يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 51878
منبع : خبرگزاری مهر
محققان هلندی عنوان می کنند؛

آشنایی با فاکتورهای پرخطر احتمال خونریزی در بازماندگان سکته مغزی

قم نيوز : قم نیوز: طبق نتایج یک تحقیق جدید، بازماندگان سکته مغزی در معرض ریسک بالای خونریزی به خاطر مصرف داروهای پیشگیری کننده از بروز سکته بعدی هستند.
آشنایی با فاکتورهای پرخطر احتمال خونریزی در بازماندگان سکته مغزی
آشنایی با فاکتورهای پرخطر احتمال خونریزی در بازماندگان سکته مغزی
به گزارش قم نیوز، به بسیاری از بیماران دچار سکته مغزی ایسکمیک داروهای برای پیشگیری از لختگی خون داده می شود. سکته مغزی ایسکمیک زمانی روی می دهد که لختگی مانع از رسیدن جریان خون به مغز شود.

اما داروهای ضدلختگی خون نیز ممکن است موجب افزایش ریسک مشکلات خونریزی شده که می تواند منجر به ناتوانی یا مرگ شود.

در تحقیقات جدید، محققان دانشگاه اوترخت هلند داده های مربوط به شش مطالعه را که در آن افراد از سکته مغزی یا مینی سکته مغزی (حمله ایسکمی گذرا) نجات یافته بودند آنالیز کردند. بالغ بر ۴۳ هزار نفر در این تحلیل و بررسی حضور داشتند. از بین این تعداد، ۱۵۳۰ نفر دچار خونریزی حاد شده بودند که شامل خونریزی درون جمجمه یا خونریزی منجر به مرگ، بستری شدن در بیمارستان یا ناتوانی بود.

محققان دریافتند ریسک چنین اتفاقی در سال اول ۱.۹ درصد و در سه سال بعد ۴.۶ درصد بود.

اما محققان برای پیش بینی احتمال افزایش خونریزی حاد ۱۰ فاکتور پرخطر را عنوان می کنند که عبارتند از مرد بودن؛ سیگار کشیدن؛ مصرف آسپرین با دیپیریدامول یا بدون آن یا مصرف آسپرین- کلوپیدوگرل؛ درصد بالای ناتوانی ناشی از سکته؛ سکته مغزی قبلی؛ فشارخون بالا؛ وزن پایین؛ سن بالا؛ نژاد آسیایی؛ و ابتلا به دیابت.

یافته ها نشان داد فاکتور سن، پرخطرترین فاکتور بروز خونریزی است بطوریکه احتمالا خونریزی در بین افراد ۴۵ تا ۵۵ سال بدون داشتن فاکتورهای پرخطر دیگر ۲ درصد است اما برای افراد ۷۵ تا ۸۵ سال بیش از ۱۰ درصد است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcivvaw.t1azy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما