پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : 60482
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

مروری بر منشور روحانیت امام خمینی(ره) از نگاه مدیر حوزه های علمیه

قم نيوز : امام راحل حوزه ای را در تراز انقلاب می دانند که مبارز، سیاسی و مجاهد و آماده تحمل رنج ها بوده و تاریخ حوزه را آمیخته با این مسائل عنوان کرده است.
مروری بر منشور روحانیت امام خمینی(ره) از نگاه مدیر حوزه های علمیه
مروری بر منشور روحانیت امام خمینی(ره) از نگاه مدیر حوزه های علمیه
به گزارش قم نیوز صبح امروز در اولین اجلاسیه منشور روحانیت در سالن همایش مدرسه عالی دارالشفای قم اظهار داشت: در ابتدا از مسئولان مؤسسه لوح و قلم که منشور 15 جلدی مطالبات و دیدگاه های حوزوی مقام معظم رهبری را گردآوری کرده و در این اجلاس از آن رونمایی خواهیم کرد، تقدیر و تشکر داریم.

وی ابراز داشت: حوزه علمیه قم قبل از 50 سالگی،  الهام بخش یک اندیشه نو و تئوری جدید در باب حکومت، جامعه و تمدن و پدید آوردنده انقلاب بزرگ اسلامی ایران بوده است و این امر کوچکی نیست؛ گرچه تئوری و اندیشه و منظومه فکری انقلاب اسلامی ریشه در تاریخ دیرپای حوزه های علمیه دارد؛ اما جزء اخیر علت تولید کننده این اندیشه و فکر، قم و این حوزه فاخر و بزرگ با محوریت مرجعیت بوده است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: در شکل گیری تئوری حکومت و پیدایش نهضت و تبدیل آن به انقلاب شکوهمند اسلامی، هم قشرهای گوناگون جامعه و هم دانشجویان و دانشگاهیان سهم های وافر داشتند؛ ما پیشرانی و پیشگامی حوزه با زعامت امام راحل، یک شاخص و پدیده مهم و جدیدی بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امام راحل پیرامون مسائل روحانیت، مطالب گوناگونی دارند؛ اما در سال آخر عمر شریف خود در چند منشور، سخنان آخرین، بدیل و مهمی پیرامون تمام اندیشه انقلاب اسلامی طرح نموده و طبعا در این منظومه فکری که یک مجموعه اندیشه های منسجم و دارای روح یگانه و واحدی است، حلقه مهم حوزه و روحانیت وجود دارد.

امام جمعه قم بیان داشت: منشوری که ما امروز برای بازگشت و بازخوانی و بهره گیری از آن در شرایط امروز حوزه، روحانیت و انقلاب گردهم آمده ایم، دارای ویژگی هایی است که از جمله آن این است که این منشور بر محور حوزه و روحانیت شکل گرفته و آغاز و انجام آن با قلم زیبا، روان و جذاب در محور حوزه و روحانیت می چرخد؛ همچنین در این منشور با درد و دل های روشن و صریح امام مواجه هستیم.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: در سه ماه اخیر، مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه راه اندازی شده و یکی از مباحثی که در این مرکز مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت، همین منشور روحانیت امام خمینی(ره) خواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی های حوزه و روحانیت تراز انقلاب اسلامی، ابراز داشت: نگاه امام به حوزه، حوزه جامع است؛ حوزه ای که تک بعدی و در ساحتی از ساحت های علمی و معرفتی محدود و محصور بشود، حوزه ای نیست که امام راحل آن را حوزه و روحانیت تراز به شمار بیاورد؛ حوزه تراز انقلاب اسلامی حوزه است که به ابعاد گوناگون زندگی بشر توجه دارد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امام راحل، حوزه و روحانیت را به عنوان حاشیه در کنار زندگی بشر تصور نمی کند؛ بلکه آن را متن ساز و صاحب نقش در قلمروهای گوناگون زندگی بشریت به شمار می آورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) بر بنیه عقلی و معرفتی حوزه تأکید دارد و این مباحث از مشترکات امام راحل و مقام معظم رهبری است و در جلسات گوناگون با رهبر انقلاب نیز ایشان بر این مطلب تأکید داشته اند.

امام جمعه قم بیان داشت: اجتهاد در فقاهت از منظر امام راحل در این منشور تبیین شده و وقتی به آن مراجعه می کنیم، مشاهده خواهیم کرد که ایشان بر اهمیت روش سنتی و فقه جواهری تأکید دارند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: وی ابراز داشت: مبادا ما با روشن فکری های سطحی و غلط، منهج قدیم و شیوه استوار اصولی و فقهی را مورد بی مهری قرار دهیم؛ امام راحل تأکید دارند که فقه موجود برای سعادت بشر لازم است؛ اما در عین حال کافی نیست و ایشان بر این مسئله صراحت دارند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: ما باید مرزهای فقهی را توسعه داده و بر نیازهای جدید بشریت در متن فقه، فکری کنیم؛ این موضوع، مسئله ای است که برخی از گروه ها را دچار انحراف کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) فقه را جامع، تمدنی و پاسخگوی تمام شئون زندگی می دانند؛ البته اگر کار تکمیلی در آن انجام دهیم؛ همچنین امام راحل فقه را اجتماعی و سیاسی دانسته و شئون زندگی را قابل استخراج از آن می دانند.

امام جمعه قم بیان داشت: امام راحل حوزه ای را در تراز انقلاب می دانند که مبارز، سیاسی و مجاهد و آماده تحمل رنج ها بوده و تاریخ حوزه را آمیخته با این مسائل عنوان کرده است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: امام خمینی(ره) حوزه مستقل از قدرت ها و استکبار و جریانات ستم پیشه و حوزه ای که تسلیم زر و زور و تزویر نمی شود را حوزه تراز انقلاب دانسته و آن را بر پایه مرجعیت عنوان نموده است.

وی ابراز داشت: مردمی بودن حوزه، زهد و قناعت، تواضع و فروتنی، منت ناپذیری، ذلت ناپذیری، شجاعت، صبوری، روح حماسی و ... مجموعه از عناصری است که امام راحل برای حوزه تراز انقلاب تأکید داشته اند.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود بر شناخت تهدیدهای حوزه تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، تهجر، مقدس نمایی، دوری از سیاست، سکولاریسم پنهان، نفوذ، سادگی، غفلت، اختلافات درونی جریانات انقلابی و ... در حوزه را از آسیب های حوزه و روحانیت عنوان کرده اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: تلاش نهادهای حوزوی و مدیریت حوزه های علمیه آن است که به تمام این نکات اهتمام ورزیده و در قالب منشور و نظامات جامع به آن بپردازد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcj8xem.uqeyozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما