يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 50911
منبع : خبرگزاری فارس
قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حديث خبر داد

انتشار 10 اثر پژوهشي توسط پژوهشكده كلام اهل بيت(ع)

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حديث از انتشار 10 اثر پژوهشي توسط پژوهشكده كلام اهل بيت(ع) در آينده‌اي نزديك خبر داد.
انتشار 10 اثر پژوهشي توسط پژوهشكده كلام اهل بيت(ع)
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام رضا برنجکار در قم، با اشاره به پژوهشکده‌های پژوهشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: پژوهشکده‌‌های علوم و معارف حدیث، کلام اهل بیت(ع)، تفسیر اهل بیت(ع) و اخلاق و روانشناسی اسلامی در این پژوهشگاه فعالیت دارند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت‌ پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) از سال 90 گفت: اکنون این پژوهشکده دارای سه گروه علمی مطالعات موضوعی، مطالعات تاریخ کلام و مبانی معرفتی دانش کلام است و 24 پژوهشگر در آن به فعالیت می‌پردازند.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: این پژوهشکده در زمینه کلام اهل بیت(ع) فعالیت دارد و پژوهش‌های آن با محوریت حدیث انجام می‌شود. مشکلات و مسائل روز جامعه در این پژوهشکده بر اساس معارف اهل بیت(ع) پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر اهداف پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) گفت: راه‌اندازی نهادهایی در زمینه کلام و معارف اهل بیت(ع) پیگیری می‌شود و فعالیت‌های پژوهشی در زمینه تغذیه علمی کلام و معارف اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد.

برنجکار عنوان کرد: پژوهشکده با مراکز و مؤسسات پژوهشی همکاری دارد تا پروژه‌های علمی و پژوهشی را انجام دهد.

وی با اشاره به آثار منتشر شده پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) گفت: روش‌شناسی علم کلام، نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت(ع)، جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه، جستارهایی در مدرسه کلامی قم، جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد، میراث مکتوب رضوی و روش‌شناسی استنباط در علم کلام از جمله آثار منتشر شده است.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث از انتشار 10 اثر پژوهشی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: میدان­‌های معنایی در کاربست قرآنی، معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی، تطور معنا و منزلت عقل در کلام امامیه تا نیمه قرن پنجم، خلقت نوری اهل بیت(ع) در اندیشه نخستین امامیه، اندیشه­‌های کلامی خاندان اعین و بازخوانی آموزه بداء بازگشتی به دیدگاه متکلمان نخستین از جمله آثار در دست انتشار است.

وی قواعد کلامی توحید، تطورات کلام امامیه در مدرسه بغداد، ترجمه و تلخیص کتاب نقد الخطاب الاستشراقی و نگرش استشراقی به امامت وراثتی و وصایتی شیعه را از دیگر آثار در آستانه نشر ذکر کرد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfy1dt.w6dxyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما