سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب : 56099
منبع : خبرگزاری فارس
مديركل دامپزشكي استان قم مطرح كرد

ضرورت مراقبت‌هاي مرغداران در زمينه آنفلوآنزا

قم نيوز : قم نیوز: مديركل دامپزشكي استان قم گفت: مراقبت‌هاي مرغداران در زمينه آنفلوآنزا بسيار مهم است و هر مرغدار بايد رعايت مقررات بهداشت قرنطينه كه دامپزشكي به آنها اعلام كرده را مد نظر قرار دهند.
ضرورت مراقبت‌هاي مرغداران در زمينه آنفلوآنزا
ضرورت مراقبت‌هاي مرغداران در زمينه آنفلوآنزا
به گزارش قم نیوز محمدمهدی رفیعی امروز با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و اهمیت مراقبت در زمینه بروز برخی بیماری‌ها در دام و طیور اظهار کرد: احتمال دوام ویروس برخی بیماری‌ها در فصل سرما بیشتر است که در این زمینه بیماری آنفلوآنزا مهمترین بیماری نگران‌کننده این فصل محسوب می‌شود و همزمان با کوچ پرندگان مهاجر احتمال انتقال بیماری به کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت‌های مرغداران در زمینه آنفلوآنزا بسیار مهم است؛ هر مرغدار باید رعایت مقررات بهداشت قرنطینه که دامپزشکی به آنها اعلام کرده را مد نظر قرار داده و ورود و خروج افراد و وسائل، با رعایت شرایط قرنطینه‌ای انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه باید حتی المقدور از ورود خودرو‌ها داخل واحدهای مرغداری جلوگیری شود گفت: اگر بر اساس ضرورت خودروها وارد می‌شوند باید به طور کامل شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

وی خاطرنشان کرد: پرندگانی که در بازارچه‌ها فروخته می‌شوند در معرض شیوع آنفلوآنزا قرار دارند این امر در تجربه سال‌های گذشته نشان داده شده است.

رفیعی ادامه داد: به دلیل آنکه پرندگان از مکان‌های مختلف در این بازارچه‌ها جمع می‌شوند و شرایط آنها برای بروز آنفلوآنزا حساس است خواهشمندیم شهروندان به هیچ عنوان مرغ زنده یا کشته شده از این مراکز خریداری نکنند و مرغ را از کشتارگاه‌ها و مراکز مجاز عرضه به صورت بسته‌بندی دریافت کنند.

وی یادآور شد: پرنده‌فروشی‌هایی که مرغ می‌فروشند یا مرغ را سر می‌برند و تحویل می‌دهند از نظر آنفلوآنزا خطرناک است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به توصیه‌هایی به روستاییان در زمینه نگهداری مرغ و خروس گفت: باید طیور خود را در محیط‌های سربسته نگاه دارند زیرا احتمال در تماس بودن با پرندگان حد واسط مانند کلاغ و گنجشک است و می‌توانند از نظر انتقال آنفولوآنزا خطرناک باشند.

وی خاطرنشان کرد: مرغداران هر گونه تلفات را در روستاها به تلفن دامپزشکی اطلاع دهند تا ورود پیدا کرده و نمونه‌برداری را انجام دهد و بیماری آنها تشخیص داده شود.

رفیعی با اشاره به دیگر مباحث در زمینه پیشگیری از آنفلوآنزا در مرغداری‌ها گفت: هر مرغدار باید مراقب باشد و موارد قرنطینه‌ای و بهداشتی را به طور جدی در مرغداری خود رعایت کند تا ویروس وارد مرغداری نشود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdci3uaw.t1aq32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما