چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 64045
منبع : خبرگزاری ايرنا

آفتاب قم بهترین سرمایه برای ایجاد نیروگاه خورشیدی

قم نيوز : آسمان قم در بیشتر روزهای سال آفتابی است و این موقعیت، بهترین سرمایه طبیعی، برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی بزرگ با ارزش افزوده اقتصادی بالا را در این استان، فراهم کرده است.
آفتاب قم بهترین سرمایه برای ایجاد نیروگاه خورشیدی
آفتاب قم بهترین سرمایه برای ایجاد نیروگاه خورشیدی
به گزارش  قم نیوز استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید انرژی درسال های اخیر علاوه بر صرف هزینه های سنگین اقتصادی، محیط زیست را باچالش های جدی مواجه کرده ومحققان را بر آن داشته است که دراین رابطه از روش های جایگزین استفاده کنند.

یکی از رویکردهای نوین تولید انرژی، استفاده از نور خورشید است که با کمترین هزینه و بدون هیچ گونه آلودگی زیست محیطی می تواند برق مورد نیاز بخش های مختلف را تامین نماید.
استفاده از نیروگاه های خورشیدی در ابعاد مختلف برای تولید برق، طی سال های گذشته در ایران رواج یافته است و درهمین رابطه استان قم به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک جغرافیایی و بهره مندی از 300 روز آفتابی در طول سال، ظرفیت بسیار مطلوبی برای بهره مند شدن از این انرژی پاک دارد.

مسئولان استان نیز در سال های اخیر توجه خاصی به این مساله داشته اند و جذب سرمایه گذار از میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی، برای ایجاد شهرک تخصصی به منظور استقرار نیروگاه های انرژی خورشیدی را، در دستور کار قرار داده اند.
در همین رابطه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به ظرفیت های خوب این استان برای استفاده از انرژی خورشیدی، بیان کرد: هرگونه محدودیت اعمال شده برای تولید برق خورشیدی در قم باید رفع شود.
مهرداد غضنفری دراین رابطه معتقد است که با توجه به موقعیت خاص اقلیمی قم و وجود گرما و آفتاب فراوان، این استان علاوه بر تامین برق مورد نیاز خود توانایی صادر کردن برق را نیز دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس رویکرد استان در حوزه برق و انرژی احداث نیروگاه های خورشیدی است و احداث نیروگاهی با ظرفیت 500 مگاوات در محدوده دریاچه حوض سلطان واقع در کیلومتر 50 آزادراه قم - تهران تعریف شده است.
غضنفری گفت: سرمایه گذار این طرح انتخاب شده و تا سه ماه دیگر مرحله نخست آن که شامل تولید 10 مگاوات برق است به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه مطابق دستور استاندار تا پایان سال 97 تولید 100 مگاوات برق را در دستور کار داریم، افزود: مقدمات کار فراهم شده اما با توجه به محدودیت های در نظر گرفته شده از سوی وزارت نیرو باید با توافق از این محدودیت ها عبور نموده و شرایط برای تحقق هدف گذاری صورت گرفته و تولید 500 مگاوات برق در مراحل بعدی را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به قابلیتهای خوب استان در زمینه تولید انرژی خورشیدی، باید مسیر سرمایه گذاری را تسهیل کرده و با کاستن از بوروکراسی های اداری و گردش کار طولانی، زمینه حضور بخش خصوصی به عنوان محور تولید و توسعه را فراهم کنیم.

**سرمایه گذاری در بخش تولید انرژی خورشیدی تضمین اقتصادی مناسبی دارد
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم نیز افزود: انرژی خورشیدی از جمله انرژی های پاک به حساب می آید که تولید و استفاده از آن در سال های اخیر مورد توجه مسئولان کشور و استان قرار گرفته است و سرمایه گذاری در این بخش با تضمین اقتصادی مناسبی انجام می شود.
عادل علیپور بیان کرد: با توجه به آفتابی بودن آسمان قم در بیشتر روزهای سال، منطقه ای در حدود 2 هزار هکتار (در محدوده دریاچه حوزه سلطان) در اختیار سرمایه گذاران برای تولید انرژی خورشیدی قرار خواهد گرفت تا به انجام فعالیت های اقتصادی مورد نظر خود بپردازند.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود، ایجاد شهرک های صنعتی تخصصی برای تولید انرژی خورشیدی در استان قم، باعث حضور گسترده سرمایه گذاران برای فعالیت اقتصادی در این بخش شود که این موضوع فرصت های شغلی بسیاری را برای جوانان بومی ایجاد می کند.

** 350 کیلو وات ساعت برق خورشیدی در قم تولید می شود 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم،  برق تولیدی استان از طریق نور خورشید را 350 کیلو وات عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تولید 11 مگاوات را نیز در دست اجرا داریم. 

مهدی آهنین پنجه، مساحت مورد نیاز برای تولید هر کیلو وات برق را 12 متر مربع دانست و گفت: از این طریق درآمد خوبی حاصل می شود و در همین رابطه ضمن قرارداد سه جانبه با کمیته امداد امام (ره) و یکی از بانک ها، نخستین طرح تولید برق خورشیدی در یکی از روستاهای قم به بهره برداری رسید.

مردادماه سال گذشته طرح تولید برق خورشیدی دربخش قنوات درفاصله 10 کیلومتری شهر قم با حضور مسئولان استان کلید خورد و قرار شد 100 مورد از پنل های خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد امام خمینی دراین بخش نصب شود. 

وی ادامه داد: به طور حتم این طرح علاوه بر ایجاد یک منبع درآمد خوب برای مددجویان، در زمان پیک و اوج مصرف برق نیز کمک زیادی به برق استان می کند.
آهنین پنجه گفت: انرژی های فسیلی درحال اتمام هستند و کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران به سمت استفاده از انرژی های نو و پاک حرکت می کنند.

وی افزود: شرکت توزیع برق استان قم در راستای استفاده از انرژی های پاک و کمک به خانواده های زیر پوشش کمیته امداد، برق تولید شده توسط این خانواده ها را به قیمت مناسب و بالاتر از نرخ رایج برق خانگی، خریداری و وارد شبکه برق سراسری می نماید.
وی ادامه داد: برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی به دلیل استفاده در همان منطقه، هدر رفت کمی دارد و می تواند درآمدزایی خوبی برای بهره برداران ایجاد کند.

مدیر دفتر بازرگانی شرکت توزیع نیروی برق قم نیز  افزود: در محدوده اتوبان قم - تهران و در کنار دریاچه حوض سلطان قطعه زمینی برای ساخت نیروگاه 500 مگاواتی برق خورشیدی تدارک دیده شده است.
سید محمد ارجمند زاده، بیان کرد: ساخت هر 100 مگاوات این نیروگاه به یک سال زمان نیاز دارد، از این رو اگر همه طرح به یک سرمایه گذار واگذار شود، بهره برداری کامل از آن پنج سال به طول می انجامد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاران زیادی از کشورهای مختلف متقاضی این طرح هستند، که با لحاظ همه شرایط و صلاحیت ها برای انتخاب آنان اقدام لازم صورت می گیرد.

**معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) قم نیز گفت: راه اندازی پنل های خورشیدی مددجویان این نهاد که با هدف اشتغالزایی برای سالمندان اجرایی می شود، در انتظار اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است.

محمود تلخابی افزود: بر اساس برنامه ریزی که سال گذشته صورت گرفت، قرار بود 100 نیروگاه خورشیدی برای 100 خانواده روستایی سالمند ناتوان ایجاد شود. که تاکنون 2 پنل خورشیدی پنج کیلوواتی در روستاهای بخش کهک و قنوات قم راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: قیمت این پنل ها 250 میلیون ریال بود که به صورت تسهیلات در اختیار خانواده های زیر پوشش کمیته امداد قرار می گرفت، ولی به دلیل وارداتی بودن پنل و تجهیزات آن، با تغییر نرخ ارز، قیمت تمام شده آن ها 50 میلیون ریال افزایش یافت.

تلخابی افزود: به دلیل محدود بودن منابع در اختیار، پیشنهاد استفاده از منابع تسهیلات اشتغال پایدار روستایی تا سقف 300 میلیون ریال برای هر خانواده به کارگروه اشتغال استانداری ارائه شد.
وی اضافه کرد: کارگروه اشتغال موافقت ضمنی خود را با این طرح اعلام نموده است و منتظر موافقت نهایی آن و تصویب اعطای منابع هستیم تا نسبت به خرید و راه اندازی 98 پنل خورشیدی دیگر اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت همکاری مراجع تصمیم گیرنده، کمیته امداد آمادگی دارد نسبت به خرید پنل های خورشیدی بیشتر برای خانواده های سالمند روستایی که تحت پوشش این نهاد نیستند، نیز اقدام نماید.
معاون کمیته امداد قم گفت: بعضی معتقد هستند که این طرح اشتغالی برای فرد ایجاد نمی کند، در حالی که بر اساس قانون، فردی که در هفته یک ساعت کار کند، شاغل محسوب می شود. خانواده هایی که پنل خورشیدی به آن ها تعلق می گیرد، باید در هفته چند ساعت صرف تمیز و نگهداری کردن پنل خورشیدی نمایند.

وی با اشاره به این که درآمد حاصل ازاین طرح برای خانواده ها پایدار است،گفت: با اجرای این طرح هر خانواده بین هشت تا 9 میلیون ریال در ماه درآمد خواهد داشت و با توجه به این که استان قم سالانه 300 روز آفتابی دارد، باید از این ظرفیت نهایت استفاده را نمود.

تلخابی با تاکید بر اینکه با راه اندازی نیروگاه های خورشیدی درآمدی از دولت هدر نمی رود، گفت: در این طرح شرکت توزیع نیروی برق قم به عنوان نماینده شرکت واردکننده پنل (انرژی های نو) با مددجویان قراردارد می بندد و به مدت 20 سال برق تولیدی این نیروگاه ها خریداری می شود.
برق تولید شده توسط این پنل ها به قیمت هر کیلو وات هشت هزار ریال توسط شرکت توزیع برق استان از خانواده ها خریداری و وارد شبکه برق سراسری می شود.

سلول خورشیدی، یک قطعه الکترونیکی است که درصدی از انرژی نور خورشید را، مستقیما به الکتریسیته تبدیل می ‌کند؛ طی 20 سال اخیر، استفاده از سلول های خورشیدی برای تامین انرژی در جهان به طور چشمگیری در حال افزایش است. 


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdciwuaq.t1a552bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما