چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 53562
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سبحانی:

قوانین مجلس باید بر اساس عدالت باشد / دشمن بانوان طلبه را هدف گرفته است

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: برخی از اوقات مساوات ضدارزش و ظلم است، قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود و توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار می‌گیرد باید بر اساس عدالت باشد نه مساوات، چرا که گاهی مساوات سبب ظلم هم می‌شود.
قوانین مجلس باید بر اساس عدالت باشد / دشمن بانوان طلبه را هدف گرفته است
قوانین مجلس باید بر اساس عدالت باشد / دشمن بانوان طلبه را هدف گرفته است
به گزارش قم نیوز آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جامعه‌الزهرا(س) و حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه کرامت فقط به بشر اختصاص دارد، اظهار کرد: در مورد موضوع قصاص، در حقیقت تجاوزی به انسان شده است که او حق جبران دارد اما این موضوع به انسانیت ربط ندارد و در حقیقت مباحث مادی مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه میان دیه زن و مردم تفاوت وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه مردان نان‌آور خانه‌ها هستند به همین علت نیز دیه آنها بیشتر از دیه زنان است؛ اسلام دین منطق و عدل است به همین علت هر دستوری که به انسان‌ها داده است را با توجه به مباحث مختلف زندگی آنها مطرح می‌کند.

این مرجع تقلید از حقوق زنان در قرآن کریم یاد کرد و گفت: حقوق زنان همه جا کمتر از حقوق مردان نیست؛ اسلام برای زن احترامی قائل شده و برای او مهریه‌ای تعیین کرده است در حالی که برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند مهریه مبلغی برای خرید زن است.

وی یادآور شد: اگر مرد به زن هزینه‌ای را به عنوان مهریه پرداخت کند در حقیقت وظیفه خود را انجام داده است؛ بر اساس توصیه اسلام اگر زنی را طلاق دادیم نباید از مهریه او بکاهیم و اگر مال زیادی را در اختیار همسر داده اما اکنون تصمیم جدایی از او را داریم نباید مبلغی را از او پس بگیریم چرا که این حقوق در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه آفرینش زن علل مشخصی دارد، تصریح کرد: همانطور که اسلام برای زن ارزش خاصی قائل است در مقابل نیز انتظاراتی از او دارد، نخستین حقی که اسلام بر گردن بانوان گذاشته تربیت فرزندانی پاک در دامن مادر است که بتوانند در مسیر اسلام گام بردارند.

وی ادامه داد: برخی تلاش کردند تا بگویند که کار در خانه برای بانوان ضد ارزش است اما پشت میز نشستن و ارتباط با مردم بیگانه ارزش است در حالی که این خلاف حقوق در نظر گرفته شده برای بانوان از نظر اسلام است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه در دین اسلام عدالت مطرح است نه مساوات، گفت: برخی از اوقات مساوات ضدارزش و ظلم است، قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود و توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار می‌گیرد باید بر اساس عدالت باشد نه مساوات، چرا که گاهی مساوات سبب ظلم هم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زنان نیمی از جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهند به همین علت نباید فقط به مردان توجه کرد بلکه باید در عین حالی که به مردان توجه داریم به زنان نیز توجه داشته باشیم، جامعه تک جنسی نبوده بلکه دوجنسی است به همین علت باید از حقوق زن از نظر اسلام آگاه باشیم.

آیت‌الله سبحانی فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) را نعمتی برای توجه بیشتر به بانوان طلبه دانست و افزود: بر اساس آموزه‌های دینی همانطور که مردان می‌توانند در معارف دینی جایگاهی داشته باشند، زنان نیز می‌توانند با آموزه‌های دینی آشنا شوند و به سعادت برسند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان بانوان طلبه را هدف گرفته‌اند، گفت: این افراد باید مراقب باشند که دشمن فقط به مردان طلبه توجه ندارد بلکه برای زنان نیز نقشه کشیده است، اکنون دشمن در تمام خانه‌های جامعه اسلامی لانه دارد، اینکه می‌توانیم جلوی این نفوذ را بگیریم به دست‌اندرکاران حوزه ارتباطات مربوط است که تا کنون توصیه‌های مختلفی به آنها داشته‌ام.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر اینکه دشمن در فضای مجازی به دنبال تخریب بانوان است، اظهار کرد: منبرهای بانوان نسبت به منبرهای مردان گاهی اوقات تاثیرگذارتر است به همین علت این منابر باید سازنده باشد تا بتواند زنان را از افکار نادرست دور کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های جامعه‌الزهرا(س) باید تبلیغی باشد، مطرح کرد: 90 درصد بانوان طلبه باید مبلغه باشند و فقط 10 درصد آنها در مسیر اجتهاد گام بردارند چرا که اکنون به تبلیغ بیشتر از هر چیزی نیاز داریم، اکنون که محرم نزدیک است امیدواریم بتوانیم شاهد حضور گسترده‌تر بانوان طلبه در مجالس و هیأت‌های مختلف باشیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: عملکرد بانوان طلبه در خانواده‌ها برترین تبلیغ است چرا که اگر این افراد بتوانند با اخلاق، فکر و رفتار خود رفتار برادران، خواهران، همسران و دیگر اعضای خانواده خود را تغییر دهند یک حرکت بزرگ را رقم می‌زنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaumnm.49nei15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما