شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : 58691
منبع : خبرگزاری فارس
مدير انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني:

كتاب «ديوبنديه و انديشه‌هاي كلامي آن» منتشر مي‌شود

قم نيوز : مدير انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني از انتشار كتاب «ديوبنديه و انديشه‌هاي كلامي آن» در آينده‌اي نزديك خبر داد.
كتاب «ديوبنديه و انديشه‌هاي كلامي آن» منتشر مي‌شود
به گزارش قم نیوز محمد روحانی در قم، با اشاره به محتوای کتاب دیوبندیه و اندیشه‌های کلامی آن اظهار کرد: این کتاب به ارائه شناخت اجمالی از دیوبندیه و بررسی، ارزیابی افکار و باورهای مذهبی آن برای علاقه‌مندان به مباحث کلامی به ویژه در حوزه مذاهب، کلام مقارن و جریان‌های کلامی معاصر جهان اسلام می‌پردازد.
وی خاطرنشان کرد: دیوبندیه از جریان‌های مذهبی مهم اهل سنت است که در سال 1866 میلادی در منطقه دیوبند هند به وجود آمد تاکنون نیز نقش اصلی در بسیاری از تحولات سیاسی  اجتماعی به ویژه تربیت مذهبی جوانان اهل سنت داشته است.
مدیر انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اهداف نویسنده این کتاب گفت: نویسنده تلاش کرده که پس از بررسی اجمالی، سیر تاریخی، جریان‌ها، افکار و باورهای این مذهب را تبیین و ارزیابی کند.
.وی خاطرنشان کرد: نویسنده در فصلی به سیر تاریخی و نظام آموزشی دیوبندیه می‌پردازد که شامل تعریف دیوبندیه، دیوبندیه و پیشینه تاریخی و تأسیس دارالعلوم و مراکز آموزشی است.
روحانی عنوان کرد: مبانی فکری و کلامی دیوبندیه در قالب پیشینیه فکری و خاستگاه مذهبی، اندیشه‌های کلامی دیوبندیه، نبوت عامه و ضرورت فلسفه و عصمت نبوت از دیگر مباحث این کتاب است.
وی با اشاره به دیگر فصول این کتاب گفت: نبوت خاصه بخشی دیگر از این کتاب است که در واقع در این بخش به علم غیب پیامبر، منش توحیدی پیامبر اسلام(ص) و طهارت نسبی پیامبر(ص) اشاره می‌شود و در بخشی دیگر خلاقیت و حکومت از منظر دیوبندیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
مدیر انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: صحابه و زیارت از دیگر فصول این کتاب است که اهمیت دعا و توسل، نقد توسل، نقد علمای دیوبندیه و ادله مخالفان توسل و مباحثی این چنینی در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی آخرت‌شناسی را از دیگر فصول این کتاب ذکر کرد و افزود: حیات برزخی و نوع حیات پیامبران و اولیای الهی در این بخش مورد نظر قرار گرفته و تکالیف در عالم برزخ و بهشت، جهنم برزخی، حقیقت میزان و نعمت‌های بهشتی مورد بحث نویسنده کتاب است.
کتاب دیوبندیه و اندیشه‌های کلامی آن اثری از محمدطاهر رفیعی در 788 صفحه تألیف شده و با قیمت 56 هزار تومان در آینده‌ای نزدیک به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcizqaw.t1av32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما