همه شهید تقدیم انقلاب کردیم که جمهوری اسلامی روی کار بیاید و شما می خواهید محصول شهدا را بر باد دهید؟ ای کاش چنین دوره های آموزشی برای استانداران می گذاشتند تا متوجه باشند با چه افراد و جه منطقه ای روبه رو هستند.

وی عنوان کرد: این گونه سخنانان و درگیری استانداران با مردم برای دولت هزینه دارد و محبوبیت و طرفداران آن ها را کاهش می دهد، مسؤولان باید محبوبیت بیشتری داشته باشند و افرادی را به عنوان استاندار انتخاب کنند که به این حساسیت ها توجه داشته باشند، برخی از آن ها از منطقه خود شناخت کافی ندارند و جمهوری اسلامی را نمی شناسند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ایام نوروز و توأم بودن آن با میلاد حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که خدا راضی باشد، صله ارحام وجود داشته باشد و از  از افراد ضعیف و ناتوان مراقبت کنند، همچنین مسائل اسلامی و موضوعات مربوط به محیط زیست را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: ازکارهایی که سبب تصادف و مرگ می شود باید پرهیز کنند، چه بسا انسان تصادف می کند و جان خود را از دست می دهد اما روز قیامت هم گرفتار است چون کار خلاف کرده و گرفتارشده است یعنی در مرگ خود مقصر بوده است، انسان باید احسن الحال که اتحاد، تقوا، صمیمت، محبت، دوستی، بیداری و هوشیاری است را از خداوند متعال بخواهد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcftedj.w6dvjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما