دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : 52607
منبع : خبرگزاری فارس
به بهانه روز جهانی مسجد

«مسجد»؛ هسته مقاومت و بسیج فرهنگی

قم نيوز : قم نیوز: روز جهانی مسجد فرصت مغتنمی است تا با مرور بیانات رهبر حکیم انقلاب درباره نقش خطیر مساجد در مقاومت و بسیج فرهنگی، بار دیگر اهمیت فرهنگ در برنامه ریزی‌های اجتماعی و البته نقش مهم مسجد در تقویت و تحکیم مولفه‌های فرهنگی، یادآوری شود.
«مسجد»؛ هسته مقاومت و بسیج فرهنگی
«مسجد»؛ هسته مقاومت و بسیج فرهنگی

به گزارش قم نیوز، این روزها، سالروز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی به دست صهیونیست‌ها در بیست و یکمین روز از ماه اوت سال 1969 میلادی است و اکنون، نزدیک به نیم قرن از این واقعه تلخ می‌گذرد، واقعه ای که به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد تا این هتّاکی ددمنشانه هیچگاه فراموش نشود.

اما مرور بیانات رهبر بصیر انقلاب درباره مسجد و اهمیت جایگاه آن نشان می‌دهد که دو عبارت زیر، شاید کلیدی‌ترین عبارات از بیانات حضرت آقا در این باره باشد:

"مسجد، هسته مقاومت فرهنگی است ... اگر حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می‌رود."

اینگونه است که در بیان حضرت آقا، مسجد یک مرکز و پایگاه مهم برای فعالیتهای فرهنگی – اجتماعی است که در "افزایش مقاومت و تحکیم هنرمندانه حصار فرهنگی" نقش اساسی دارد.

جالب اینجاست که معظم له، فرهنگ و بصیرت فرهنگی را نیز بنای کار حقیقی سیاسی می‌دانند که این خود نیز نشان می‌دهد پرداختن به "فرهنگ مسجد و مسجد فرهنگی"، اساس همه امورِ به ظاهر غیرِ فرهنگی در حوزه‌های متنوعی مانند سیاست، اقتصاد و ... هم هست، چراکه به تعبیر ایشان، "اگر این حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می‌رود."

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مسجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی، نه تنها در کار حقیقی سیاسی، بلکه در مسئله‌ای حیاتی مانند اقتصاد مقاومتی – که شاید برای همیشه، یکی از استراتژی‌ها و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران باشد - هم تاثیرگذار است و اصولا می‌تواند در هر مسئله ای از مسائل جامعه، نقش آفرین و تاثیرگذار باشد.

نگاهی به بیانات و پیام‌های متعدد مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که معظم له در این پیام‌ها و دیدارها، بر نقش موثر مسجد در همه شئون جامعه اسلامی تاکید داشته‌اند که متن زیر، نمونه ای دیگر از رهنمودهای حکیمانه معظم له درباره مسجد است:

"من سفارش می‌کنم که کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج.

بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید.

با همکارى بسیج، این کانون‌هاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب‌هایى وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب‌هایى هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانى که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانون‌هاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: "و سُنّه مِن نبیّه"، که ظاهراا عبارت است از "مداراه النّاس"؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده ‌اى داشته باشد؛ داشته باشد. بعضى از همینهایى که در استقبالِ امروز بودند، خانمهایى بودند که در عرف معمولى به آنها می‌گویند خانم بدحجاب؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردّش کنیم؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌هاى این حقیر باطن است؛ نمى‌‌بینند.

گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم

آیا تو چنان که می‌نمایى هستى؟

ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم می‌کند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت."

بنابراین می‌توان گفت که نگاه حضرت آقا به مسجد، نگاهی به عنوان "هسته مقاومت، برنامه ریزی، حرکت و بسیج فرهنگی" است و از این رو، مساجد می‌توانند – و باید – نقش فعال خود را در این زمینه ایفا کنند.

در این راستا می‌توان به مهمترین راهکارهای اجرایی برای تبدیل عموم مساجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی و مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن اشاره کرد:

1 . همانگونه که رهبر حکیم انقلاب اشاره داشته اند، امام جماعت، محور مسجد است که می‌تواند با رفتارهایی مانند حضور منظم و با طمأنینه، گفتگو با مردم و تشکیل حلقه‌های معرفتی، پاسخ به پرسش‌های جوانان، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ مردم و مسوولان و همچنین فعال کردن جوانان در اداره مسجد، بیشترین نقش را در تقویت هسته مقاومت فرهنگی داشته باشد.

بنابراین اگر نیازهای نوجوانان و جوانان، در مسجد پاسخ داده شود، خود مسجد به عنوان موثرترین نهاد فرهنگی عمل می‌کند و در عین حال، آرامش معنوی مسجد موجب می‌شود تا آرامشی فراگیر در رفتار نسل نوجوان و جوان دمیده شود.

2 . اگر به دنبال مرکزیت مساجد در جامعه امروز و همانند جامعه صدر اسلام هستیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که مسجد صرفا در برپایی نماز جماعت خلاصه نمی‌شود؛ به بیان دیگر اگرچه برپایی باشکوه و منظم نمازهای جماعت، مسئله‌ای مهم و شاید در رأس فعالیت‌های مساجد تلقی می‌شود، اما در عین حال لازم است تا فعالیت‌های بیشمار دیگری هم مانند برنامه ریزی برای فعالیت‌های هنری، برنامه ریزی برای فعالیت‌های عام المنفعه، برنامه ریزی برای فعالیت‌های آموزشی و همچنین تاسیس سالن مطالعه و کتابخانه در جنب مسجد مورد توجه قرار گیرد تا پرداختن به این امور، اصل معنوی و کارکرد اولیه مسجد را هم تقویت کند.

3 . همانگونه که می‌دانیم، مساجد نماد فرهنگی دین مبین اسلام‌اند که باید بیشترین تاثیر فراگیر را در جامعه داشته باشند.

از این رو لازم است تا امکان ارتباط و تعامل مساجد با یکدیگر هم در دستور کار قرار گیرد تا از این رهگذر، شاهد تاثیرگذاری فراگیر فرهنگ مسجد در جامعه اسلامی باشیم.

4 . یکی دیگر از راهکارهای مهم در تقویت فرهنگ مسجد، همانا "تدوین سرگذشت مساجد در قالب‌های گوناگون مانند کتاب، عکس و نماهنگ" است تا بر این اساس، آگاهی بخشی به نسل امروز و فردا به درستی انجام شود.

کوتاه سخن آنکه برای تبدیل مساجد به هسته مقاومت، برنامه ریزی، حرکت و بسیج فرهنگی، باید در ابتدا به نقش بی بدیل مسجد در فرهنگی اسلامی اذعان داشته باشیم و در ادامه، تلاش کنیم تا مساجد امروز، مانند مساجد صدر اسلام، بیشترین تأثیر فراگیر را در جامعه اسلامی داشته باشند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjamei.uqe8yzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما