?>?> در عرصه تبلیغ علی رغم پیشرفت های بسیار، کاستی هایی وجود دارد | قم نیوز
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 52076
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله اعرافی در جمع طلاب مؤسسه امیر بیان:

در عرصه تبلیغ علی رغم پیشرفت های بسیار، کاستی هایی وجود دارد

مصمم به رفع مشکلات موجود در حوزه هستیم
قم نيوز : قم نیوز: آیت الله اعرافی بر لزوم متخلق شدن مبلغان دینی به تقوای الهی و پرهیز از دنیا طلبی و علم اندوزی تاکید کرد.
در عرصه تبلیغ علی رغم پیشرفت های بسیار، کاستی هایی وجود دارد/ مصمم به رفع مشکلات موجود در حوزه هستیم
در عرصه تبلیغ علی رغم پیشرفت های بسیار، کاستی هایی وجود دارد/ مصمم به رفع مشکلات موجود در حوزه هستیم
به گزارش قم نیوز، آیت الله اعرافی در اختتامیه دوره تابستانی مؤسسه آموزش عالی خطابه امیر بیان که با حضور قریب به ۳۰۰ نفر از طلاب این مؤسسه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین سفارشات امام علی(ع) که امیر بیان هستند، توجه به تهذیب نفس و مراقبت از خویشتن است.

وی افزود: غفلت از خویشتن از مهمترین زمینه های مشکل سازی است که ممکن است مبلغان دینی را گرفتار کند؛ مبلغان همیشه باید در حال مراقبت از نفس خود باشند.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: زمانی که در مقام تبلیغ قرار می گیریم، در معرض این خطر هستیم که خودمان متوجه آنچه می گوییم، نباشیم و این مساله یک خطر بزرگ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خواندن و دانستن مضامین نهج البلاغه بسیار مهم است؛ امام علی(ع) بیان می کنند که همین الان جهان تمام شده است و اگر نیک بنگریم عالم پایان گرفته است؛ زیرا آنقدر این جهان در مقابل جهان آخرت ناچیز است که گویی چیزی از آن وجود ندارد.

وی افزود: در عمق همه خوبی ها و زیبایی های این جهان یک مساله نکره ای وجود دارد؛ معرفه های عالم، در حقیقت نکره است مگر اینکه وصل به عالم آخرت باشد؛ دنیا به سرعت انسان ها را به سمت نابودی حرکت می دهد؛ همه نسل ها با شتاب به سمت فنا پرتاب می شوند که این حرکت سریع در ظاهر به آرامی انجام می شود.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: امام علی(ع) بیان می کنند که اگر چشم باز داشته باشیم شیرینی این دنیا شیرین نیست و بسیار تلخ است و آنچه در دنیا زلال به نظر می رسد کدر است؛ حضرت می فرمایند که حتی زمانی که در قله جوانی و دانش نیز به سر می برید نیز باید تصور کنید که دنیا پشت به شما کرده است و در حال رفتن است نه اینکه تصور کنید دنیا به شما رو کرده است.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: تعابیر امام علی(ع) در مسأله دنیا، در حدود 100 تعبیر عمیق است که اگر این تعابیر جمع آوری و تنظیم نکات آن بیان شود یک گنجیه بسیار عمیق به دست می آید که این مجموعه در ابتدا باید مورد مطالعه مبلغان قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام علی(ع) می فرمودند که در زمان پیامبر(ص) وقتی رسالت و وظیفه ما تعیین شد از خود کوچ کردیم و برای انجام ماموریت خود ملاحظات خویش و قومی را دخیل نمی کردیم؛ همچنین ایشان فرمودند که خیال های واهی نباید انسان را در عرصه معنویت باز دارد.

وی افزود: امام علی(ع) قسم می خورند که به خدا سوگند که اگر شما ناله کنید، ناله شتری که فرزندان تازه به دنیا آمده خود را گم کرده است و اگر آن سوز کبوتر محزون را از خود نشان دهید و اگر مثل راهبان در کنار کوهی گوشه عزلت گزینید برای اینکه یک کار خوب انجام دهید باز هم کم است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: طلاب و مبلغان باید رشد و تعالی اخلاقی را مد نظر خود قرار دهند زیرا مبلغان دین در معرض آسیب های فراوانی است و اگر بخواهد موفق باشد باید این آسیب شناسی را مورد توجه قرار دهد.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: تفاوت حوزه های علمیه ما با مراکز دیگر در دو عرصه مهم است که اولین آن، توجه به رشد و ارتقاء علمی است؛ ملاصدرا در جمع علمای اهل سنت در زمینه حدیث عرف نفسه مباحثی را مطرح کردند که همه آنها حیرت کردند؛ طلاب و مبلغان ما باید چنین باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مساله اخلاق و معنویت بال دیگری است که حوزه های علمیه را از دیگر راکز علمی متمایز می کند؛ مساله دیگر و ممیزه حوزه، جهان شناسی است.

وی افزود: امروز فضاهای تبلیغی به هم نزدیک شده است و این حوزه ها به هم مرتبط هستند؛ انقلاب اسلامی و این پدیده عظیمی که از قم و حوزه برخاست ، استثنایی در عالم است و با فرهنگی که در جهان امروز حاکم است یک هماوردی دارد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: امروزه فنآوری و هنر و سبک زندگی بشر و مجاری فکر و فرهنگ بشر از اندیشه غیر الهی پر شده است؛ البته هر آنچه در این کالبد الهی و غربی است بد نیست ولی یک روح غیر الهی در این کالبد دمیده شده است؛ حال که انقلاب اسلامی در این مواجهه قرار گرفته است قطعا باید خود را برای مشکلات بسیار آماده کنیم.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: روح هدف انقلاب اسلامی، تغییر نرم افزار تمدن بشری است؛ بشر باید در شعاع کلام وحی قرار گیرد؛ باید در کار تبلیغی خود نگاه تمدنی اسلامی را لحاظ کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در تحلیل انقلاب اسلامی، چندین شکل وجود دارد؛ ولی تحلیل جامع و عمیق انقلاب اسلامی، نگاه عمیق و تمدنی است؛ البته هیچ گاه نباید بپنداریم که در حوزه ضعفی وجود ندارد.

وی افزود: امروزه 600 درس خارج در قم برگزار می شود که در مجموع در حدود 700 تا 800 درس خارج وجود دارد؛ در مجموعه این دروس باید تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی و نیازهای گسترده امروز لحاظ شود.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: موانع بسیاری در مقابل رشد حوزه وجود دارد؛ ولی مجموعه علما و مدیران و اساتید حوزه مصمم هستند که در عرصه های مختلف مشکلات را رفع کنیم.

وی گفت: در این عرصه با در نظر گرفتن مطالبات امام و رهبری و مراجع و علما و بزرگان را که در یک طرح 500 برنامه ای جمع شده است و چندین طرح کلان که بسیاری از این مطالبات و برنامه ها را در خود دارد را در دست اجرا داریم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در عرصه تبلیغ به رغم پیشرفت های گسترده هنوز عقب ماندگی هایی داریم و امیدواریم موسسه امیر بیان بتواند در زمینه رفع مشکلات موجود با یک برنامه مدون و قوی موفق عمل کند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjmyei.uqe8azsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما