چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۶
کد مطلب : 50153
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اعلام کرد

اجرای طرح پژوهشی شناسایی گونه‌های گیاهی در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: اجرای طرح پژوهشی مطالعات و شناسایی گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی شهر قم آغاز شد.
اجرای طرح پژوهشی شناسایی گونه‌های گیاهی در قم
اجرای طرح پژوهشی شناسایی گونه‌های گیاهی در قم
به گزارش قم نیوز، پیام جوادیان امروز، با اشاره به اجرای طرح شناسایی گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی قم، اظهار کرد: این طرح در مرکز تحقیقات و تولیدات گل و گیاه شهر قم با همکاری اداره پژوهش و مطالعات کاربردی شهرداری قم و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع آغاز شده است.

وی گفت: برای بررسی سازگاری گونه‌های گیاهی در راستای دو طرح قبلی که از سال ۱۳۹۰ با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان شروع و تا سال ۹۳ ادامه داشت، طرحی پیشنهاد و با توجه به نتایج به دست آمده از طرح‌های قبلی و ضرورت موضوع پس از بررسی در جلسات کارشناسی و بررسی نهایی در کمیته علمی سازمان اقدامات اولیه برای انتخاب مشاور و مراحل انعقاد قرارداد انجام و از ابتدای سال جاری عملیات اجرایی آن شروع شده است.

جوادیان با تاکید بر اینکه این طرح در سه گروه گونه‌های درختی، درختچه ای و دارویی - بوته ای با تعداد ۷۵ گونه گیاهی شامل ۴۲ گونه درختی، ۱۹ گونه درختچه ای و ۱۴ گونه دارویی- بوته ای نهایی و وارد مرحله اجرا شده است، افزود: شروع عملیات اجرایی از ابتدای سال جاری در دو قطعه زمین در مجموع به مساحت ۳۰ هزار مترمربع با محوریت مرکز تحقیقات و تولیدات گل و گیاه سازمان پارک ها و فضای سبز در بوستان غدیر آغاز شده است.

وی گفت: این طرح به مدت سه سال سازگاری گونه‌های نامبرده را بررسی خواهد کرد و برای انجام آن یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه برآورد شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: در طول دوره بررسی ، شاخص‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم در پایان دوره مذکور بتوان گونه‌های جدیدی را برای فضای شهر قم معرفی و در گونه‌های موجود نیز اقلام مقاوم‌تری را انتخاب و در فضای سبز استفاده کنیم.

جوادیان بیان کرد: از آنجا که یکی از نکات مهم در توسعه فضای سبز پایدار، استفاده از گونه‌های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه‌ای است این موضوع اهمیت خاصی خواهد داشت و از طرف دیگر نتایج این پژوهش می‌تواند به تنوع گونه‌های گیاهی که در توسعه فضای سبز شهری و همچنین زیبایی بصری فضای سبز اهمیت ویژه‌ای دارد، تاثیر بسزایی ایجاد کند.

وی با اشاره به محدودیت‌های اقلیمی خاص قم و محدودیت‌های خاک بستر و کیفیت منابع آب در این شهر، تصریح کرد: برای رسیدن به هدف مطلوب در توسعه فضای سبز پایدار و افزایش تنوع گونه‌های گیاهی، بررسی و شناسایی گونه‌های سازگار و مقاوم نخستین گام است.
انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdsf0k.yt0zk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما