يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : 52237
منبع : خبرگزاری فارس

شهد شيرين رونق اقتصادي با توليد عسل طبيعي/بانك‌ها سبب نابودي توليدكنندگان مي‌شوند

قم نيوز : قم نیوز: اقتصاد مقاومتی یعنی بیشترین و بهترین استفاده را از حداقل امکانات داشته باشیم و بهترین نتیجه را نیز بگيريم، در واقع هر ایرانی باید به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سهمی در تولید داشته باشد، اما تحقق این مسئله به برنامه‌ریزی ویژه نیازمند است.
شهد شيرين رونق اقتصادي با توليد عسل طبيعي/بانك‌ها سبب نابودي توليدكنندگان مي‌شوند
به گزارش قم نیوز، نام زنبورعسل در قرآن کریم آمده است و استفاده از محصول تولیدی زنبور یعنی «عسل» که ماده‌ای شیرین و مفید است، بارها در روایات اهل‌بیت(ع) سفارش شده و محققان در طول سالیان به خواص متعدد آن از جمله تنظیم دستگاه‌های داخلی بدن، درمان دیابت، درمان زخم‌ها، درمان سرفه، تقویت حافظه و غیره پی برده‌اند.

عسل طبیعی در واقع شهد گل است که توسط زنبور مکانیزه می‌شود، عسل غیر طبیعی آب شکر مکانیزه شده توسط زنبور و عسل تقلبی حاصل ترکیب شیره قند، ذرت و... است که متأسفانه این روزها در بازار افزایش‌ یافته و به دلیل قیمت کمتری که نسبت به عسل طبیعی دارد بیشتر خریداری می‌شود.

عسل طبیعی دارای انواع پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی، آنزیم و املاح معدنی و دارای خاصیت فساد ناپذیری است، به همین دلیل مصریان باستان در مومیایی کردن اجساد خود از عسل استفاده می‌کردند.

عسل انواع مختلفی چون اقاقیا، افرا، اسپرس، شبدر سرخ و غیره دارد که هرکدام منشأ، رنگ و طعم متفاوت دارند، همچنین عسل عامل اصلی ترکیب داروهای طب سنتی است که در کتاب قانون بوعلی سینا نیز ذکرشده است.

امروزه به دلیل افزایش عسل‌های تقلبی، میزان استفاده از عسل‌های طبیعی کاهش‌یافته و تولید آن را نیز با مشکلاتی مواجه ساخته است که متأسفانه در سلامتی مردم نیز تأثیر سویی دارد.

سید مهدی طباطبایی جوان کارآفرینی است که 29 سال دارد و حدود هشت سال است که وارد عرصه تولید شده است، او درباره روند کار خود این‌ گونه می‌گوید: ابتدا با جمعی از دوستانمان که در مقاطع ارشد و دکترای کشاورزی تحصیل می‌کردند، کار را آغاز کردیم اما به دلیل سخت بودن روند کار، به ‌مرور زمان از تعداد نفرات کاسته شد و اکنون تنها با سه نفراز دوستان مشغول کار هستیم. حدود دو سال است که کار را توسعه داده و صنعتی کرده و قسمت بسته‌بندی را به فعالیت تولیدی اضافه کرده‌ایم.

طباطبایی با بیان اینکه در ابتدا سرمایه اندکی برای شروع کارداشته‌ایم، ادامه می‌دهد: در ابتدای کار هر فرد حدود 20 میلیون تومان سرمایه داشت، که این سرمایه به‌مرور و با تلاش و پشتکار افزایش یافت، اما با توجه به اینکه سود ناچیزی درمقابل وقت، انرژی و هزینه داشت هفت نفر از شرکا از ما جداشدند.

وی می‌گوید: گرفتن تسهیلات از سازمان بسیج سازندگی به مبلغ 30 میلیون تومان، کمک بسیار خوبی برای ما بود و توانستیم مقداری از تجهیزات مورد نیازمان را تهیه کنیم.

این تولید کننده قمی توضیح می‌دهد: رویکرد بسیج سازندگی کمک به اقتصاد مقاومتی است و انصافاً عملکرد خوبی در این زمینه دارد، زیرا به فکر مردم و تولیدکننده‌ها هستند و تلاش می‌کنند تا چرخه اقتصاد کشور بچرخد، اقتدار ملی بیشتر و مشکلات مردم برطرف شود، بر خلاف آن، بانک‌ها با تسهیلات پرسودشان سبب نابودی تولیدکنندگان می‌شوند.

طباطبایی تعریف خود از اقتصاد مقاومتی را این‌گونه بیان می‌کند: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه بیشترین و بهترین استفاده را از حداقل امکانات داشته باشیم و بهترین نتیجه را نیز بگیریم، در واقع هر ایرانی باید به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سهمی در تولید داشته باشد، اما تحقق این مسئله به برنامه‌ریزی ویژه نیازمند است، زیرا برای تولید باید انرژی زیادی هزینه شود، اما متأسفانه این امر محقق نمی‌شود.

وی در خصوص روند پیشرفت کارش می‌گوید: ما کارمان را با حدود 80 کندوی عسل شروع کردیم که بعد از گذشت 8 سال این تعداد به حدود 900 کندو رسیده است، اما به دلیل مشکلاتی که در این مدت و به‌ خصوص در یکی دو سال اخیر داشتیم، تنها توانسته‌ایم هزینه‌ها را جبران کرده و به سود خیلی کم هشت درصدی دست ‌یابیم.

وی در تشریح نحوه انجام این کار می‌گوید: کسانی که می‌خواهند وارد این کار شوند ابتدا باید از افرادی که در این خصوص تجربه‌دارند مشورت و راهنمایی بگیرند و کلاس‌های آموزشی بگذرانند چرا که اگر بدون راهنمایی و گذراندن دوره آموزشی کار را آغاز کنند ممکن است زنبور تلف شود و از بین برود. برای نگهداری هم می‌توانند از حیاط منزل و یا پشت‌بام استفاده کنند.

به نظر من اگر فردی قصد شروع زنبورداری را دارد بهتر است سال اول با سه الی 6 کندو شروع کند تا ضمن مشغولیت و رفع خستگی کار روزانه و یا سرگرمی با زندگی و کار زنبورداری آشنا شود و به‌نوعی سال اول را کارآموزی کند. در صورت تمایل در سال دوم با 20 الی 30 کندو به‌عنوان شغل دوم و کمک‌هزینه زندگی ادامه دهد و با آزموده شدن و تجربه جستن از خسارت‌های احتمالی و پیدا کردن دلیل آن خود را برای زنبورداری به‌عنوان شغل اصلی برای سال بعد آماده کند. 

طباطبایی یکی از مشکلات جدی رکود بازار را پایین بودن قدرت خرید مردم می‌داند و تأکید می‌کند: سطح اقتصادی مردم پایین آمده و هزینه‌ها نیز رو به افزایش است، بنابراین محصولات ما کمتر از سوی فروشگاه‌ها خریداری می‌شود.

وی مشکل دیگر را وجود عسل‌های غیرطبیعی موجود در بازار می‌داند و توضیح می‌دهد: عسل پاتینی که از قند، خاک قند، شکر، نبات سوخته و درصد کمی عسل نامرغوب تهیه می‌شود، در اطراف اصفهان تولید شده و به نام عسل به بازار عرضه می‌شود، رنگ آن شبیه بلورهای زرد رنگ بوده و شفاف و بی‌کیفیت است، اما چون قیمت آن پایین است بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که این ضرر بزرگی برای ما تولیدکنندگان و نیز خود مردم است.

وی درباره فواید عسل طبیعی این ‌چنین توضیح می‌دهد: بنابر روایات، عسل طبیعی دوای 70 نوع بیماری است، سبب تنظیم فشارخون و سیستم دفاعی بدن می‌شود و قدرت جسمی انسان را نیز افزایش می‌دهد.

این تولید کننده قمی در پایان خاطرنشان می‌کند: کاش متولیان امر تولید در کشور کمی از شعار دادن فاصله گرفته و به سمت اقدام و عمل جدی در عرصه اقتصاد مقاومتی که خواسته بر حق رهبر معظم انقلاب است حرکت کنند که تنها در این صورت است که اقتصاد ما می‌تواند به رشد و شکوفایی و استقلال برسد.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdciyraw.t1arp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما