پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : 55069
منبع : فرهیختگان آنلاین
از سیر تا پیاز انتخابی جام جهانی روسیه ۲۰۱۸

بی جام، با‌ جام، برجام

قم نيوز : قم نیوز: تا امروز برای رسیدن به روسیه، تیم‌های زیادی تلاش کرده‌اند. بسیاری از آنها در مراحل مقدماتی حذف شده‌اند تا برترین‌هایشان به مسابقات مرحله انتخابی برسند. در مرحله انتخابی هم تیم‌های زیادی حذف شدند. در حقیقت، تعداد یکصد و دو تیم موفق به حضور در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی شده‌اند.
بی جام، با‌ جام، برجام

به گزارش قم نیوز آنقدر در زندگی ایرانی‌ها تاثیر گذاشته و بخش اعظمی از برنامه‌های آنها را تحت‌الشعاع قرار داده که امروز نمی‌شود گفت فقط برزیلی‌ها هستند که تمام زندگی‌شان فوتبال است و اقتصاد، فرهنگ و حتی ساختار سیاسی‌شان براساس فعالیت‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌های تیم‌های ملی و باشگاهی آنها بنا نهاده می‌شود. امروز دیگر ایرانی‌ها هم بخش قابل توجهی از برنامه‌های زندگی‌شان را با فوتبال و حواشی آن هماهنگ می‌کنند و تحت تاثیر القائات اجتماعی و اقتصادی آن قرار می‌گیرند.
فراتر از آن دقت و وسواس خانواده‌ها نسبت به تربیت فرزندان‌شان است که تمایل عجیبی برای ورود آنها به دنیای فوتبال دارند. همه اینها نشات گرفته از گسترش این بازی جهانی و جذابیت‌های مستتر در آن است که مردم دوست دارند از این طریق به بخشی از آرزوها و همچنین اهداف مادی و معنوی خود تحقق بخشند. جام جهانی فوتبال مهم‌ترین حرکت ورزشی و اجتماعی و حتی اقتصادی است که در فرآیند خود کل دنیا را درگیر خود می‌کند و ضمن بهره‌مندی از مزایای مشارکت آنان در این امر، بسیاری از مجامع دولتی و غیردولتی را هم به منافع سرشار مادی و غیرمادی می‌رساند.
البته ایجاد شور و نشاط و هیجانات اجتماعی و تغذیه روحی جامعه نیز موضوعی است که در اثر همین حرکت حاصل می‌شود. سهم ورودی کشورهای حاضر در جام جهانی از منبع فدراسیون جهانی فوتبال یک بخش درآمدی است که شامل آنها می‌شود. این امر موجب می‌شود همین درآمد برای زیرساخت‌های فوتبالی همان کشورها هزینه شود و توسعه و رشد این رشته جذاب ورزشی را موجب شود. علاوه‌بر آن براساس موفقیت‌های صورت‌گرفته در بحبوحه برگزاری این مسابقات و صعود به مراحل بالاتر، درآمدهای دیگری هم به درآمدهای قبلی اضافه می‌شود و این روند تا بالاترین مرتبه جام جهانی که قهرمانی در این تورنمنت است ادامه می‌یابد.
کشورهای دارای تیم ملی در جام جهانی همواره همراه خود بسیاری از سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی را در قالب نیروی انسانی و فنی درگیر موضوعات مرتبط می‌کنند و ضمن بهره‌مندی از توانمندی‌ها و امکانات بالقوه آنان، منافع و مزایای خوبی هم به آنان می‌رسانند.  تیم ملی فوتبال ایران نیز با توجه به صعودش به جام جهانی ضمن بهره‌مندی از سهمیه حضورش در این میدان بزرگ از شانس زیادی برای افزایش درآمدی از این منبع برخوردار است. در واقع تیم ملی کشورمان در صورت صعود از گروه خود در مرحله اول مبلغ دیگری هم به درآمدهای قبلی‌اش اضافه خواهد کرد و این موضوع می‌تواند در کنار اعتباربخشی در رنکینگ جهانی و منافع حاصل از آن باشد.
  از آنجا که حضور در جام جهانی از هر حیث برای کشورهای مورد نظر مهم و دارای منافع مادی و معنوی بسیار است و می‌توان برای آن موارد بسیاری را تعریف کرد و توضیح داد، لذا در این مقاله تنها به کلیت آن اشاره شد و در پرونده‌ای دیگر و ویژه جام جهانی نگاه جامع‌تر و کاملی به اقتصاد جام جهانی و جذابیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن خواهیم داشت.
تا امروز برای رسیدن به روسیه، تیم‌های زیادی تلاش کرده‌اند. بسیاری از آنها در مراحل مقدماتی حذف شده‌اند تا برترین‌هایشان به مسابقات مرحله انتخابی برسند. در مرحله انتخابی هم تیم‌های زیادی حذف شدند. در حقیقت، تعداد یکصد و دو تیم موفق به حضور در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی شده‌اند که در این بین، تیم‌های زیر به مسابقات روسیه راه یافته‌اند. این تیم‌ها عصاره و چکیده صد و دو تیمی هستند که در مرحله گروهی در قالب قاره‌های اروپا (9 گروه 6 تیمی)، آفریقا(5 گروه 4 تیمی)، آسیا (2 گروه 6 تیمی)، آمریکای شمالی و مرکزی(یک گروه 6 تیمی) و آمریکای جنوبی (یک گروه 10 تیمی) در مسابقات شرکت کرده‌اند. نگاهی داریم به تیم‌های راه‌یافته به جام جهانی.

اروپا
فرانسه
پیروزی دو بر یک مقابل بلاروس فرانسوی‌ها را به‌عنوان صدرنشین گروه یک اروپا راهی جام جهانی کرد. شاگردان دیدیه دشام، از 10 مسابقه خود 23 امتیاز کسب کردند و بالاتر از سوئد راهی جام جهانی شدند.
حذف هلند در این گروه، برای فوتبال‌دوستان شوک بزرگی بود ضمن اینکه خداحافظی تلخ آرین روبن در بازی آخر نیز یکی از صحنه‌های دراماتیک مسابقات را رقم زد. روبن در حالی با فوتبال ملی هلند وداع کرد که در بازی آخر دو گل وارد دروازه سوئد کرد.

پرتغال
پرتغال را باید یکی از تیم‌های شایسته مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه دانست. آنها در تمام مدت، سوئیس، صدرنشین توقف‌ناپذیر را تعقیب کردند و در بازی آخر موفق به شکست این تیم و کسب جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات جام جهانی شدند. پرتغال و سوئیس در این گروه 27 امتیاز کسب کردند و شاگردان فرناندو سانتوس با تفاضل گل بهتر به روسیه راه یافتند. سوئیسی‌ها نیز با وجود صدرنشینی طولانی‌مدت خود به ناچار به پلی‌آف رفتند. در این گروه مجارستان سوم شده بود.

آلمان
در گروه سوم انتخابی قاره اروپا، آلمان یواخیم لوو، با 10 بازی، 10 برد، 43 گل زده و تنها چهار گل خورده، درنهایت اقتدار به جام جهانی راه یافت. ماشین جنگی آلمان چنان تیم‌های رقیب را از پیش رو برداشت که از همین حالا نام خودش را به‌عنوان جدی‌ترین مدعی کسب جام جهانی بر سر زبان‌ها انداخته است. در این گروه ایرلند شمالی با 19 امتیاز به پلی‌آف رسید و چک با 15 امتیاز در رتبه سوم ایستاد.

صربستان
صربستان در گروه چهارم مسابقات توانست گوی سبقت را از هم‌گروهی‌های خود برباید و با موفقیت به جام جهانی صعود کند. شاگردان موسلین، با 21 امتیاز راهی جام جهانی شدند و شادی را به مردم خود هدیه کردند. رقیب اصلی آنها ایرلند جنوبی بود که با 19 امتیاز دوم شد و به پلی‌آف رسید! ولز نیز با 17 امتیاز در گام‌های آخر کم آورد و سوم شد.

لهستان
آدام ناوالکا نام مردی است که توانست تیم لهستان را به جام جهانی روسیه هدایت کند و رابرت لواندوفسکی نیز نام مهاجمی بود که در این راه تیم‌های پیش رو را چنان از دم تیغ گذراند که کسی را یارای نزدیکی به این تیم نباشد. لهستان با 25 امتیاز در این گروه اول شد و دانمارک نیز با 20 امتیاز به پلی‌آف راه یافت. در این گروه مونته‌نگرو با 16 امتیاز سوم شد.

انگلیس
اما تیم دوست‌داشتنی و کم‌افتخار انگلیس در روسیه 2018 حضور خواهد داشت. گرت ساوتگیت و شاگردانش به سختی به این مسابقات راه یافتند اما صعودشان خاطره‌برانگیز بود. آنها با 26 امتیاز و با گل دقیقه 92 هری کین به جام جهانی راه یافتند. اسلواکی و اسکاتلند با 18 امتیاز و به دلیل تفاضل گل در رتبه‌های دوم و سوم گروه قرار گرفتند. اسلواکی در بین تیم‌های دوم گروه‌های نه‌گانه، ضعیف‌ترین تیم امتیازی شناخته شد و از راه یافتن به پلی‌آف بازماند.
انگلیسی‌ها در طول مسابقات امتیازات خوبی کسب کردند اما بازی‌های آنها به قدری که باید به دل هواداران و منتقدان رسانه‌ای ننشست.

اسپانیا
اسپانیا با مربی جدیدش لوپتگی، تبدیل به یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا شده است. آنها با 28 امتیاز یکی از مقتدرترین تیم‌های حاضر در روسیه هستند و همچنین یکی از جدی‌ترین مدعیان این مسابقات به‌شمار می‌روند.
آنها در مرحله انتخابی 9 برد و یک تساوی کسب کردند و از تیم‌هایی بودند که در این مرحله شکستی در کارنامه‌شان ثبت نشد.  در این گروه ایتالیا با 23 امتیاز دوم شد و به پلی‌آف رفت و آلبانی نیز با 13 امتیاز به‌عنوان تیم سوم به کار خود پایان داد.

بلژیک
تیم روبرتو مارتینز اسپانیایی یکی از خوب‌های مرحله انتخابی بود و با آمار خوبی هم به جام جهانی صعود کرد. آنها دقیقا مثل اسپانیا با 28 امتیاز به‌عنوان تیم نخست گروه برگزیده شدند.  بلژیک که چند سال در فوتبال پایه خود به خوبی سرمایه‌گذاری کرده چند سالی است که با بازیکنان درجه یک خود باشگاه‌های بزرگ اروپایی را وسوسه می‌کند. آنها یکی از بهترین تیم‌های رنکینگ فیفا و یکی از تیم‌های امیدوار و نویدبخش در جام جهانی خواهند بود.
یونان در این گروه با 19 امتیاز دوم و بوسنی نیز با 17 امتیاز سوم شد.

ایسلند
شگفتی‌ساز امسال جام جهانی ایسلند بود. آنها سرانجام بعد از سال‌ها تیم ملی خوبی پیدا کرده‌اند که در مسابقات یورو هم توانست نتایج خیره‌کننده‌ای کسب کند. ایسلندی‌ها با 22 امتیاز به جام جهانی راه یافتند تا این افتخار به نام هالگریمسون، سرمربی موفق این تیم ثبت شود که نخستین صعود این کشور را رقم بزند. آنها در روسیه یکی از پرشورترین تیم‌های حاضر در رقابت‌ها خواهند بود.
کرواسی در این گروه با 20 امتیاز دوم شد و اوکراین با 17 امتیاز در رده سوم ایستاد.


آمریکای جنوبی
برزیل
کمتر کسی فکر می‌کرد تیته بتواند برزیل درهم کوبیده شده توسط آلمان‌ها را دوباره به یک تیم تبدیل کند اما او این کار را کرد. تیته حالا موفق‌ترین مربی قاره آمریکای جنوبی است. او موفق شد برزیل را با 41 امتیاز به‌عنوان تیم اول قاره به جام جهانی ببرد. شیرینی این اقتدار برای وقتی است که درک کنید رقیب آنها آرژانتین چه زجری کشید تا به روسیه راه یافت.
تیته توانست برزیل را به یکی از مدعیان جدی جام جهانی روسیه تبدیل کند. او برزیل را دوباره ترسناک کرده. نگاهی به زرادخانه انسانی او و همچنین روحیه موفق تیمی جا افتاده در برزیل نشان می‌دهد که آنها دوباره روی پای خود ایستاده‌اند و از شکست سنگین مقابل آلمان کمر راست کرده‌اند.

اروگوئه
اروگوئه با اسکار تابارز دومین تیمی بود که از قاره آمریکای جنوبی به جام جهانی صعود کرد. تابارز موفق شد تیمش را با 31 امتیاز به روسیه 2018 رهنمون سازد. آنها در گروه دوم شدند اما فاصله 10 امتیازی‌شان با برزیل نشان می‌دهد که آنها هم خیلی زورمند به این رقابت‌ها راه نیافتند! اروگوئه در روز آخر مسابقات صعود خود را رسمی کرد؛ یعنی در همان روزی که آرژانتین در این گروه توانست مسافر جام جهانی شود. لوییس سوارز و ادینسون کاوانی کلیدی‌ترین مهره‌های آبی‌پوشان در رقابت‌های پیش رو خواهند بود.

آرژانتین
در سال‌های اخیر حال تیم ملی آرژانتین خیلی خوب نبوده ولی امسال برای آنها واقعا عذاب آور بود! برای صعود به روسیه آنها ناچار به اخراج بائوزا و استخدام سامپائولی شدند و سرانجام با هدایت او توانستند لرزان‌لرزان به روسیه راه یابند. آنها در چند بازی حتی موفق به زدن گل هم نشده بودند اما درنهایت توانستند با هت‌تریک مسی در بازی آخر، اکوادور را شکست دهند و با خوش‌اقبالی به‌عنوان تیم سوم به جام جهانی راه یابند و حتی به پلی‌آف هم نرسند.
آنها چهره مقتدری از خود نشان ندادند اما هواداران آبی سفیدها امیدوارند که در روسیه نمایش بهتری از تیم خود ببینند.

کلمبیا
آخرین تیم راه‌یافته مستقیم به جام جهانی روسیه از قاره آمریکای جنوبی کلمبیاست. شاگردان پکرمن با 27 امتیاز و با یک امتیاز کمتر از آرژانتین، توانستند به جام جهانی راه یابند. مربی آنها خوزه پکرمن معروف است که از سال 2012 روی نیمکت این تیم نشسته و در این مدت توانسته کلمبیایی‌ها را راضی نگه دارد.
قصه تبانی آنها با پرو در بازی آخر بسیار صدا کرد. در دقایق آخر بازی این دو تیم، نتایج بازی‌های دیگر مشخص شد و مربیان دو تیم نتیجه را به داخل زمین منتقل کردند. بازیکنان دو تیم هم محترمانه به هم راه دادند تا بازی مساوی شود! با تبانی این دو تیم شیلی از راهیابی به جام جهانی بازماند.

پرو
برای پرو، هم‌تیمی قدیمی ایران در جام جهانی آرژانتین، صعود به مرحله پلی‌آف جام جهانی هم نتیجه بدی به حساب نمی‌آید. شاگردان ریکاردو گارچای آرژانتینی، حالا خود را برای بازی با نیوزیلند آماده می‌کنند. آنها در مرحله گروهی خوش‌اقبال بودند که توانستند بالاتر از شیلی و پاراگوئه قرار بگیرند و راهی پلی‌آف شوند.
کسب 26 امتیاز برای آنها نتیجه بدی هم نیست. آنها تا امروز به مرحله پلی‌آف راه یافته‌اند و احتمالا هم به راحتی از سد نیوزیلند بگذرند.


 آمریکای شمالی و مرکزی
کارلوس اوسوریو، سرمربی کلمبیایی‌تبار و نامدار آمریکای لاتین توانست مکزیک را به جام جهانی روسیه رهنمون سازد. البته با افول آمریکا، صعود مکزیک به‌عنوان صدرنشین اصلا کار دشواری نبود. آنها در مسابقاتی که پشت سر گذاشتند 21 امتیاز به دست آوردند و با اقتدار به جام جهانی صعود کردند. آنها بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع گروه را نیز از آن خود ساختند.

کاستاریکا
کاستاریکا دومین تیمی بود که از این گروه به جام جهانی صعود کرد. آنها با اسکار رامیرز سرمربی بومی خود به روسیه رسیدند. کاستاریکا از 10 بازی خود در این گروه 16 امتیاز به دست آورد و خیال خود را از بابت بلیت مسکو راحت کرد.
 آنها در جام جهانی چگونه تیمی خواهند بود؟ یک تیم از پیش حذف شده یا یک شگفتی‌ساز؟ برای پاسخ به این سوال باید صبر کرد.

پاناما
شاگردان داریو گومز کلمبیایی در روز آخر توانستند به جام جهانی راه یابند. آنها برای نخستین بار در جام جهانی خواهند بود. گل دقیقه 88 مقابل کاستاریکا و پیروزی مقابل این تیم سبب حذف آمریکا و صعود آنها به جام جهانی شد. صعودی تاریخی که باعث شد رئیس‌جمهور این کشور، یک روز را تعطیل عمومی اعلام کند تا مردم بتوانند جشن بگیرند! احتمالا پاناما یکی از تیم‌های نه‌چندان مدعی جام خواهد بود و در مرحله نخست حذف خواهد شد.

هندوراس
آنها خوش‌اقبال بودند که در لحظه‌های آخر برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها به پلی‌آف راه یافتند. شاگردان خورخه لوییس پینتوی کلمبیایی با 13 امتیاز در رده چهارم گروه قرار گرفتند. آنها با پاناما هم‌امتیاز بودند اما با تفاضل گل چهارم شدند. شکست آمریکا در دقیقه آخر سبب صعود پاناما و حضور آنها در پلی‌آف شد.
آنها در نبرد آخر خود با استرالیا مصاف می‌دهند. بازی آنها با این تیم برای ما ایرانی‌ها از آن جهت جذابیت دارد که ما آخرین حریف آسیایی استرالیا در پلی‌آف بودیم.


آسیا
ایران
نخستین تیم راه‌یافته از قاره آسیا و دومین تیم راه‌یافته به جام جهانی بعد از برزیل، در مسابقات امسال درخششی خیره‌کننده داشت. ایران با تنها دو گل خورده و بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش تا رسیدن به جام جهانی رکورددار شد. تیم ملی ایران در مرحله گروهی با 6 برد و 4 مساوی و بدون باخت موفق به کسب 22امتیاز شد و با هدایت کارلوس کی‌روش پرتغالی به روسیه رسید.
نتایج تیم ملی در این مسابقات باعث شد تا برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران در سیدبندی جام جهانی به سید سوم برسیم.

کره جنوبی
صعود کره جنوبی به جام جهانی تحت‌الشعاع دعواها و ناکامی‌های این تیم در مقال حریف سنتی‌اش ایران قرار گرفت. کره‌ای‌ها با 15 امتیاز به‌عنوان تیم دوم به جام جهانی راه یافتند و این موضوع باعث ناراحتی آنها هم شد. آنها در مقابل دیگر تیم‌های گروه نتایج قابل قبولی داشتند اما ایران استخوانی در گلویشان بود.
کره جنوبی در مرحله نهایی انتخابی با اشتیلیکه آلمانی وارد رقابت‌ها شد اما نتایج نامناسب او سبب شد تا جایش را به شین تائو یونگ دهد که آمد تا کارش را با شکست ایران پیش ببرد اما نتیجه‌ای بهتر از تساوی به دست نیاورد.
آنها به هرحال به‌عنوان تیم دوم به روسیه راه یافتند اما در رنکینگ فیفا جایگاه خود را از دست دادند.

ژاپن
آنها صعود راحتی را به جام جهانی تجربه کردند و با 20 امتیاز به روسیه راه یافتند. ژاپن در طول مسابقات این دوره تنها دو باخت را تجربه کرد. آنها بهترین خطوط دفاعی و تهاجمی گروه را داشتند و در مجموع هم خیلی اذیت نشدند. البته شروع آنها خوب نبود. آنها با یک باخت شوکه‌کننده در امارات کار خود را آغاز کردند و در بازی آخر هم به عربستان باختند اما صعودشان بین این دو شکست صورت گرفت. آنها با خلیل هودیچ بوسنیایی‌تبار به روسیه راه یافتند.

عربستان
عربستان بعد از هشت سال ناکامی سرانجام با هدایت برت فان مارویک هلندی که سابقه نایب‌قهرمانی جام جهانی را دارد، به روسیه راه یافت. عربستان در مسابقات این دوره جام جهانی گام‌های محکم‌تری داشت و سرانجام توانست به‌عنوان تیم دوم به جام جهانی راه یابد. آنها با برد روز آخر مقابل ژاپن یک صعود لحظه آخری را تجربه کردند. برد روز آخر کمک کرد تا آنها با استرالیا هم‌امتیاز شوند و با تفاضل گل بهتر به جام جهانی راه یابند. آنها بعد از رسیدن به جام جهانی در مذاکرات با سرمربی خود به توافق نرسیدند و بلافاصله با ادگار بایوسای آرژانتینی قرارداد امضا کردند که یکی دو ماه قبل‌تر سرمربی امارات شده بود.

استرالیا
کانگوروها بیش از هر عامل دیگری در نحوه صعود بازی مستقیم را به ژاپن باختند! آنها در بازی یکی مانده به آخر خود در خانه حریف به ژاپن باختند و در بازی آخر نیز با وجود کسب پیروزی مقابل تایلند، به دلیل شکست ژاپن مقابل عربستان در گروه خود سوم شدند! شاگردان آنگه پوستکوگلو در پلی‌آف آسیایی سوریه را به سختی از پیش رو برداشتند و حالا باید برای حضور در روسیه با هندوراس مصاف دهند.


آفریقا
این توضیح ضروری است که هنوز یک بازی دیگر از مسابقات قاره آفریقا باقی مانده و تکلیف چند گروه مشخص نشده است.
نیجریه
نیجریه نخستین تیم آفریقایی راه‌یافته به مسابقات جام جهانی روسیه بود. آنها در مسابقات گروهی در مرحله نهایی انتخابی موفق به کسب 13 امتیاز از پنج بازی شدند تا بازی آخرشان هم کاملا تشریفاتی شود. شاگردان سالیسو یوسف در مرحله نهایی، چهار برد و یک تساوی کسب کردند و با کسب عنوان بهترین خط حمله و دفاع گروه به جام جهانی صعود کردند. در این گروه زامبیا، کامرون و الجزایر حذف شدند تا مشخص شود کار نیجریه‌ای‌ها اصلا آسان نبوده است.

مصر
صعود باشکوه و تماشایی مصری‌ها با گل‌های محمد صلاح و گزارش خاطره‌برانگیز گزارشگر پیر مصری بعد از 28 سال رقم خورد. آنها که چند دوره از جام جهانی غیبت داشتند سرانجام با هدایت هکتور کوپر موفق به صعود به جام جهانی شدند. مصری‌ها با 12 امتیاز در گروهی صعود کردند که اوگاندا، غنا و کنگو در آن حضور داشتند.
 
عشق به کاتالونیا و دردسر‌های تیم ملی اسپانیا
یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات دور مقدماتی جام جهانی در اسپانیا افتاد و مدافع کاتالانی بارسلونا و تیم ملی این کشور به جهت حمایت از منطقه خودمختار کاتالونیا و شرکت در رای‌گیری و رای مثبت به آن از سوی برخی از هواداران اسپانیا هو شد. این اتفاق در حالی می‌افتد که پیکه یکی از ستون‌های ثابت تیم ملی اسپانیا محسوب می‌شود و با این رفتار تماشاگران شاید واکنش‌هایی از سوی او روی دهد که به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. ‌اسپانیا با پیروزی ۳ بر صفر برابر آلبانی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کرد و در این دیدار جرارد پیکه در کانون توجه بود. مدافع ‌اسپانیایی به خاطر رای دادن به استقلال کاتالونیا و اظهاراتش با خشم هواداران این کشور روبه‌رو شده بود و در تمرینات تیم‌ ‌ملی علاوه‌بر اینکه هو شد، به او توهین نیز شد و هواداران خواستار جدایی‌اش از تیم‌ ‌ملی شدند.    هر چند یولن لوپتگی، سرمربی اسپانیا از هواداران خواست که در این زمینه کوتاه بیایند اما در بازی برابر آلبانی زمانی که نام ۱۱ بازیکن اصلی در ورزشگاه اعلام شد، همه بازیکنان با تشویق روبه‌رو شدند به جز مدافع کاتالانی. زمانی که نام پیکه شنیده شد صدای سوت‌های اعتراض زیادی شنیده شد و هنگامی که پیکه نخستین ضربات را به توپ زد با سوت‌های اعتراض‌آمیز روبه‌رو شد.
 
رکورد پیرترین بازیکن فوتبال در روسیه خواهد شکست
تیم ملی فوتبال مصر که سال‌هاست حسرت حضور در جام جهانی را می‌خورد در آخرین بازی خود از دور مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه توانست با نتیجه ۲ بر یک کنگو را شکست دهد و پس از ۲۸ سال به جام جهانی صعود کند. دروازه‌بان این تیم که اسام الحداری نام دارد ۱۵۵ بازی ملی انجام داده و اگر اتفاق خاصی نیفتد می‌تواند در ۴۵ سالگی حضور در جام جهانی را تجربه کند و پیرترین بازیکنی باشد که تاکنون در بزرگ‌ترین رقابت‌های جهانی فوتبال حضور پیدا می‌کند.  الحداری با شرکت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه لقب مسن‌ترین بازیکن این رقابت‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. او رکورد موندراگون در سال ۲۰۱۴ با ۴۳ سال را خواهد شکست. موندراگون در آن زمان توانسته بود از رکورد روژه میلا ۴۲ ساله کامرونی پیشی بگیرد.
 
نفس کشیدن سخته
دیدار برزیل و بولیوی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ با اتفاقات عجیبی همراه شد. تیم ملی برزیل در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه وقتی در برابر تیم بولیوی قرار گرفت پیش از شروع و در پایان این دیدار دو اتفاق عجیب افتاد. تیم برزیل برای عکس قبل از بازی با ۱۲ بازیکن حاضر شد اما این کار خلاف قوانین فوتبال نبود چون نفر دوازدهم بازیکن حریف بود. مارسلو مورنو در کنار بازیکنان برزیل عکس گرفت. حضور او به خاطر دوملیتی بودنش بود. این بازیکن اهل کشور بولیوی است اما پدرش برزیلی است به همین خاطر مورنو پیش از بازی با پیراهن بولیوی برای تیم‌های زیر ۱۷ و ۲۰سال برزیل بازی کرد. این مهاجم از سال ۲۰۰۷ تا به امروز ۶۳ بازی برای بولیوی انجام داده است. او پس از این بازی فدراسیون فوتبال برزیل عکسی را در صفحه اصلی‌اش در توییتر منتشر کرد که بازیکنان در حال دریافت اکسیژن بودند. هفت بازیکن این کشور پس از بازی در ارتفاع ۳۶۰۰ متری بالاتر از سطح دریا به اکسیژن نیاز پیدا کردند. در این تصویر دنی آلوس، نیمار، گابریل ژسوس، مارکینیوس، میراندا، الکس ساندرو و الیسون دیده می‌شدند.
 
وقتی ژاپنی‌ها از اتوبوس «جا» ماندند!
وقتی ژاپنی‌ها پایشان را به عربستان گذاشتند نمی‌دانستند و توقع هم نداشتند که عربستانی‌ها این بلا را سرشان بیاورند.  در آخرین بازی دور مقدماتی جام جهانی تیم ملی ژاپن با عربستان اتفاق عجیبی برای کاروان تیم‌ ‌ملی فوتبال ژاپن افتاد که باعث تعجب همه شد.  قبل از این دیدار دو تیم‌ ‌ملی فوتبال عربستان و ژاپن در انتخابی جام جهانی 2018 روسیه اتفاق عجیبی برای بازیکنان ژاپن افتاد تا جایی که آنها مجبور شدند با تاکسی سر تمرین بروند و خبری از اتوبوس نبود.  توماکی ماکینو، مدافع تیم‌ ‌ملی ژاپن در این‌باره گفت‌: «فکر نکنم که تا به حال چنین اتفاقی حتی در سطح جوانان و نوجوانان هم برای ما اتفاق افتاده باشد. به‌ هر حال باید با این شرایط هم کنار آمد.»  رسانه‌های عربستانی دلیل چنین کاری را شلوغ بودن شهر جده در موسم حج اعلام کردند.  این بازی با نتیجه 2 بر یک به سود عربستان خاتمه یافت و این تیم توانست با این برد پشت سر ژاپن راهی روسیه و جام جهانی 2018 شود.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdceo78n.jh8npi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما