يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 58428
منبع : افکارنیوز

سکوت رییس‌کل بانک مرکزی در مقابل ناآرامی‌های بازار طلا و ارز

قم نيوز : در حالی آشفتگی بازار ارز و سکه کاملا محسوس است و قیمت‌ها هر روز چند پله را به جای یک پله بالا می‌روند، اما رییس‌کل بانک مرکزی سکوت را به پاسخ ترجیح داده است.
سکوت رییس‌کل بانک مرکزی در مقابل ناآرامی‌های بازار طلا و ارز
به گزارش قم نیوز بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون قیمت دلار 576 تومان افزایش پیدا کرده؛ به طوری که از قیمت 3748 تومان به 4324 تومان تغییر کرده است. این یعنی دلار در این مدت از رشد 15.3 درصدی برخوردار بوده است.

به گزارش افکارنیوز، قیمت سکه نیز از یک میلیون و 205 هزار و 200 تومان به یک میلیون و 465 هزار و 500 تومان افزایش پیدا کرده است؛ این تغییر قیمتی حاکی از آن است که قیمت سکه در این مدت با رشد 21 درصدی همراه بوده است.

از سوی دیگر، قیمت هر گرم طلای 18عیار نیز در بازار از 117 هزار و 49 تومان به 136 هزار و 418 تومان رسیده است.

در شرایطی طلا، سکه و دلار در بازار با تغییرات زیادی طی 9 ماه و نیم سال 1396 مواجه بوده است که به خصوص طی مدت اخیر هیچ‌گونه واکنشی از سوی بانک مرکزی دیده نمی شود؛ تنها تدبیر بانک مرکزی برای سکه این بوده است که حراج سکه راه بیاندازد که به نظر می‌رسد این سیاست نیز کارایی لازم را نداشته و در حال حاضر تنها دلالان بازار هستند که از این شرایط استفاده و بهره‌برداری می‌کنند.

این در حالی است که تصور می‌شد ولی‌الله سیف باید عکس‌العمل جدی از خود نسبت به شرایط نشان می‌داد؛ چراکه دقیقا افزایش قیمت این کالاها در نهایت منتج به بالا رفتن قیمت کالاهای دیگر شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی عرضه‌کنندگان کالا در سطح بازار از ابتدای امسال تاکنون چندین بار به بهانه افزایش قیمت دلار، دست به بالا بردن قیمت کالاهای خود زده‌اند.

اما با این وجود، به نظر می‌رسد رییس‌کل بانک مرکزی سکوت را به پاسخ ترجیح داده است؛ شاید دلیل آن، احتمال تغییر رییس‌کل بانک مرکزی در هفته‌های آتی باشد.

در این میان، طی روزهای گذشته حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان و مشاور وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران، هشدارهایی درباره وضعیت بازار ارز داد و گفت: «میل بازار این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب می‌کند، در این صورت دولت باید کمک کند تا ارز به وسیله‌ای برای پس‌انداز تبدیل نشود». هشدار عبده‌تبریزی، پس از آن اتفاق افتاد که در روزهای گذشته شاهد تلاطم در بازار ارز، سکه و بورس بودیم و پس از سقوط هزارو ٧٠٠واحدی شاخص بورس در روز آغاز اعتراضات خیابانی، قیمت ارز و سکه نیز به‌شدت افزایش پیدا کرد؛ تا جایی که دولت مجبور شد عرضه گسترده دلار را با نرخ «مداخله‌ای» آغاز کند و همزمان با صرافی‌هایی که دلار را با نرخ‌هایی بالاتر معامله می‌کردند برخورد کند.

بااین حال، عده‌ای از کارشناسان معتقدند مساله افزایش نرخ ارز حاصل ضعف‌هایی اساسی‌تر در اقتصاد ایران است و تا هنگامی که آن مشکلات به صورت ریشه‌ای حل نشوند، هرگونه کنترل نامحسوس یا پلیسی قیمت ارز بالاخره محکوم به ‌شکست است و نتیجه‌اش افزایش ناگهانی قیمت ارز در بزنگاه‌های حساس خواهد بود.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcg7t9n.ak97x4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما