سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : 64346
منبع : ایسنا
آداب روزه داری

توصیه‌های روزه‌داری برای افراد سالمند و بیماران خاص

قم نيوز : رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم در خصوص روزه‌داری افراد سالمند و یا بیماران خاص مانند افراد مبتلا به دیابت، پرفشاری خون و بیماران قلبی و عروقی توضیحاتی را ارائه داد.
توصیه‌های روزه‌داری برای افراد سالمند و بیماران خاص
توصیه‌های روزه‌داری برای افراد سالمند و بیماران خاص
به گزارش قم نیوز علی اکبر حق ویسی در خصوص روزه‌داری افراد سالمند، عنوان کرد: سالمندانی که قصد روزه داری دارند، باید مراقبت بیشتری کنند؛ چون کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون، ممکن است باعث سرگیجه شود و این گونه سرگیجه ها اگر موجب از حال رفتن و افتادن شود، برای سالمندان خطر آفرین است.

وی افزود: سالمندان عموماً از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند، لذا مصرف میوه‌ی رنده شده، شیر کم‌چرب، انواع سوپ‌ها و آش‌ها در وعده های افطار و سحر برای سالمندان روزه‌دار مناسب است؛ همچنین نوشیدن چای کمرنگ در فاصله ی افطار تا سحر برای آنان مفید است و می تواند تناسب میزان آب و مواد معدنی را در بدن آنان برقرار کند.

**مبتلایان به دیابت نوع1 روزه نگیرند
این مشاوره تغذیه همچنین در خصوص افراد دیابتی نیز گفت: بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، دیابت دوران بارداری و دیابتی های کنترل نشده نباید روزه بگیرند، اما روزه داری برای بیماران دیابتی نوع 2 که دیابت آنان به وسیله ی رژیم غذایی کنترل شده، مفید است؛ افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند، اگر علایم افت قندخون را در طول روز داشتند، باید فوراً روزه خود را افطار کنند.

**افراد دیابتی، در خوردن غذاهای شیرین زیاده‌روی نکنند
وی بیان کرد: بیماران دیابتی که روزه می گیرند، باید رژیم غذایی مخصوص خود را درافطار و سحر رعایت نمایند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده‌ی افطار استفاده می شود، زیاده روی انجام ندهند و میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه را مراعات کنند.

حق ویسی تصریح کرد: برای کنترل بهتر قندخون توصیه می شود که این افراد قند خون قبل از سحر و بعد از افطار خود را همواره چک کنند.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم با بیان اینکه برخی افراد دیابتی قادر به روزه گرفتن نیستند؛ عنوان کرد: به افراد دیابتی که قند خون آن‌ها، قبل از وعده سحری بالاتر از 350 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، بیمار دیابتی که سحری نخورده باشد، یا اینکه برای کنترل دیابت، نیاز به مصرف قرص در طول روز دارند، روزه‌داری توصیه نمی‌شود و بهتر است روزه نگیرند.

**روزه داری به افراد انسولینی توصیه نمی‌شود
وی ادامه داد: همچنین اگر فرد در طول روز، نیاز به تزریق انسولین داشته باشد یا عوارض کلیوی، چشمی دیابت در آن‌ها بروز کرده است، بهتر است برای جلوگیری از عوارض بیشتر، روزه نگیرند و با پزشک خود مشورت کنند.

**افراد مبتلا به پرفشاری خون خفیف و متوسط می‌توانند روزه بگیرند
حق ویسی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز توصیه کرد: مبتلایان به پرفشاری خون خفیف تا متوسط می توانند روزه بگیرند و روزه داری به کاهش فشارخون آنان کمک می کند، اما باید با پزشک معالج خود برای داروهایشان مشورت کنند؛ برای مثال، مقدار داروهای مدر( ادرار آور) برای جلوگیری ازکم آبی باید کاهش یابد و داروهای بلند اثر مانند ایندرال باید در قبل از سحر استفاده شود.

وی گفت: افراد مبتلا به فشارخون بالا باید دریافت نمک و چربی خود را کنترل نموده و از کشیدن سیگار اجتناب کنند؛ خوشبختانه تمامی این اعمال در ماه مبارک رمضان میسر است؛ ولی روزه برای افرادی که فشارخون شدید دارند و یا فشارخون آن ها بطور ناگهانی بالا می‌رود و کنترل شده نیست، توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه همچنین در خصوص افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اظهار کرد: روزه داری و رعایت یک برنامه‌ی غذایی صحیح با کاهش عوامل خطر مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی‌های خون و نکشیدن سیگار، سبب پیشگیری از بروز بیمارهای قلبی و عروقی می‌شود؛ اما در مورد کسانی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند، موضوع متفاوت است وحتما برای روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

**بیماران دارای گرفتگی قلبی نباید روزه بگیرند
وی همچنین به بیان توصیه‌هایی برای این افراد پرداخت و عنوان کرد: بیمارانی که دچار گرفتگی رگ های قلبی هستند و دارو مصرف می کنند، ازآنجا که عدم مصرف دارو در زمان مقرر، زندگی آن‌ها را به مخاطره می اندازد، نباید روزه بگیرند؛ همچنین بیماران قلبی باید به تداخلات دارو و غذا توجه نموده و به توصیه های پزشک معالج خود دقیقاً عمل نمایند؛ بیماران قلبی که سابقه جراحی دارند نیز، با اجازه پزشک معالج، منعی برای روزه داری ندارند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcce1qe.2bq008laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما