سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : 61477
منبع : خبرگزاری ايرنا
رئیس شورای شهر قنوات:

بسیاری از مشکلات قنوات قم با تبدیل شدن این منطقه به بخش حل می شود

قم نيوز : رئیس شورای اسلامی شهر قنوات قم گفت: این شهر شرایط مناسبی برای تبدیل شدن به بخش دارد و اگر براساس تقسیم بندی های کشوری، به بخش تبدیل شود بسیاری از مشکل های مردم در زمینه های مختلف از جمله دسترسی به امکانات اداری و دولتی، حل می شود.
بسیاری از مشکلات قنوات قم با تبدیل شدن این منطقه به بخش حل می شود
بسیاری از مشکلات قنوات قم با تبدیل شدن این منطقه به بخش حل می شود
به گزارش قم نیوز محمد نوش روز سه شنبه بیان کرد: در شرایط کنونی، مردم شهر قنوات برای دسترسی به اداره های دولتی و حتی بخشداری بخش مرکزی باید به قم سفر کنند و این مساله مشکل هایی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: شهر قنوات از نظر میزان جمعیت و ویژگی های منطقه از قابلیت های ویژه ای برخوردار است که می تواند به عنوان یک بخش مستقل در استان قم، مطرح شود.

نوش تاکید کرد: اگر شهر قنوات با موافقت وزارت کشور به بخش تبدیل شود، اداره های محل رجوع مردم در منطقه استقرار می یابد و نیازی به حضور یافتن در شهر قم نیست.

وی همچنین با اشاره به ویژگی های مثبت مردم شهر قنوات، گفت: مردم این شهر بسیار سخت کوش، مذهبی و یاری رسان یکدیگر هستند و در آیین های مختلف از جمله آیین های مذهبی دارای انسجام و اتحاد مثال زدنی می باشند.

وی بیان کرد: نزدیکی به مرکز استان قم و راه ارتباطی مناسب، موقعیت خوبی را برای حضور جمعیت بیشتر در این شهر به وجود آورده است، به صورتی که علاقه مندان به سکونت در این منطقه می توانند تنها با طی کردن حدود 10 کیلومتر مسافت از شهر قم، وارد قنوات شوند.

وی در خصوص موقعیت جغرافیایی شهر قنوات، گفت: این شهر در 10 کیلومتری شرق شهر قم و در بخش مرکزی استان قرار گرفته است و می توان از آن به عنوان پرجمعیت ترین شهر استان بعد از شهر قم نام برد که بعد از آن غیر از چند روستا، هیچ شهری وجود ندارد و به نوعی می توان گفت، قنوات در بن بست ارتباطی قرار گرفته است.

نوش افزود: شهر قنوات دارای 12 هزار و 500 تن جمعیت بومی، 2 هزار تن غیر بومی و سه هزار تن اتباع است و در مجموع بیش از 17 هزار تن در این شهر 300 هکتاری سکونت دارند.

وی ادامه داد: شهر قنوات در سال 79 با ادغام روستاهای حاجی آباد لک ها، مراد آباد، والیجرد و حسن آباد ایجاد شد و از سابقه تاریخی قابل توجهی برخوردار است و گویش برخی از مردم ساکن در این شهر به زبان لکی می باشد.

وی بیان کرد: این شهر در مناطق خشک و کویری قم قرار گرفته است و در گذشته از طریق حفر قنات آب مورد نیاز مردم منطقه تامین می شد و به دلیل همین پیشینه تاریخی به نام شهر قنوات شناخته می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قنوات، گفت: از نظر اقتصادی، درآمد بیشتر مردم این شهر از کشاورزی و دامداری تامین می شود، اما در سال های اخیر به دلیل نبود آب کافی در منطقه، باغ های آن از بین رفته است و تنها بخش محدودی از زمین های کشاورزی به غله کاری اختصاص می یابد.

وی افزود: در این شرایط بسیاری از مردم شهر که پیشه کشاورزی داشتند برای تامین معیشت خود به صیفی کاری خارج از محدوده استان قم می پردازند، چرا که قم شرایط مناسبی برای کشت صیفی جات ندارد.

وی ادامه داد: همچنین بخش زیادی از مردم این منطقه به شغل دامپروری می پردازند و این شهر یکی از قطب های مهم دامپروری استان قم است، به نحوی که روزانه 200 تن شیر در این منطقه تولید می شود.

نوش گفت: پایه مشاغل صنعتی در شهر قنوات ضعیف است و برای تقویت این بخش و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدام های گسترده ای می توان انجام داد.

وی بیان کرد: ایجاد واحدهای صنعتی فرآوری شیر و تبدیل آن به محصول های مختلف لبنی، راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار در شهر قنوات است؛ بسیاری از کارشناسان معتقد هستند تبدیل و فرآوری هر تن شیر می تواند چهار فرصت شغلی ایجاد کند و این مساله موقعیت ممتازی برای اشتغالزایی در شهر قنوات است.

وی ادامه داد: اکنون بیش از سه هزار تن از مردم و به خصوص جوانان شهر قنوات به شغل صیفی کاری و تولید هندوانه و خربزه می پردازند که بر اساس سیاست های دولت و وزارت جهاد کشاورزی، جزو محصول های راهبردی به حساب نمی آید و تضمینی برای خرید آن نیست؛ همچنین این شغل ناپایدار است و تنها در مدت 6 ماه جریان دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر قنوات گفت: در شرایط کنونی با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و استان قم، مسئولان جهاد کشاورزی پیشنهاد ایجاد گلخانه را به کشاورزان شهر قنوات داده اند تا با این کار معیشت خود را تامین کنند.

وی افزود: قرار است شهرک گلخانه ای 200 واحدی به مساحت 100 هکتار در سطح استان قم ایجاد و زمین آن به قطعات پنج هزار متری تقسیم شود.

وی ادامه داد: تسهیلات خوبی برای مشارکت کشاورزان شهر قنوات در این طرح درنظر گرفته شده است و ان شا الله از سال آینده روند اجرایی آن آغاز می شود.

نوش گفت: هم اکنون تعاونی صیفی کاران شهر قنوات با مشارکت 500 تن از فعالان این حوزه تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی همچنین با اشاره به آماده شدن نقشه تفصیلی شهر قنوات، افزود: برخی مشکل های موجود در شهر از جمله وجود معابر غیر استاندارد، آزاد ساختن عرصه ها برای احداث زیر ساخت های مورد نیاز و سامان دادن به وضعیت ساخت و ساز بناها از جمله اقدام هایی است که با اجرای این طرح به زودی برطرف می شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکل های این شهر، مهاجرت جوانان تحصیل کرده از آن است که به دلیل نبود زیرساخت های صنعتی و مشاغل تخصصی در این منطقه صورت می گیرد.

وی بیان کرد: همچنین با وجود سرمایه گذاری های کلان شرکت های مرتبط با حوزه نفت و گاز در منطقه، مردم بومی از مزایای آن در بخش اشتغال محروم هستند و فرصت های شغلی این حوزه در اختیار افراد غیر بومی است.

وی افزود: نیاز است که آموزشگاه های فنی و حرفه ای در سطح شهر قنوات بیش از پیش دایر شود تا جوانان بومی با مشاغل و حرفه های جدید آشنا شوند و بتوانند در زمینه کارهای تخصصی و صنعتی فعالیت کنند.

نوش گفت: شهر قنوات از نظر زیرساخت های مورد نیاز مردم همچون دسترسی به آب آشامیدنی، برق، گاز و تلفن شرایط خوبی دارد و در این شهر واحد اورژانس و آتش نشانی مستقر می باشد.

وی ادامه داد: همچنین یک درمانگاه در شهر قنوات به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهد که با توجه به میزان جمعیت ساکن منطقه لازم است فعالیت های این درمانگاه به صورت 24 ساعته جریان داشته باشد.

استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش مرکزی، خلجستان، کهک، جعفریه و سلفچگان است.

انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcefe8p.jh8zfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما