پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب : 62892
منبع : خبرگزاری فارس
استاد حوزه علمیه قم:

فقها در استنباط احکام نباید از انصاف خارج شوند

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم با بیان برخی از خصلت‌های صاحب جواهر گفت: این موضوع مهمی است که یک فقیه از انصاف خارج نشود و تعصبات را کنار بگذارد.
فقها در استنباط احکام نباید از انصاف خارج شوند
فقها در استنباط احکام نباید از انصاف خارج شوند
به گزارش قم نيوز آیت الله علی کریمی جهرمی ظهر امروز درهمایش نکوداشت صاحب جواهر در مدرسه علمیه آیت‌الهل گلپایگانی، با اشاره به شخصیت صاحب جواهر گفت: اخلاق بر دو گونه است که اخلاق عام واخلاق خاص است؛ اخلاق عام اخلاقی است که کل جامعه در سطوح مختلف به آن نیاز دارند ولی اخلاق خاص مختص علما و فقها است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف اخلاقی صاحب جواهر گفت: اخلاق این شخص را دردو بعد علمی که یکی در بعد اجتهاد واستنباط و دیگری بعنوان یک شخص کم نظیر در میان فقهای شیعه که همانندی برای او نداریم می‌شناسند.

آیت الله کریمی با بیان داستانی از آیت الله اراکی در مورد صاحب جواهر اظهار کرد: گاهی ممکن است از انسان بسیار تعریف وتمجید شوید ولی مهم‌ترین آن تعریف توسط ائمه است که صاحب جواهر توسط امام زمان(عج) عبد صالح معرفی شده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بعد علمی در استنباط احکام صاحب جواهر گفت: آیت الله نجفی وقتی وارد مسئله‌ای می‌شدند ابتدا آن مطلب را از نظر اینکه توسط چند نفر بیان شده است مورد بررسی قرار می‌دادند و این مسئله خود در استنباط احکام، امر بسیار موثری است.

وی با بیان اینکه آیت الله نجفی در بیان احکام نظر مخالفان را هم مطرح می‌کردند ادامه داد: صاحب جواهر استدلال‌های این افراد را هم بیان می کرد واگر مخالفتی داشتند به آن‌ها پاسخ می‌داد.

آیت الله کریمی با بیان برخی از خصلت‌های صاحب جواهر گفت: این موضوع مهمی است که یک فقیه از انصاف خارج نشود و تعصبات را کنار بگذارد که این خصلت در آیت الله نجفی وجود داشته است.

استادحوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله نجفی برای استنباط احکام به کتاب وسنت مراجعه می‌کرده است ادامه داد: وجود روایات باعث نشده است که صاحب جواهر از آیات قرآن صرف نظر کند وهمچنین وجود آیات قرآن باعث نادیده گرفتن روایات نشده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgx793.ak9xy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما