يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 52244
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد

خطر فرونشست زمین در تهران

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اکنون میزان فرونشست در برخی از نقاط تهران روزانه حدود 1.4 میلی متر و سالیانه 48 سانتی متر است و ادامه این روند می‌تواند به یک بحران تلخ تبدیل شود.
خطر فرونشست زمین در تهران
خطر فرونشست زمین در تهران
به گزارش قم نیوز، اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی و تمرینی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت بیان مطالب نو در کارگاه‌های آموزشی مدیریت بحران اظهار کرد: باید در چنین کارگاه‌ها افکار و ایده‌های نو مطرح شود.

وی ادامه داد: ایران یک کشور حادثه خیز است و آخرین نمونه حوادث طبیعی را در سیل‌های مخرب در استان‌های خراسان شمالی و رضوی داشتیم که حدود 12 نفر جان باختند و چهار نفر هم مفقود شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: بهمن، فرونشست زمین و زلزله از جمله حوادث طبیعی است،  به خاطر کاهش منابع آب زیرزمینی و برداشت بی رویه از این منابع فرونشست زمین در کشور رخ می‌دهد. اکنون میزان فرونشست در تهران روزانه حدود 1.4 میلی متر و سالیانه 48 سانتی متر است و ادامه این روند می‌تواند به یک بحران تلخ تبدیل شود.

نجار با اشاره به بحران‌های طبیعی موجود در استان قم اظهار کرد: گرد و غبار و بحران دریاچه نمک یکی از بحران‌های طبیعی در استان است و این بحران در آینده می‌تواند دامن کل کشور را بگیرد.

وی ادامه داد: حادثه پلاسکو به خاطر عدم مدیریت مناسب تبدیل به یک حادثه بین المللی شد، اما حادثه مشابه آتش سوزی پلاسکو در انگلیس رخ داد و با کمترین هزینه آتش خاموش شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: آمار قربانیان معدن زغال سنگ یورت 43 نفر بود و 20 نفر از قربانیان تنها به دلیل عدم آموزش مناسب جان خود را از دست دادند. سالیانه 160 هزار حریق در کشور داریم و اگر آموزش‌های مناسب در این زمینه داده شود، آمار تلفات جانی این حوادث به شدت کاهش می‌یابد.

نجار با اشاره به حادثه مدرسه شین آباد در آذربایجان شرقی اظهار کرد: اگر در این حادثه معلم آموزش دیده بود و دانش آموزان را کلاس خارج می‌کرد، وضعیت آن‌ها امروز اینگونه نبود، تاکنون 16 میلیارد تومان هزینه درمان این دانش آموزان شده است.

وی ادامه داد: وحدت فرماندهی و افزایش سطح آمادگی و هم افزایی بین سازمان‌ها در بحران‌ها باید شکل بگیرد، در این راستا تجهیز به موقع دستگاه‌ها به امکانات و مشارکت دادن مردم در زمینه پیشگیری از حوادث اهمیت دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: دنیا امروز بحران‌های بزرگ پیرامون خودش را با پیش بینی و پیشگیری و استفاده از ابزار و امکانات به کنترل خود درآورده است، 147 هزار کیلومتر رودخانه‌ دائم در کشور داریم که 12 هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها در مسیرهای پرحادثه قرار دارند.

نجار با اشاره به ضرورت گسترش مراکز لرزه نگاری در کشور اظهار کرد: باید مراکز لرزه نگاری در کشور از هم 50 کیلومتر فاصله داشته باشند، اما اکنون در هر 500 کیلومتر یک لرزه نگار داریم.

وی ادامه داد: اساس کار در مدیریت بحران باید پیش بینی، پیشگیری و آموزش باشد و رسانه‌ها در این زمینه نقش اساسی دارند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان خاطرنشان کرد: در حادثه زلزله بم، زمین 12 ثانیه لرزید و این زلزله دو هزار و 200 میلیارد تومان خسارت را به دنبال داشت، اگر سازه‌های ساختمانی در شهر بم مانند کشورهای دیگر مقاوم بود و براساس اصول ساخته می‌شد، هرگز این مقدار هزینه مالی و جانی را شاهد نبودیم.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcgtx9n.ak9xt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما