يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 50919
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله دکتر کمالی:

حجاب و عفاف، محدود به بانوان نیست، بلکه مردان را نیز دربرمی گیرد / رفتار علامه طباطبایی در برابر یک پرستار

قم نيوز : قم نیوز: نماینده ولی فقیه در جنوب تهران با بیان اینکه حجاب و عفاف، محدود به بانوان نیست، بلکه مردان را نیز دربرمی گیرد، گفت: رفتار علامه طباطبایی در برابر یک پرستار برای ما الگو است، آنجا که علامه گفته بود "حاضرم ثواب 70 سال نماز شبم را با یک شب مراقبت شما از بیماری عوض کنم».
حجاب و عفاف، محدود به بانوان نیست، بلکه مردان را نیز دربرمی گیرد / رفتار علامه طباطبایی در برابر یک پرستار
به گزارش قم نیوز، آیت الله دکتر حسن کمالی، نماینده ولی فقیه در جنوب تهران، استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده و پژوهشگر فعال حوزه های دین و فرهنگ، تبیین و نشر معارف دین در جامعه را مهم‌ترین کارکرد مساجد دانست و گفت: این خانه‌های خدا می‌توانند در زمینه حجاب و عفاف، روشن‌گری کنند. لازمه این موضوع، استفاده از سخنرانان و استادان حوزوی و دانشگاهی برای تبیین دقیق و روشنگرانه است.

وی برداشت های نادرست از ضرورت حجاب را از عوامل گسترش بدحجابی در جامعه دانست و افزود: حجاب و عفاف، محدود به بانوان نیست بلکه مردان را نیز دربرمی گیرد؛ شاید غفلت از ضرورت رعایت حدود این موضوع از سوی مردان، موجب بروز برخی تصورات در ذهن خانم ها شده است؛ به طوری که این گروه تصور می کنند که اسلام، تبعیضی در این زمینه قایل شده است. وجود چنین تصوری نشان دهنده کم کاری روحانیون و مبلغان است.

این نماینده ولی فقیه با اشاره به پیشگامی شهید مطهری در تبین ابعاد و زوایای مختلف حجاب در کتاب «مسأله حجاب» و غفلت سایر علما از این موضوع، خاطرنشان کرد: عده ای با این پندار که با پیروزی انقلاب، آموزه های اسلام به سرعت در جامعه، بیان، نشر و استمرار خواهد داشت، از طرح موضوعات مهمی مانند عفاف و حجاب در جامعه غفلت کرده اند که نتیجه آن، وضع موجود حجاب در کشور است.

وی درخصوص این موضوع که مسجدی ها چه واکنشی در برابر یک خانم بدحجاب یا پسری با پوشش و ظاهر نامناسب دارند، اظهار داشت: برخورد برخی مسجدی ها در این زمینه، مناسب و مطابق با دستورات دین، و رفتار بعضی نیز، ناپسند و زشت است. توصیه اصلی دین در این زمینه، برخورد پذیرا و همراه با احترام و ادب است تا زمینه اصلاح افراد فراهم شود.


بدرفتاری با دختران و پسران دارای پوشش نامناسب در برخی مساجد

آیت الله دکتر کمالی گفت: بیشتر نمازگزاران و دست اندرکاران مساجد کشور، رفتار مناسبی با بانوان بدحجاب و مردان دارای پوشش نامناسب دارند و بارها جایزه مسابقات را چادر قرار داده ایم تا موجب فرهنگ سازی درباره رعایت عفاف و حجاب در کشور شویم. البته گاهی شاهد برخی بدرفتاری ها با دختران و پسران دارای پوشش نامناسب هستیم که باید زودتر، اصلاح شود زیرا اسلام، دین اخلاق، ادب و رعایت شئون افراد است.

امام جماعت مسجد وفا با اشاره به فعالیت بانوان محجبه در مسئولیت های مهم اجرای، قضایی، فرهنگی، علمی و سیاسی کشور، خاطرنشان کرد: بانوان با رعایت احکام شرع در مساجد نیز نقش اصلی در برگزاری برنامه ها دارند. سازمان ها و دستگاه های مختلف کشور می توانند با الگوبرداری از این وضعیت، فرهنگ دینی عفاف و حجاب را در جامعه گشترس دهند.

وی گفت: مساجد، دانشگاه آموزش معارف دین باشند و اولویت اصلی مردم در فراگیری دستورات اسلام، رجوع به این خانه های خدا باشد. مساجد به دلیل حضور روزانه و مستمر مردم، بهترین نهاد دینی برای روشنگری درباره موضوعات و احکام دین هستند، هرچند طی سالیان اخیر با تاسیس برخی مراکز و سازمان های فرهنگی، این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.


مسئولان سازمان ها، رعایت عفاف و حجاب را در گزینش افراد رعایت کنند

این نویسنده و پژوهشگر فعال حوزوی خاطرنشان کرد: مسئولان سازمان ها و ادارات، رعایت عفاف و حجاب را در گزینش افراد رعایت کنند؛ ضمن اینکه باید شان انسان ها رعایت شود. رفتار علامه طباطبایی در برابر یک پرستار برای ما الگو است، آنجا که علامه گفته بود "حاضرم ثواب 70 سال نماز شبم را با یک شب مراقبت شما از بیماری عوض کنم». بنابراین یک پرستاری که شاید ظاهر خوبی هم ندارد و حتما باید او را ارشاد کرد، می تواند به دلیل عفت ذاتی خود، این چنین تحسین یک عالم و مفسر قرآن کریم را برانگیزد.

آیت الله دکتر کمالی، امام جماعت مسجد وفا در پایان گفت: ائمه جماعات، پیشگام روشنگری در زمینه عفاف و حجاب و اصلاح این پندار غلط که، این موضوع منحصر به بانوان می شود، باشند و در این راستا با همکاری نهادها و سازمان فرهنگی، کلاس های آموزشی و روشنگری را برگزار کنند. البته بسیاری از مسئولان و دستگاه ها برای پیروزی در انتخابات، نسبت به این موضوع غافل هستند. اما بدانند باید در آخرت، پاسخگوی این مماشتشان با مظاهر بدحجابی و فساد در جامعه باشند.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcdnn0k.yt0zf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما