شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 50901
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم خبر داد

پرداخت ۵۴۵ میلیارد تومان بابت تعهدات تامین اجتماعی در استان قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل تامین اجتماعی استان قم از پرداخت 545 میلیارد تومان بابت تعهدات این مجموعه در استان خبر داد.
پرداخت ۵۴۵ میلیارد تومان بابت تعهدات تامین اجتماعی در استان قم
پرداخت ۵۴۵ میلیارد تومان بابت تعهدات تامین اجتماعی در استان قم
به گزارش قم نیوز، هفته تأمین اجتماعی هرسال فرصت مغتنمی برای بازبینی و کنکاش عملکرد یک ساله اداره کل تأمین اجتماعی استان قم و شناسایی نقاط قوت و ضعف احتمالی است. این هفته در عین حال موقعیت ممتازی برای جلب  توجه مسوولان، نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز استان به اهمیت موضوع تأمین اجتماعی و ایجاد نوعی وفاق و مشارکت جمعی برای حل چالش‌ها و دغدغه‌های این حوزه است.

سید مجتبی موسوی مدیرکل تأمین اجتماعی قم در گفت‌و‌گویی به مناسبت هفته تأمین اجتماعی با بیان این که هفته تأمین اجتماعی نمادی از ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی به افراد جامعه است تاکید کرد: در هفته تأمین اجتماعی مردم از چگونگی خدمات سازمان که در قبال دریافت حق بیمه به آنان ارائه می‌شود، مطلع شده و نسبت به امکان استفاده بهینه از این خدمات آشنا می‌شوند.

وی گفت: تأمین اجتماعی از جمله مهم‌ترین سازمان‌های خدمتگزار به طیف وسیعی از مردم استان است که وظیفه بزرگی در زمینه خدمت رسانی به مردم از قبل از تولد تا بعد از مرگ را برعهده گرفته است.

موسوی تصریح کرد: تأمین اجتماعی متعلق به آحاد کارگران و بیمه شدگان بوده و سرمایه آن، حق الناس است که هر برنامه ریزی و فعالیتی که در این سازمان انجام می‌شود، باید  مبتنی بر رعایت حقوق کارگرانی باشد که طی سال‌ها پرداخت حق بیمه به سازمان انتظار برخورداری از خدمات آن را دارند.

مدیرکل تأمین اجتماعی قم با تاکید بر این که تحمیل هرگونه بار مالی جدید به سازمان تأمین اجتماعی بدون تأمین منابع آن، موجب تضییع حقوق کارگران و بیمه شدگان این سازمان خواهد بود اظهار داشت: با توجه به این موضوع، افزایش انتظارات مخاطبین و شرکای اجتماعی سازمان در راستای بهبود، ارائه بهینه و دسترسی آسان به خدمات با استفاده از فن‌آوری‌های نوین از مهم‌ترین مواردی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق در این زمینه است.

موسوی سازمان تأمین اجتماعی را واسطه افزایش سرمایه‌های اجتماعی جامعه دانست و گفت: نهادهایی همچون تأمین اجتماعی شاخص عقلانیت و تلاش در هر جامعه‌ای است. هر اندازه تأمین اجتماعی توانمند باشد، جامعه آرامش و امنیت روانی و اجتماعی بیشتری را تجربه خواهد کرد. و بالطبع هر قدر هم از بحران دورتر باشد، جامعه در شرایط مناسب‌‌تر قرار می‌گیرد.

 

*طرح‌ریزی و اجرای طرح‌های عملیاتی برای تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی

موسوی با تاکید بر این که اداره کل تأمین اجتماعی استان قم با طرح‌ریزی و اجرای طرح‌های عملیاتی گام‌های مهمی را در تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی برداشته است ادامه داد: تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره رکود اقتصادی، یکی از موفقیت‌های حوزه بیمه ای این اداره کل در استان و در طول دولت یازدهم بوده است و همواره و در تمام شرایط سخت در کنار جامعه بیمه شدگان و کارفرمایان بوده و به وظایفش عمل کرده است.

 

*کمک تأمین اجتماعی قم به بخش تولید و صنعت استان با اتخاذ تدابیر ویژه

وی گفت: اداره کل تأمین اجتماعی استان قم در شرایط سخت اقتصادی و رکود حاکم بر آن که صاحبان بنگاه‌های تولیدی نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی ندارند در سایه کمک و همراهی دو طرفه و درک متقابل و ایجاد حس اعتماد ضمن کمک به  ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی همچون اجرای بخشنامه‌های راهگشا، تهاتر مطالبات پیمانکاران از دستگاه‌های اجرایی، ادارات و سازمان‌های استان، شفاف سازی دستورالعمل‌ها، اعتمادسازی، سالم سازی و آموزش هیات‌های تشخیص مطالبات، مکانیزه شدن بررسی پرونده‌ها و الکترونیکی کردن ارائه لیست‌ها و ابلاغ‌ها، افزایش تعداد هیات‌ها و کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها وصولی مطالبات به یاری بخش تولید و صنعت استان آمد.

 

* بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب

مدیرکل تأمین اجتماعی قم افزود: اجرای مطلوب بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این اداره کل بوده است که در دولت تدبیر و امید با هدف حمایت از تولید و رونق فضای کسب‌ وکار اجرا شد.

وی تاکید کرد: هزار و 460 درخواست استفاده از تسهیلات بخشودگی جرائم بیمه ای توسط کارفرمایان در سال 95  به شعب تأمین اجتماعی قم ارائه شد که 962 کارگاه شرایط لازم برای بخشودگی را داشتند و در مجموع رقمی بالغ بر  58  میلیارد ریال از بدهی کارفرمایان قمی بخشیده شد.

 

* توقف ممنوع‌الخروج کردن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون

وی ادامه داد: اداره کل تأمین اجتماعی قم در راستای افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی و به‌ منظور کمک به کارفرمایان بدهکار، همزمان با ادارات کل سراسر کشور با اجرایی کردن مصوبه توقف ممنوع‌الخروج کردن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون تا پایان برنامه پنجم توسعه، راه را برای توسعه اقدامات تجاری و اقتصادی کارفرمایان گشود.

 

*تعامل و گفتمان با تشکل‌های کارفرمایی

موسوی از عدم نیاز کارفرمایان کارگاه‌های دارای زیر ١٠٠ نفر متقاضی تسهیلات بانکی به دریافت مفاصا حساب، تعامل و گفتمان با تشکل‌های کارفرمایان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی استان به عنوان شبکه اثر گذار بر اقتصاد مقاومتی، مساعدت در تقسیط پرداخت چهار درصد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور و اجرای ماده ١٠ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور در برنامه پنجم توسعه به عنوان دیگر فعالیت‌های این اداره کل در دولت یازدهم نام برد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم تاکید کرد: اجرای بند "و" ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما از دیگر اقدامات این اداره کل بود که بر اساس آئین‌نامه اجرایی بند «و» ماده (٨٠) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، کارفرمایان کارگاه‌های خصوصی و تعاونی که پس از اعلام نیاز به ادارات کار و امور اجتماعی، نیروی کار جدید را علاوه بر نیروی کار موجود به کار گمارند، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (٢٨) قانون تأمین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار شدند.

 

* ایجاد تسهیلات برای قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی

موسوی ایجاد تسهیلات برای قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی را از دیگر اقدامات تأمین اجتماعی قم در طول دولت تدبیر و امید دانست و گفت: در خصوص قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی که با یک یا چند نفر به صورت دسته‌جمعی (اشخاص حقیقی) منعقد می‌شود و اسامی تمامی افراد در متن قرارداد به عنوان پیمانکار درج شده باشد و عملیات پیمان با تأیید واگذارنده کار منحصراً توسط شخص یا اشخاص مذکور انجام شود، مقرر شد شعب تأمین اجتماعی استان که در آن پرونده مطالباتی تشکیل می‌شود، بدون اعمال هرگونه ضریب و محاسبه و مطالبه وجهی بابت حق بیمه قرارداد ، مفاصاحساب ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی را صادر کنند.

وی از ایجاد تسهیلات قانونی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، بیمه کارفرمایان (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی، قانون معافیت بیمه کارفرمایی کارگاه‌های کشاورزی مشمول نظام صنفی کشاورزی و راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارفرمایان در هیات‌های تشخیص مطالبات به منظور دعوت به هیات‌ها و همچنین اعلام رأی نهایی به کارفرمایان به عنوان سایر اقدامات اداره کل تأمین اجتماعی استان قم در دولت تدبیر و امید اشاره کرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی قم در خصوص اقدامات اداره کل متبوعش در زمینه ارائه خدمات الکترونیک به مخاطبان گفت: طرح نام‌نویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی (SSN) در استان قم به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل انجام شد. در حال حاضر تمام 727 هزار و 466 بیمه شده تأمین اجتماعی قم دارای شماره اختصاصی تأمین اجتماعی هستند که این امر، بسترساز ارائه بهینه خدمات الکترونیک بویژه در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی است.

 

* تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه‌شدگان

وی تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه‌شدگان جاری را از برنامه‌های خدمات الکترونیک اداره کل تأمین اجتماعی قم در دولت یازدهم ذکر کرد و افزود: با توجه به افزایش چشمگیر تعداد بیمه‌شدگان و تنوع خدمات قابل ارائه به آنان و لزوم تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مخاطبین، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حفظ امنیت اطلاعات و اطمینان از نحوه نگهداری مدارک و اسناد دریافتی، طرح تشکیل پرونده الکترونیک بیمه شدگان با جدیت در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که در حال حاضر پروژه مذکور در سطح شعب چهارگانه تأمین اجتماعی قم برای بیمه‌شدگان جدیدالورود، عملیاتی شده و مقرر است در آینده نزدیک به تشکیل پرونده الکترونیک برای تمامی بیمه شدگان قبلی تعمیم یابد.

موسوی تاکید کرد: امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمه‌شدگان خاص از جمله صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به ‌طور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و شاغلین صنایع‌دستی شناسه دار و زنبورداران از سوی اداره کل تأمین اجتماعی استان قم فراهم شده است.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار موجود 100 درصد بیمه شدگان خاص تأمین اجتماعی قم فیش‌های پرداختی حق بیمه خود را به صورت اینترنتی دریافت و پرداخت می‌کنند که گام بزرگی در راستای رضایت مندی مردم و تحقق تأمین اجتماعی الکترونیک برداشته شده است و هم اینک 63 هزار و 648 تن بیمه شدگان خاص تأمین اجتماعی استان قم را تشکیل می‌دهند.

 

*امکان مشاهده اینترنتی سوابق بیمه‌شدگان

مدیرکل تأمین اجتماعی قم از امکان مشاهده اینترنتی سوابق بیمه‌شدگان با مراجعه به پایگاه اینترنتی این اداره کل به نشانی www.qom.tamin.ir  نام برد و اظهار کرد: ارائه این خدمت الکترونیک در راستای تسهیل دسترسی بیمه‌شدگان به سوابق پرداخت حق بیمه خود و جلوگیری از رفت ‌و آمدها انجام شده است به طوری که بیمه شدگان در منزل یا در هر مکانی که دسترسی به اینترنت داشته باشند می‌توانند تمامی سوابق پرداخت حق بیمه خود نزد سازمان تأمین اجتماعی را رؤیت کنند.

وی ادامه داد: طرح پرونده الکترونیک و ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی نیز  دو طرح مهم الکترونیکی بود که از سوی اداره کل تأمین اجتماعی استان قم در دولت یازدهم اجرا شد.

موسوی هدف از اجرای پرونده الکترونیک در استان قم را پاسخ‌دهی مناسب و مطلوب به سؤالات بیمه‌شدگان در تمامی شعبه‌های تأمین اجتماعی ذکر کرد و گفت: در این فرآیند تمامی اطلاعات بیمه‌شده به صورت الکترونیک ثبت و به دیتاسنتر و یا مرکز اطلاعات و داده‌های سازمان منتقل می‌شود. پرونده‌های نام‌نویسی، مطالباتی و مستمری ‌بگیری در این طرح به صورت الکترونیکی ذخیره می‌شوند. بخشی از این طرح فعلاً به صورت پایلوت در حال اجراست.

وی ادامه داد: در حال حاضر 63 درصد ابلاغ‌های تأمین اجتماعی قم به کارفرمایان بصورت الکترونیکی انجام   می‌شود.

موسوی از تحقق کامل تأمین اجتماعی الکترونیک در استان قم در آینده نزدیک خبر داد و با تاکید بر اینکه در گذشته، تمامی امور خدمت رسانی به مردم بصورت «دستی» انجام می‌شده است تصریح کرد: در حال حاضر تحقق تأمین اجتماعی الکترونیک از اولویت‌های کاری سازمان محسوب می‌شود و اقدامات بسیار خوبی نیز در این راستا صورت گرفته است به طوری که با اجرای برنامه‌های خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی قم ماهانه از بیش از 100 هزار تردد درون شهری کاسته شده است که هم به پاکیزگی هوا منجر و هم از هدر رفتن هزاران لیتر سوخت جلوگیری می‌شود.

وی گفت: امکان ارسال لیست حق بیمه به صورت اینترنتی توسط کارفرمایان در استان فراهم شده است و در حال حاضر 100 درصد کارفرمایان قمی علاوه بر ارسال لیست به صورت اینترنتی، مبلغ حق بیمه کارگران خود را نیز بصورت غیر حضوری پرداخت می‌کنند.

 

* انجام بیش از 4 میلیون عملیات بیمه ای در دولت یازدهم

مدیرکل تأمین اجتماعی قم در خصوص فعالیت کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی در سطح استان اظهار داشت: در راستای برون سپاری و مکانیزه کردن امور و حرکت به‌ سوی تحقق دولت الکترونیک به منظور کاهش زمان پاسخگویی، بهبود انعطاف‌پذیری، تسریع در ارائه خدمات به شرکای اجتماعی، افزایش کیفیت ارائه خدمات و کاهش قیمت تمام‌شده خدمات؛ کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی قم ایجاد و بیش از 4 میلیون عملیات بیمه ای توسط کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی در استان قم در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید انجام شد.

موسوی واگذاری پرداخت برخی تعهدات کوتاه‌ مدت به کارفرمایان، حضور نماینده کارفرمایان و همچنین نماینده قوه قضاییه در هیأت‌های تجدیدنظر تشخیص مطالبات، ایجاد هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات در اداره کل استان، توسعه و تعمیم گسترش بیمه‌ای (نخبگان و استعدادهای برتر) و اجرای طرح مربوط به محاسبه پرداخت و تمرکز مستمری‌ها و بیمه بیکاری از دیگر اقدامات اداره کل تأمین اجتماعی قم در راستای ارتقای خدمات ذکر کرد.

وی به اجرای معافیت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، تجمیع، تنقیح، روان سازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه امور فنی بیمه‌شدگان، و کاهش زمان تعیین بدهی کارفرمایان به 6 ماه در سال (صدور بیلان دو بار در سال) ارسال و ابلاغ احکام مطالباتی از طریق صندوق پست الکترونیکی اشاره کرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی قم با اشاره به گسترش همکاری و تعامل مؤثر و کارآمد با نهادها و مراجع سیاستگذار کلان استان گفت: با توجه به تأثیر گذاری تصمیمات متخذه از سوی دولت، مجلس و ... در اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان، به منظور ایجاد هماهنگی و هم سویی در راهبردهای بلند مدت حوزه تأمین اجتماعی و حفظ ثبات و پایداری سازمان و همچنین فراهم کردن زمینه‌های ارائه خدمات مطلوب به مخاطبین، تعاملات سازنده ای با نهادهای مذکور در سطح استان قم صورت پذیرفته است.

 

*63 درصد جمعیت استان قم زیر پوشش خدمات تأمین اجتماعی هستند

موسوی همچنین از میزان جمعیت زیر پوشش تأمین اجتماعی در استان قم گفت و اعلام کرد: میزان جمعیت زیر پوشش تأمین اجتماعی قم از 691 هزار نفر در سال 92 به 731 هزار و 25 نفر در سال 95 رسیده و 63 درصد جمعیت کل استان قم را شامل می‌شوند.

وی تعداد بیمه شدگان اصلی تأمین اجتماعی قم در سال 95 را 228 هزار و 383 نفر ذکر و خاطرنشان کرد: این رقم در مقایسه با سال 92  که در حدود 215 هزار و 456 نفر بوده است رشد 6 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر 85 درصد بیمه شدگان اصلی در استان قم را آقایان و 15 درصد مابقی از قشر بانوان هستند.

 

*فعالیت 12587 کارگاه فعال در سطح استان قم

مدیرکل تأمین اجتماعی قم اصلاح نگاه و فرهنگ مردم نسبت به تأمین اجتماعی را از نقط مثبت و قابل دفاع در خصوص عملکرد این اداره کل دانست و خاطرنشان کرد: اکثر کارفرمایان استان قم با استقبال از خدمات دهی سازمان، در تعامل دوسویه و مثبت با تأمین اجتماعی بوده و هم اکنون 12 هزار و 587 کارگاه فعال در سطح استان قم وجود دارد که مشمول بیمه تأمین اجتماعی هستند.

 

*استفاده 18 هزار کارگر ساختمانی از خدمات بیمه ای در قم

وی با اشاره به اجرای بیمه کارگران ساختمانی در چهارسال دولت یازدهم، تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده استان قم در حال حاضر را 18 هزار و 382 نفر عنوان و تاکیدکرد: با اقدامات سازنده و نگاه حمایت مدارانه مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی،پرونده کارگران ساختمانی معرفی شده از مراجع ذیصلاح برای بیمه شدن در حال تکمیل و پیگیری مجدّانه است .

موسوی تعداد بیمه شدگان توافقی در سال 95 در استان قم را  43 هزار و 133 نفر عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال 92 دارای 10 درصد رشد بوده است.

وی از طلاب و روحانیون، رزمندگان و بسیجیان، مداحان و شاعران، اعضای سازمان نظام پزشکی، خادمان مساجد و باربران بعنوان واجدان شرائط استفاده از بیمه توافقی نام برده و تصریح کرد: طلاب و روحانیون با 40 هزار و 48 نفر بیمه شده اصلی و 93 هزار و 757 بیمه شده تبعی، بزرگ‌ترین گروه بیمه شدگان توافقی تأمین اجتماعی در استان قم را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بیمه شدگان توافقی طلاب و روحانیون در استان قم در سال 95 با رقم 40 هزار و 481 دارای رشد 6 درصدی نسبت به سال 92 بوده است.

موسوی تعداد مستمری بگیران اصلی تأمین اجتماعی قم در حال حاضر را 41 هزار و 282 نفر عنوان و تاکید کرد: بازنشستگان 50 درصد مستمری بگیران را در استان تشکیل می‌دهند و مستمری بگیران فوت ٤٥ درصد و مستمری ازکارافتادگی با ٥ درصد به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

وی تصریح کرد: تعداد کل مستمری بگیران تأمین اجتماعی در سال 95 در استان قم 40 هزار و 999 نفر بوده که نشان دهنده رشد 31 درصدی نسبت به سال 92 است.

 

*بهبود شاخص‌های رشد و توسعه تأمین اجتماعی در استان قم

مدیرکل تأمین اجتماعی قم خدمات این سازمان در دولت تدبیر و امید در استان را چشمگیر توصیف کرده و معتقد است: در شاخص‌های رشد و توسعه تأمین اجتماعی در استان قم با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو هستیم که ناشی از تلاش همکاران و نگاه خاص سازمان در بسط و گسترش تأمین اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه است.

وی راه اندازی شعبه چهار قم در منطقه محروم نیروگاه، شعبه اقماری در پردیسان قم برای طلاب و روحانیون، راه اندازی یک گارگزاری در  بلوارامین و نیز یک کارگزاری اقماری در منطقه نیروگاه در سال‌های اخیر را در راستای تسهیل امور بیمه شدگان تأمین اجتماعی ذکر کرد.

موسوی گفت: در سال 95 بیش از 41 میلیارد و 501 میلیون تومان بابت تعهدات کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی در استان قم پرداخت شده که در مقایسه با سال 92 به میزان 104 درصد افزیش داشته است.

وی افزود: این مبلغ بابت کمک هزینه‌های بارداری، اروتز و پروتز، ازدواج ،غرامت نقص عضو، کفن و دفن، غرامت دستمزد ایام بیماری و... به بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در راستای تکریم بیمه شدگان، نسبت به تجدید نظر در میزان کمک هزینه‌های پرداختی به بیمه شدگان اقدام و اصلاحاتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم کمک هزینه عینک از ١١ هزار تومان به ٤٠ هزار تومان، کمک هزینه تهیه ویلچر از ٦٠ هزار تومان به ١٥٠ هزار تومان، کمک هزینه دست کامل دندان از ٦٠ هزار تومان به ٢٠٠ هزار تومان و کمک هزینه تهیه سمعک از ٧٥ هزار تومان به ٢٠٠ هزار تومان افزایش یافت که این افزایش در برخی موارد تا ٣٠٠ درصد بوده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی قم پرداخت تعهدات بلند مدت در سال 95 را بیش از 505 میلیارد و 581 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این مبلغ در مقایسه با سال 92 از رشد 109 درصدی برخوردار بوده و بابت انواع مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگی پرداخت شده است.

موسوی در خصوص فعالیت واحد ارتباط مردمی و مشاوره اداره کل تأمین اجتماعی قم گفت: در سال ٩٥ مرکز مشاوره این اداره کل به 9 هزار و 410 نفر مشاوره داده و همچنین در سه ماه ابتدای سال جاری، این واحد پاسخگوی 2 هزار  و 844  نفر بوده است.

وی مراکز مشاوره تأمین اجتماعی استان قم را رابطان بیمه شدگان، مستمری بگیران و مخاطبین سازمان دانست و افزود: این مراکز از دهه ٨٠ در شعب و اداره کل استان مستقر و اطلاع رسانی و هدایت مراجعین حضوری به واحدهای صف و ستاد را به عهده داشته‌اند.

وی ادامه داد: مرکز تلفن گویا با شماره 142 در دهه ٨٠ و تبدیل به شماره ١٤٢٠ در دهه ٩٠ وظیفه اطلاع رسانی و پاسخگویی به مخاطبین و تماس گیرندگان را عهده دار بوده است. این واحدها ضمن اطلاع رسانی و پاسخگویی در بسترسازی فرهنگی اجتماعی مناسب فرآیندهای اجرایی نیز همکاری دارند.

مدیرکل تأمین اجتماعی قم گفت: در حال حاضر به طور میانگین ماهانه حدود 950 مراجعه حضوری یا تماس تلفنی توسط همکاران مشاوره شعب و اداره کل تأمین اجتماعی استان قم پاسخگویی و رسیدگی می‌شود.

موسوی در خصوص اقدامات اداره کل متبوعش در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و مشتری مداری اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نهاد پاسخگو و به منظور تأمین مسیر مناسب رسیدگی به شکایات و اطلاع رسانی مناسب مخاطبین و مراجعین فاز اول مرکز ارتباطات مردمی سازمان (CRM) در مرداد سال ٩٥ افتتاح کرد که این مرکز پاسخگوی مراجعین حضوری و تماس‌های تلفنی با  شماره ١٤٢٠ است.

وی گفت: در فاز دوم اجرای این طرح، مقرر شده در تیرماه سال جاری مرکز مشاوره تأمین اجتماعی استان قم بدون اخذ پیش شماره با تلفن ١٤٢٠ مستقیماً به مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی مستقر در ستاد مرکزی وصل شود و از طریق کارشناسان این واحد و رابطین CRM در ادارات کل استان‌ها پاسخگوئی و پیگیری رسیدگی به شکایات صورت پذیرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی قم خاطرنشان کرد: با هماهنگی به عمل آمده در حوزۀ مرکز ارتباطات مردمی سازمان (CRM) با معاونت‌ها و ادارات کل تخصصی سازمان تأمین اجتماعی، نمایندگان مسوول در حوزۀ رسیدگی به شکایات معرفی شده‌اند که از طریق سیستم CRM زیر عنوان رابط حوزۀ تخصصی تابعه، پاسخگوئی و رسیدگی به شکایات واصله را به عهده دارند. رابطین CRM مکلف‌اند بصورت مداوم پایش ارجاعات رسیدگی به شکایات را انجام داده و به مرکز ارتباطات مردمی منعکس کنند.

 

*اجرای فاز نخست طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب تأمین اجتماعی استان قم

موسوی درباره اجرای فاز نخست طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب تأمین اجتماعی قم اظهار داشت: تمام فرایندهای کاری در شعب استخراج و طبقه بندی شده است و این طرح در سه مرحله پیاده سازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و توانمندسازی کارکنان برای ارائه تمام خدمات در سه مرحله انجام می‌شود،گفت: در فاز آخر همکاران منتخب قادر خواهند شد پس از آموزش و کسب مهارت‌های لازم، بخشی از خدمات موردنیاز مخاطبان به ویژه خدمات پر مراجعه را تمام و کمال و بدون نیاز به مراجعه به واحدهای مختلف از طریق پیشخوان کاربران ارائه کنند.

موسوی با اشاره به راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: اصلاح ساختارها و فرایندها برای ارتقای کمی و کیفی سطوح خدمات به ذینفعان، توسعه قابلیت‌ها و افزایش ظرفیت‌های سازمانی با تاکید بر ارتقای جایگاه سازمان به عنوان یک نهاد فعال اثرگذار و افزایش هم افزایی بین بخش‌های مختلف بیمه ای و درمانی از جمله این راهبردهاست.

مدیرکل تأمین اجتماعی قم با بیان اینکه با اجرای طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب تأمین اجتماعی قم دستاوردهای متعددی حاصل خواهد شد، تصریح کرد: ارائه ١٠٠ درصد خدمات مورد نیاز توسط یک کاربر با توجه به اقدامات زیربنایی مانند آماده سازی فضا و ارائه خدمات به مخاطبان به طور میانگین در حدود پنج دقیقه از مهم‌ترین نتایج اجرای کامل طرح است.

وی اظهار امیدواری کرد در سال 97 تمام بیمه شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان از مزایای کامل این طرح    بهره مند شوند.

موسوی همچنین در خصوص مشکلات حوزه بیمه ای تأمین اجتماعی در استان قم گفت: عدم ارسال لیست حق بیمه واقعی توسط تعدادی از کارفرمایان استان و ارسال حق بیمه حداقل برای کارگران خود، انباشت مطالبات معوق به دلیل رکود اقتصادی در بعضی از مراکز صنعتی و تولیدی که بالغ بر 136 میلیارد تومان می‌شود، عدم استعلام شهرداری‌های مناطق برای صدور پروانه ساختمانی و متضرر شدن سازمان از عدم دریافت حق بیمه قانونی و مشکلات برخی صنایع در ارسال و پرداخت حق بیمه به دلیل رکود حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی از جمله چهار مشکل مهمی هستند که اداره کل تأمین اجتماعی قم در سطح استان با آن‌ها روبرو است.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcezo8n.jh877i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما