پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : 61213
منبع : خبرگزاری مهر

اشتغال ۱۰ درصدی بانوان در سکوهای مدیریتی قم

قم نيوز : مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: در استان قم فقط ۱۰ درصد پست‌های مدیریتی به بانوان اختصاص یافته است.
اشتغال ۱۰ درصدی بانوان در سکوهای مدیریتی قم
اشتغال ۱۰ درصدی بانوان در سکوهای مدیریتی قم
به گزارش قم نیوز سمانه سادات فقیه سبزواری: مدیریت زنان در سازمان‌ها و ادارات کشورها نشان می‌دهد جوامعی که در سطوح گوناگون از زنان به عنوان مدیر بهره گرفته‌اند، به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند ولی در کشور ما به ویژه در قم این نگاه کمی متفاوت است و به نظر می‌رسد عامل جنسیت بیش از شایستگی و توانمندی مورد توجه قرار گرفته و زنان تنها درصد کمی از جایگاه‌های مدیریتی را به خود اختصاص دادند.

در این راستا با معصومه ظهیری مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم به بررسی وضعیت اشتغال بانوان به ویژه قرار گرفتن آنان در پست‌های مدیریتی پرداختیم.

گفت‌وگوی این استاد حوزه علمیه خواهران با خبرنگار مهر بدین شرح است:

آماری از اشتغال زنان در شهر مقدس قم بیان کنید.

بر اساس آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آمار اشتغال بانوان تغییراتی ایجاد شده که بر اساس این آمار از سال ۹۵ تا ۶ ماه نخست سال ۹۶ ، شمار زنان شاغل که در این مدت به کار گرفته شده‌اند به هزار و ۶۵۱ نفر می‌رسد که نسبت به سال قبل ۳۳.۵ درصد تغییر و روند رو به رشد داشته است.

همچنین مشارکت اقتصادی زنان در این مدت با ۱.۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال قبل را نشان می‌دهد.

درصد بیکاری بانوان در قم نسبت به سایر استان‌ها چگونه است؟

به صورت طبیعی، بیکاری بانوان در قم نیز به میزان آمار و درصد بیکاری کل کشور بستگی دارد و بانوان قمی نیز با این مسئله دست به گریبان هستند ولی از نکات جالبی که در استان قم وجود دارد این است که نسبت به سال‌های گذشته آمار بیکاری با کاهش مواجه شده و به کارگیری متقاضیان کار رو به رشد است.

وضعیت اشتغال بانوان در پست‌های مدیریتی به چه صورت است؟

استان قم در زمینه مدیریت بانوان در سطوح گوناگون توانسته روند رو به رشدی را داشته باشد تا جایی که پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به هیچ عنوان مدیر زن در قم نداشتیم و تنها شاهد مدیران زن در رده‌های مدیریتی داخلی مانند مدیران مدارس آموزش و پرورش و یا حوزه و دانشگاه‌ها بودیم ولی در سال‌های اخیر، شاهد روند رو به رشد حضور زنان در عرصه مدیریتی در قم هستیم.

محدودیتی وجود ندارد و بانوان می‌توانند با حفظ موازین شرعی و عرفی همگام با مردان کار کنند

در این راستا می‌شود به مدیر بانک صنعت، معدن و تجارت، معاون اداره کل بهزیستی، مدیر یکی از شعب بانک کشاورزی، مدیر تعدادی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه فرهنگیان واحد خواهران و مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی اشاره کرد.

همچنین در استانداری قم نیز پست‌های مدیر مالی، مدیر آی تی و مدیرکل زنان و خانواده را زنان تشکیل می‌دهند که بر اساس این آمار و به نسبت صفر تا صدی در قم رشد پلکانی مناسبی را طی کردیم.

آیا درصد متوازنی از سوی دولت برای جایگاه مدیریت بانوان در نظر گرفته شده است؟

بر اساس نظر رئیس جمهور، جایگاه مدیریتی و تقسیم متوازن و متعادل زنان و مردان باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ باشد به این معنی که ۳۰ درصد جایگاه‌های مدیریتی برای بانوان و ۷۰ درصد جایگاه‌های مدیریتی برای آقایان باید در نظر گرفته شود و در این راستا توقع می‌رود که مدیران استان این توازن را اعمال کنند.

همچنین با توجه به جمعیت نخبگان جمعیت فعال، جمعیت شاغل و جمعیت صاحب نظر و ایده که در بانوان وجود دارد انتظار می‌رود، جایگاه آنان در پست‌های مدیریتی دیده شده و در سطوح گوناگون به کار گرفته شوند.

در حال حاضر چند درصد مدیران قم را بانوان تشکیل می‌دهند؟

درصد مدیران زن به مدیران آقا در قم حدود ۱۰ درصد است و برای احراز نسبت ۳۰ به ۷۰ فاصله بسیاری وجود دارد که در این راستا باید برای شناسایی و معرفی بانوان فرهیخته تلاش مؤثری صورت بگیرد تا بتوانیم به توازن مورد نظر دولت دست پیدا کنیم.

در حقوق شهروندی چه جایگاهی برای اشتغال و مدیریت بانوان دیده شده است؟

حقوق شهروندی ارتباطی با پست مدیریتی بانوان ندارد بلکه حقوق شهروندی بندهای گوناگونی دارد که در آن تعادل، توازن و شرایط مساعد برای همه شهروندان دیده شده ولی به نسبت حساسیتی که بخش بانوان دارد و محرومیت‌های تاریخی که این قشر از جامعه پشت سر گذاشتند به زنان اختصاص پیدا کرده و در بندهایی نیز نسبت به زنان و کودکان توصیه‌هایی دارد به این معنی که ما دنبال جبران محرومیت‌های پیشین هسستیم و باید مدیریت در حقوق شهروندی یک حق عام است و باید هر دو در شرایط مساعدی قرار بگیرند و زمینه برای حضور در پست‌های مدیریتی فراهم شود.

آیا محدودیتی برای اشتغال بانوان درقم وجود دارد؟

در پیشینه تاریخی ما در رده‌های قبل به دلیل سنت‌های عرفی نامتوازن، درصد کمی از بانوان حق اشتغال داشتند ولی در سال‌های اخیر این شرایط تغییر کرده و محدودیتی وجود ندارد و بانوان می‌توانند با حفظ موازین شرعی و عرفی در جامعه همگام با مردان کار کنند.

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcc1iqe.2bqss8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما