چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : 53545
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

☑️ آیت الله مکارم شیرازی: بانک ها با دور زدن قوانین اسلامی مردم را رباخوار کردند

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به حدیثی از پیامبر اعظم (ص) و پیشگویی ایشان مبنی بر اینکه زمانی خواهد رسید که مردم حساسیت خود را نسبت به مال حرام از دست خواهند داد گفتند: این پیشگویی امروز محقق شده چرا که بانک ها با دور زدن قوانین اسلامی مردم را ربا خوار کرده اند.
☑️ آیت الله مکارم شیرازی: بانک ها با دور زدن قوانین اسلامی مردم را رباخوار کردند
به گزارش قم نیوز حضرت آیت‌ الله مکارم‌شیرازی امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، با اشاره به مسئله کشتار مردم مسلمان میانمار اظهار داشتند: دیدن مناظر کشتار مسلمانان میانمار رقت‌بار است؛ عده  بیشتری از کشورهای اسلامی سکوت اختیار کرده‌اند، باید پرسید چرا؟ آیا این‌ها برادران مسلمان ما نیستند؟

ایشان با ارائه دو پیشنهاد برای حل مسئله میانمار ابراز داشتند: سازمان ملل تنها محکوم می‌کند و اقدام نمی‌کند و  دلیل آن منافع برخی از کشورهای غربی در این کشتار است؛ باید جلسه‌ای متشکل از وزرای خارجه کشورهای مسلمان راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنند و یا اینکه چند تن از علمای کشورهای مسلمان به میانمار رفته و با صحبت با سران کشور میانمار به درمان این درد اقدام نمایند.

این مرجع تقلید در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: حضرت فرمودند: زمانی بر مردم می‌آید که مردم دنبال به‌دست آوردن مال هستند و برایشان حلال و حرام بودن مال فرقی نمی‌کند؛ همچنین زمانی می‌آید که همگان رباخوار شده و اگر رباخوار نیز نباشند غبار رباخواری بر دامانشان می‌نشیند.

معظم له با بیان اینکه جامعه ما گرفتار رباخواری است، خاطرنشان ساختند: هنگامی‌که نظام اسلامی پیروز شد به فکر تغییر برنامه‌های نامشروع نظام پهلوی افتادند؛ از جمله این امور برنامه بانکی بدون ربا بود که توسط کارشناسان در هشت بند عقود شرعی نوشته شد که اگر این قوانین پیاده می‌شد کمک به پیشرفت مراکز تولیدی می کرد؛ اما بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی معامله نقد و نسیه و مضاربه توسط بانک‌ها را مورد توجه قرار دادند و  ابراز داشتند: با این اقدامات سودها به‌صورت ربا در بانک‌ها درآمد و سبب شد که مردم آلوده رباخواری شوند و عجیب آنکه برخی این پول‌ها را می‌گرفتند و به زیارت می‌رفتند؛ پول‌های حلال مردم به بانک رفته و با پول‌های حرام بانک مخلوط شده و مشکلات اقتصادی بسیاری به وجود آورده است.

ایشان یکی دیگر از مسائل فراموش‌شده در بانک‌ها را مهلت دادن به شخصی که ورشکست شده دانستند و خاطرنشان ساختند: بانک‌ها اقدام به جریمه این افراد در صورت ندادن بدهی می‌کنند که مخالف مبانی اسلامی است؛ همچنین جریمه‌های تأخیر مجازات به دنبال دارد که این مسئله غیر از جریمه‌های تأخیری است که به‌صورت روزشمار از مردم دریافت می‌شود.

این مرجع تقلید ادامه دادند: باید کسانی که نشستند و بانکداری بدون ربا را نوشتند فکری به حال مردم کنند و بانکداری اسلامی در جامعه پیاده شود؛ باید آنچنان ایمانی از خداوند بخواهیم که هم‌ رنگ جماعت شدن رسوایی باشد؛ نه اینکه همرنگ جماعت شویم که رسوا نشویم؛ البته وقتی ایمان انسان قوی باشد از تنهایی وحشت نکرده و مسیر را ادامه می دهد.

معظم له با بیان اینکه مراجع عظام مرتب در حال تذکر دادن هستند، تصریح کردند: بانکداری ما غربی است و حتی بانکداری ما مانند آن‌ها نیز نیست و سودها در کشور بالاست.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcbssbs.rhbfapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما