جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 49641
منبع : خبرگزاری فارس

خانه تاریخی شاکری قم مرمت می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: خانه تاریخی شاکری قم با قدمت قاجاریه که درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده به صورت مشارکتی مرمت می‌شود.
خانه تاریخی شاکری قم مرمت می‌شود
به گزارش قم نیوز، اصغر نجف پور کارشناس میراث فرهنگی استان قم با اشاره به اینکه مرمت خانه تاریخی شاکری از محل اعتبارات ملی صورت گرفته است، گفت: برای مرمت و احیای این اثر تاریخی 500 میلیون ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مرحله ساماندهی حیاط، سامان بخشی هشتی و ورودی منزل و جمع آوری الحاقات در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: نماسازی حیاط، کف سازی حیاط، احیاء حوض مرکزی، اجرای ناکش رطوبت زدا، از جمله اقداماتی است که در مرمت این خانه تاریخی صورت می‌گیرد.

کارشناس میراث فرهنگی قم خاطر نشان کرد: این دوره با مشارکت مالکین اقدام به مرمت شده است.

وی از مالکین خانه‌های تاریخی ثبتی در استان خواست تا با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از بسته‌های حمایتی این اداره کل، که دولت به امر مرمت و احیا اختصاص داده است بهره مند شوند.

نجف پور با اشاره به ویژگی‌های شاخص خانه تاریخی شاکری گفت: این خانه روبه روی بازار و در کوی حاج عسگرخان با عرصه حدود 600 مترمربع و عیانی 440 متر مربع و معماری دوره قاجار است که ورودی اصلی بنا به صورت دو طبقه به صورت آجرکاری و ستون‌های سنگی تزیین شده است.

وی همچنین گفت: مجموع اتاق‌ها در این بنا به سه گروه اتاق‌های شمال غربی شامل دو فضای سه دری که یکی از آن‌ها شاخص‌ترین نماد معماری مجموعه، اتاق‌های شمال شرقی و اتاق‌های جنوب غربی که دارای زیر زمین‌هایی با ستون سنگی و قوس‌های زیبا است، معماری شده است و از نظر تاریخی و معماری دارای اهمیت بسیاری است.

نجف پور ادامه داد: این بنا کاربرد مسکونی داشته که از خصوصیات بارز آن زیبایی فرم‌ها و تزیئنات معماری آن است.

کارشناس میراث فرهنگی قم خاطرنشان کرد: این بنا در خرداد ماه  1380 با شماره 5677 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcdf90o.yt0no6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما