يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب : 56901
منبع : خبرگزاری فارس
دبیر علمی همایش سیره و زمانه امام هادی(ع):

تشیع در زمان امام هادی(ع) گسترش پیدا کرد

قم نيوز : دبیر علمی همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) گفت: با وجود اقدامات خصمانه متوکل عباسی، تشیع در دوران این خلیفه عباسی به دلیل تلاش‌های امام هادی(ع) گسترش پیدا کرد.
تشیع در زمان امام هادی(ع) گسترش پیدا کرد
تشیع در زمان امام هادی(ع) گسترش پیدا کرد
به گزارش قم نيوز حجت‌الاسلام و المسلمین محمد هادی یوسفی غروی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به دوران امامت امام هادی(ع) اظهار کرد: امامت این امام معصوم در دوران خلافت عباسی بود، یکی از جلوه‌های تشیع در دوران امام هادی(ع) تشیع شاعر معروف آن دوران ابوتمام طائی بود.

وی ادامه داد: آوازه شهرت ابو تمام طائی به دربار عباسی رسید و به همین دلیل به سامرا فراخوانده شد تا شاعر دربار عباسی باشد، ابو تمام طائی شیعه شد و قصاید زیادی را در خصوص ائمه معصومین(ع) سرود، در دوران امام هادی(ع) هم شاعران دیگری تمایل‌های تشیع پیدا کردند و در مدح اهل‌بیت(ع) شعر گفتند.

دبیر علمی همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) افزود: محبوبیت امام هادی(ع) در دوران امامت به اندازه ای بود که این امام معصوم در طول سفر از مدینه به سامرا در نقاط مختلف مورد استقبال مردم قرار گرفتند، حاکم بغداد از ترس استقبال شیعیان از امام هادی(ع) درخواست کرد که کاروان این امام معصوم در روز وارد شهر نشود.

یوسفی غروی با اشاره به محبت امام هادی(ع) در عصر امامت اظهار کرد: محبت این امام معصوم حتی به دربار عباسی هم کشیده شد و مادر خلیفه وقت متوکل عباسی برای درمان بیماری فرزندش نذر کرد که اموالی را به امام هادی(ع) بدهد، این نشان دهنده انعکاس ولایت و محبت اهل‌بیت(ع) در جامعه آن وقت بود.

وی ادامه داد: مامون عباسی سعی کرد که بنی هاشم را به بنی عباس نزدیک کند، اما سیاست متوکل عباسی برخلاف این بود، دعبل خزاعی از شاعران شیعه ای بود که در دوران بنی عباس کشته شد.

دبیر علمی همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) افزود: یکی از سیاست‌های امام هادی(ع) تعیین وکلا در شهرستان‌ها بود، متوکل سعی می‌کرد که این وکلا را شناسایی کند و آن‌ها را به زندان بیندازد، یکی دیگر از اقدامات متوکل تخریب قبر امام حسین(ع) بود و این مساله به دلیل گسترش تشیع در آن زمان است.

یوسفی غروی با اشاره به زوار قبر امام حسین(ع) در دوران بنی عباس اظهار کرد: در زمان متوکل عباسی به اندازه ای زوار به زیارت قبر امام حسین(ع) می‌رفتند که در روز نیمه شعبان کربلا شلوغ می‌شد و بازارهایی شکل می‌گرفت، حتی افرادی از دربار متوکل عباسی به زیارت قبر امام حسین(ع) می‌رفتند.

وی ادامه داد: در دوران متوکل عباسی کار به جایی رسید که کسی جرات نمی‌کرد نام فرزندان خود را حسن و حسین بگذارد، متوکل عباسی به صورت علنی اظهار دشمنی نسبت به اهل‌بیت(ع) می‌کرد، او ابن سکیت را به دلیل داشتن محبت نسبت به ائمه معصومین(ع) به قتل رساند.

دبیر علمی همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت فرزند متوکل عباسی به دلیل دشمنی پدرش نسبت به ائمه معصومین(ع) به قتل رساند، با وجود اقدامات متوکل عباسی، تشیع در دوران این خلیفه عباسی به دلیل تلاش‌های امام هادی(ع) گسترش پیدا کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdca6onm.49niw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما