پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : 62896
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی:

توجه به پیامد فتواها وظیفه فقها است/فقه جواهری نجات‌بخش است

قم نيوز : رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی با بیان اینکه صاحب جواهر به پیامد فتواها توجه داشته است گفت: باید پیامد فتواها را مورد توجه قرار داد که این توجه به پیامدها از وظایف فقها است.
توجه به پیامد فتواها وظیفه فقها است/فقه جواهری نجات‌بخش است
توجه به پیامد فتواها وظیفه فقها است/فقه جواهری نجات‌بخش است
به گزارش قم نيوز آیت الله ابوالقاسم علیدوست ظهر امروز درهمایش نکوداشت صاحب جواهر در مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی، با اشاره این موضوع که صاحب جواهر از شاگردان علمای بزرگی بوده است گفت: دورانی که کتاب جواهر الکلام تدوین شد یکی از بهترین دوران نجف بوده است که کتاب‌های ارزشمندی وجود داشته است یعنی دورانی نیست که نجف از علم بی بهره بوده باشد.

رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی با اشاره به اینکه آیت الله نجفی 30 سال از عمر خود را به تدوین این کتاب سپری کرده است اظهار کرد: آیت الله نجفی فضایل بسیاری داشته وهمچنین شاگردان بسیاری که به درجات عالی رسیده‌اند در محضر ایشان بوده‌اند ولی با این حال آیت الله نجفی با کتاب جواهر الکلام شناخته شده است.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با اشاره به پویا بودن فقه جواهری گفت: ما معتقدیم که آنچه که می‌تواند نجات بخش باشد فقه جواهری است.

آیت الله علیدوست با بیان اینکه فقه جواهری باکنار هم قرار دادن ادله به موضوعی واحد می‌رسد ادامه داد: آیت الله نجفی به فقه مشهور گذشتگان اهمیت می داد وگاهی از روش‌هایی استفاده می‌کرد که اگر کسی با روش او آشنا نباشد ممکن است به حاشیه کشیده شود.

وی با اشاره به این موضوع که ضعیف بودن یک مسئله باعث نمی‌شد آن را رد کند اظهار کرد: آیت الله نجفی معتقد بود از طریق شهرت می‌توان آن مسئله را برمسند اعتبار نشاند.

رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی با اشاره به اینکه سهولت یکی از مسائل روز است ادامه داد: آیت الله نجفی سهولت در شریعت را بعنوان یک قاعده نمی‌پذیرد ولی آن را به بعنوان یک پیش فرض عام که برفقه تاثیرگذار است نگاه می‌کند.

آیت الله علیدوست با بیان اینکه صاحب جواهر به پیامد فتواها توجه داشته است گفت: باید پیامد فتواها را مورد توجه قرار داد که این توجه به پیامدها از وظایف فقها است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaiani.49nuo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما