دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 54087
منبع : پایگاه اطلاع رسانی جامعة الزهرا

مدیر جامعه‌الزهرا(س): نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی مغفول مانده است

قم نيوز : قم نیوز: حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کردند: نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی مغفول مانده است.
مدیر جامعه‌الزهرا(س): نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی مغفول مانده است
مدیر جامعه‌الزهرا(س): نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی مغفول مانده است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین دکتر «سیدمحمود مدنی» روز دوشنبه به موضوع اهمیت کتاب و نقش میراث مکتوب در تمدن بشری اشاره و عنوان کردند: برخی افراد، آغاز تمدن انسانی را همزمان با کتابت و میراث مکتوب می‌دانند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره تمدن سومریان به این که قدیمی ترین تمدن شناخته شده بشری است، اظهار داشتند: این تمدن به عنوان میراثی پرافتخار در اختیار ما است که ۸۲ قانون بر روی یک سنگ نوشته حک شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با تصریح بر اینکه با حذف کتابت و میراث مکتوب از تمدن بشری، بیش از ۹۰ درصد میراث علمی بشر از بین می‌رود، تأکید کردند: نوشته، نوشتار و کتاب، سنگ تمدن بشری و منتقل کننده اساس دانش، فرهنگ و تمدن انسانی به نسل‌های بعد است.

ایشان با بیان اینکه نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی مغفول مانده است، گفتند: در طول تاریخ و تمدن پرافتخار اسلام، شخصیت‌های علمی برجسته ای در میان بانوان حضور داشتند که تألیفاتی از خود به یادگار گذاشتند.

 
توجه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به نقش و جایگاه شایسته بانوان در پیشبرد فرهنگ اسلامی

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزودند: بانو «آمنه بیگم مجلسی»، خواهر علامه مجلسی یکی از بانوان مجتهده در عصر خود بودند که از دانش و فقاهت ایشان، تألیفاتی به جای مانده، اما چهره ایشان در میان ما شناخته نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه دادند: بانو «فاطمه فیض» خواهر علامه فیض کاشانی از دیگر بانوان دانشمند و بافضیلتی است که آثار ارزشمندی از ایشان به دست ما رسیده است.

ایشان به دختر شهید اول اشاره کردند که بانوان آن عصر درباره مسائل فقهی به ایشان مراجعه می‌کردند و اظهار داشتند: جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه این مسیر نورانی اقداماتی در دستور کار خود دارد تا بانوان جامعه به نقش و جایگاه شایسته خود در پیشبرد فرهنگ اسلامی برسند.  

 
برگزاری همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه برگزاری همایش ملی کتاب سال بانوان با حمایت و تصویب هیئت امنای این مؤسسه در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کردند: امروز در حوزه بانوان، حوزه علمیه‌ای به گستردگی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در کل جهان اسلام نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به سابقه درخشان این مؤسسه اشاره کردند و ادامه دادند: جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) هم اکنون ۱۴ هزار طلبه شاغل به تحصیل و بیش از ۵۰ هزار فارغ التحصیل در سطوح و رشته‌های مختلف تحصیلی دارد، همچنین مجتمع آموزشی تربیتی هدی و مجموعه دانشکده هدی وابسته به این مؤسسه هستند.

ایشان تصریح کردند: یکی از اقدامات جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، برگزاری همایش کتاب سال بانوان است و این مؤسسه با چنین ظرفیت بالایی در این مسیر مقدس گام برمی دارد.

 
برگزاری همایش بانو مجتهده امین در هفته پژوهش

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: سابقه همایش کتاب سال بانوان با عنوان همایش بانومجتهده امین بود که به صورت محدودتر و با اهداف کوچکتر به مدت دو سال در این مجموعه برگزار شده است.

ایشان افزود: امسال همایش بانو مجتهده امین همچون سال‌های گذشته در هفته پژوهش برگزار می‌شود.

 
محدوده کتاب سال بانوان محدوده گسترده‌ای است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه محدوده کتاب سال بانوان محدوده گسترده ای است، گفتند: این همایش در سال اول ویژه بانوان مؤلف در محدوده علوم اسلامی و پژوهشگران حوزه زن و خانواده از دیدگاه اسلام برگزار می‌شود.

ایشان یادآور شدند: تا کنون شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان، جلسات متعددی برگزار کرده و آیین‌نامه‌های لازم به تصویب رسیده است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کردند: تشکیل کمیته‌های مختلف و شورای علمی از دیگر برنامه‌های شورای سیاستگذاری این همایش است.

 
«صحیفه فاطمیه» اولین کتاب پس از رحلت پیامبرگرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله)

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بر لزوم هم فکری و هم اندیشی فرهیختگان و نهادهای مختلف در مسیر رشد و تعالی فرهنگ اسلامی کشور و جهان اسلام تأکید کردند و افزودند: در تاریخ اسلام، «صحیفه فاطمیه» اولین کتاب پس از رحلت پیامبرگرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که توسط حضرت زهرا(سلام الله علیها) املا شد.

ایشان با بیان اینکه کتاب «صحیفه فاطمیه» از افتخارات همه مسلمانان به ویژه شیعیان است، تصریح کردند: در روایات اسلامی آمده است ائمه معصومین(علیهم‌السلام) از این کتاب بهره می‌بردند و این کتاب امروز در محضر حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشت: جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به عنوان مجموعه علمی حوزوی بانوان جهت نشان دادن ظرفیت‌های بالای بانوان تلاش می‌کند تا همه بدانند که حجاب، عفاف، پاکدامنی و دستورات دینی آسیبی به رشد علمی آنها در تمدن بشری نمی زند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcd5z0k.yt0oj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما