يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب : 54049
منبع : افکار نیوز

لاریجانی گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات 1400؟

قم نيوز : قم نیوز: این روزها در جمع های سیاسی رایزنی های مختلفی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400 انجام می شود، از سویی انتشار عکس علی لاریجانی در کنار یکی از سران فتنه در حسینیه جماران باعث شد بسیاری از تحلیلگران معتقد باشند این شخصیت اصولگرا به اصلاح طلبان نزدیک شده و احتمال دارد نامزد این جریان سیاسی در انتخابات آینده باشد.
لاریجانی گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات 1400؟
لاریجانی گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات 1400؟
به گزارش قم نیوز سخنان این عضو کارگزاران در حالی است که محمد عطریانفر، چند روز قبل گفته بود" اگر هم قرار بر یک کار –انتخاباتی- ائتلافی، تشکیلاتی و منحصر در احزاب اصلاح طلب باشد باید به گونه ای فراگیر و اصولی عمل کرد و اگر هم قرار است بنا به اقتضائات و شرایط خاص با بخش معتدلین اصولگرایان همکاری سیاسی صورت بگیرد باید آن را به زمان خود موکول کرد."

یدا... طاهرنژاد، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به انتخابات 1400 در پاسخ به سوالی درباره اینکه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه قرار است حزب کارگزاران از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری (آینده) حمایت کند گفته "این مساله صحت ندارد. انتشار چنین اخباری برای ایجاد اختلاف و شکاف بین اصلاح‌طلبان است!"

علی صوفی از دیگر فعالان سیاسی اصلاح نیز درباره ماجرای حمایت احتمالی کارگزارانی‌ها از دکتر لاریجانی گفته بود: "کارگزاران نماینده اصلاح‌طلبان نیست...اگر تصمیم با یک حزب باشد و یا تصمیم با شخص آقای کرباسچی باشد می‌توان پیش‌بینی کرد که در انتخابات ۱۴۰۰ گزینه اصلاح‌طلبان آقای لاریجانی است. اما قطعا اصلاح‌طلبان فراتر از کارگزارانی‌ها هستند و جامعه اصلاح‌طلبی، هم فراگیر است و هم بالنده و تحت تاثیر نظرات شخصی قرار نمی‌گیرد."

احمد نقیب‌زاده از دیگر چهره های نزدیک به جریان کارگزاران چندی قبل در گفت‌وگویی تاکیدکرده بود:"بسته به شرایط آن روز، چینش نیروها و کاندیداهایی که در آن زمان مطرح می‌شوند، باید تصمیم‌گیری کرد، اما در شرایطی که انتخاب بین فردی مثل جهانگیری و لاریجانی باشد، قطعا اولویت با جهانگیری است، برای آنکه اساس ذهن آقای لاریجانی اصولگرایی است. اینکه نیروهای اصلاح‌طلب تا چه حد بتوانند به آقای لاریجانی نزدیک شوند، من فکر می‌کنم این تصمیم باید بسیار محتاطانه صورت بگیرد. باید در خاطر داشته باشند که اگر لاریجانی خود را به سمت اصلاحات سوق داده، به دلیل آن است که پیروزی عملگرایان و اصلاح‌طلبان را دیده است و شم سیاسی خود را در نظر گرفته است. البته اگر در یک طرف آقای جلیلی و آقای رئیسی قرار بگیرند و در طرف دیگر آقای لاریجانی باشد، طبعا در آن زمان همه به سوی آقای لاریجانی روی می‌آورند."

شیرزاد نیز از فعالان اصلاح طلب درباره کاندیدای این جریان در انتخابات 1400 معتقد است: " قراردادن جهانگیری در مقابل افرادی همچون لاریجانی ناشی از گستردگی اردوگاه اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان بنای عبور از جهانگیری را ندارند. اردوگاه اصلاح‌طلبان خیلی بزرگ است و چارچوب تنگی ندارد. لذا هر فردی در این جریان می‌تواند نظرات خود را بیان کند. این به‌معنی برنامه‌ریزی و طرح و نقشه این جریان برای انتخابات بعدی نیست"

به نظر می رسد استراتژی اصلاح طلبان استفاده از اشخاصی است که بتوانند رای خاکستری را نیز در انتخابات به سمت خود سوق دهد، لاریجانی به عنوان چهره ای اصولگرا اما میانه رو که این روزها به اصلاح طلبان نزدیک شده است شاید باعث شده به عنوان نامزد اصلاح طلبان مطرح شود.

از سویی طاهر نژاد حمایت کارگزاران از لاریجانی را تکذیب می کند اما صوفی به عنوان یکی از اصلاح طلبان می گوید اگر تصمیم با کرباسچی باشد در انتخابات 1400 گزینه اصلاح طلبان لاریجانی است.

این در حالی است که پیش از این اصلاح طلبان به دنبال فردی همچون عارف برای انتخابات 1400 بودند اما در انتخابات اخیر و انتقادهایی که از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و شخص عارف از سوی فعالان سیاسی و بدنه این جریان صورت گرفت به نظر می رسد عارف شانسی برای انتخابات 1400 ندارد.

البته سخنان شکوری راد که دبیرکلی حزب اتحاد ملت به عنوان حزبی اصلاح طلب را بر عهده دارد نشان می دهد حتی طیف لیبرال اصلاح طلب از نامزدی لاریجانی توسط این جریان حمایت می کند.

شکوری راد گفته بود: " اصلا نگران نیستم که در انتخابات آینده مجبور بشویم از لاریجانی حمایت کنیم و لاریجانی ۱۴۰۰، لاریجانی ۸۴ نیست"
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb9gbs.rhbaapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما